Medlem
· Västragötaland
· 19 inlägg
Har tänkt renovera min 2a. Tänkte börja med att sänka taket samt sätta in spotlights. Har dock upptäckt att detta var en enorm djungel. Jag har en takhöjd på 250cm och vill därför inte sänka taket mer än runt 5cm. Undrar nu vilken typ av spotlights som är bäst lämpade för mig samt hur många jag behöver för att ljusa upp min lägenhet. Har bifogat en skiss på hur många kvadrat varje rum är. Tacksam för alla råd jag kan få då jag inte är erfaren inom detta området.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 19 inlägg
Har även funderingar när man sätter upp ljuset hur man bör placera dom, hur långt ifrån väggarna, vad behöver jag för delar, vad får jag göra själv och vad måste jag anlita en elektriker till?
Medlem
· Västragötaland
· 19 inlägg
Det är ett hus byggt ifrån 76 så är ett betong hus.
Infällda spotlights ska ha ett säkerhetsavstånd på 25mm ovanför och 50mm på sidan om. Om spotlighten är F-klassad med ett "tak", dvs ett streck under så får denna ligga direkt mot icke brännbart material - i ditt fall då ok då det är betong. Spotboxar är ett måste vid infällnad i trätak med gips, reglar och isolering. En spotlight blir ohyggligt varm då det oftast är glödljushalogen. Notera att infällda spotlights i spotboxar ska vara max 35W. Glödljushalogen, sk. kalljuslampor med sockel GX5,3/GU5,3 finns i 50W. Stanna på 35W. Det räcker mer än väl.
En elektronisk trafo behövs. De är små och lätta att få in i samma hål som du sedan sätter lampan i. Ju mer luft du kan få runt armaturen och runt trafon desto längre livslängd på det hela får du. En kalljuslampa har en livslängd på runt 5000h.
Placering sedan. Från vägg, eller från garderobsdörr eller annan fast möbel, ska vara mellan 60-70cm. Väljer du en ställbar variant så kan den sitta längre ifrån. Det beror också på hur själva rummet ser ut! Kanske snyggast med en rak linje i mitten eller att placera ett antal som i en kvadrat. Avstånd mellan dem, om 35W spridningsvinkel 38gr, ca 1,5-2m. Med en takhöjd på 2,4 får ljusbilden på golvet en diameter på ca 1,7m.
Om du inte finner någon lågbyggande spotlight då du inte sänker taket så mycket så kan LED vara ett alternativ. De bygger ytterst lite, alstrar ingen värme och har livslängder på upp emot 100 000h (vid rätt fabrikat). De är dock rätt dyra att köpa (vid rätt fabrikat) och ger ett något "omysigt" ljus.
Ta med din ritning in till en belysningsleverantör - bland andra Annell, Flux, Flos för att nämna ett par - så hjälper de dig. I gengäld vill de ju att du köper dina spotlights av dem, men det är inget krav.... Hjälpen med planering är gratis.
En elektronisk trafo behövs. De är små och lätta att få in i samma hål som du sedan sätter lampan i. Ju mer luft du kan få runt armaturen och runt trafon desto längre livslängd på det hela får du. En kalljuslampa har en livslängd på runt 5000h.
Placering sedan. Från vägg, eller från garderobsdörr eller annan fast möbel, ska vara mellan 60-70cm. Väljer du en ställbar variant så kan den sitta längre ifrån. Det beror också på hur själva rummet ser ut! Kanske snyggast med en rak linje i mitten eller att placera ett antal som i en kvadrat. Avstånd mellan dem, om 35W spridningsvinkel 38gr, ca 1,5-2m. Med en takhöjd på 2,4 får ljusbilden på golvet en diameter på ca 1,7m.
Om du inte finner någon lågbyggande spotlight då du inte sänker taket så mycket så kan LED vara ett alternativ. De bygger ytterst lite, alstrar ingen värme och har livslängder på upp emot 100 000h (vid rätt fabrikat). De är dock rätt dyra att köpa (vid rätt fabrikat) och ger ett något "omysigt" ljus.
Ta med din ritning in till en belysningsleverantör - bland andra Annell, Flux, Flos för att nämna ett par - så hjälper de dig. I gengäld vill de ju att du köper dina spotlights av dem, men det är inget krav.... Hjälpen med planering är gratis.
Spotar i tak är som att ha bilstrålkastare riktade mot golvet överallt, tänk på det innan du pepprar taken med spottar. Ljuset blir skittrist, jämfört med rundstrålande lampor. Personligen tycker jag spottar funkar som just spottar, dvs för att belysa enskilda ställen. Kommer ha det över vår diskbänk, eftersom vi har fönster framför. Men att ha ett helt tak är fullständigt uteslutet.
...men smaken är ju som baken...
...men smaken är ju som baken...
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
http://www.hidealite.se/svenska/
Här har du ett brett sortiment av spotar.
dom har bl.a. spotar man kan sätta direkt mot trä, dom är på max 25W
vilket räcker långt, sätter man in starkare så måste du ändå dimmra ner dom.
Annars hade ju Camilla K ett bra inlägg här ovan.
Här har du ett brett sortiment av spotar.
dom har bl.a. spotar man kan sätta direkt mot trä, dom är på max 25W
vilket räcker långt, sätter man in starkare så måste du ändå dimmra ner dom.
Annars hade ju Camilla K ett bra inlägg här ovan.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Verkar som om många vill ha "spottar" eller downlights bara för att det är inne och inte har en aning om vad dom vill uppnå. Vill man bara "ljusa upp sin lägenhet" duger en vanlig lamparmatur i mitten av rummet utmärkt!!
Vill man ha ett bra allmänljus utan "spoteffekt" så behövs bred spridningsvinkel, helst 60 grader eller mer.
Vill man ha ett bra allmänljus utan "spoteffekt" så behövs bred spridningsvinkel, helst 60 grader eller mer.
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Själv har vi glesat vårt paneltak och ska sätta gips på torsdag. Elektrikern ska sätta möbelspottar 12V 20W och då behövs inga pottor eller särskilt stort inbyggnadsdjup enligt honom. Är detta ok?
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Det är nog helt ok.Björn_Nilsson skrev:
Mina spotar (12V 20W) har ett inbyggnadsdjup på 23mm. dom dom kan man montera "direkt mot normalt bränsbart matrial" dock inte isolering.
Ska du in i spån ska du alltid använda pottor.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag skulle vilja korrigera det i övrigt bra inlägget från Camilla K högre upp i tråden.
Det finns ingen tumregel om att man skall ha 25mm fritt ovanför eller 50 mm fritt i sidled.
Avstånden som det skall vara bestämms helt och hållet av de anvnisingar som tillverkaren av spoten (förhoppningsvis) skickar med. Sidleds måttet på 50mm är en ganska vanlig siffra för många spottar. Däremot så kräver många spottar (framförallt 35 och 50w spttar) betydligt mer fritt utrymme än 25 mm uppåt. Siffror i storleksordningen 100 - 180 mm är ganska vanliga.
Som kontrast kan man välja sk. möbelspottar som oftast är på 10 eller 20w. Dessa kan i de flesta fall monteras utan luftspallt alls eller med så lite som 5mm fritt utrymme uppåt. Sådana ger lite sämre ljus (sägs det, har ingen personlig uppfattning i frågan).
Camilla nämner kalljus lampor. Namnet kan vara lite förädiskt. Ofta fokuserar man på värmeutvecklig från spottar inne i taket. Det är där man vill hålla ner avstånden, kanske är orolig för brand osv. Då låter det ju bra med kalljus.
Kalljuslampor har sitt namn av att de levererar mindre värmesrtrålning rakt framåt, de värmer inte upp prylen som belyses lika mycket. Istället blir det betydligt varmare ovanför lampan inne i taket. En kalljuslampa fungerar så att den refllektor som finns inbyggd i lampan reflekterar bara synligt ljus som alltså skickas frammåt av reflektorn. Värmestrålningen går rakt igenom reflektorn (som ser ut som genomskinligt glas för värmestrålningen).
Konsekvensen blir att avsevärt mer värme går upp i taket, med ökad brandrisk. Detta är dock inget problem om allt är rätt gjort.
man skall också tänka på att det finns ett säkerhetsavstånd rakt frammåt för spottar också. Kommer ett brännbart föremål för nära så kan det börja brinna, eller bli värmeskador, typiskt kanse en bokhylla sm sitter för nära en spot i taket.
Det finns ingen tumregel om att man skall ha 25mm fritt ovanför eller 50 mm fritt i sidled.
Avstånden som det skall vara bestämms helt och hållet av de anvnisingar som tillverkaren av spoten (förhoppningsvis) skickar med. Sidleds måttet på 50mm är en ganska vanlig siffra för många spottar. Däremot så kräver många spottar (framförallt 35 och 50w spttar) betydligt mer fritt utrymme än 25 mm uppåt. Siffror i storleksordningen 100 - 180 mm är ganska vanliga.
Som kontrast kan man välja sk. möbelspottar som oftast är på 10 eller 20w. Dessa kan i de flesta fall monteras utan luftspallt alls eller med så lite som 5mm fritt utrymme uppåt. Sådana ger lite sämre ljus (sägs det, har ingen personlig uppfattning i frågan).
Camilla nämner kalljus lampor. Namnet kan vara lite förädiskt. Ofta fokuserar man på värmeutvecklig från spottar inne i taket. Det är där man vill hålla ner avstånden, kanske är orolig för brand osv. Då låter det ju bra med kalljus.
Kalljuslampor har sitt namn av att de levererar mindre värmesrtrålning rakt framåt, de värmer inte upp prylen som belyses lika mycket. Istället blir det betydligt varmare ovanför lampan inne i taket. En kalljuslampa fungerar så att den refllektor som finns inbyggd i lampan reflekterar bara synligt ljus som alltså skickas frammåt av reflektorn. Värmestrålningen går rakt igenom reflektorn (som ser ut som genomskinligt glas för värmestrålningen).
Konsekvensen blir att avsevärt mer värme går upp i taket, med ökad brandrisk. Detta är dock inget problem om allt är rätt gjort.
man skall också tänka på att det finns ett säkerhetsavstånd rakt frammåt för spottar också. Kommer ett brännbart föremål för nära så kan det börja brinna, eller bli värmeskador, typiskt kanse en bokhylla sm sitter för nära en spot i taket.
Klicka här för att svara