N
H Hochiha skrev:
Blir du inte allergisk mot din egen auktoritetstro? Lagstiftarna saknar som regel både utbildning och arbetslivserfarenhet.
Tell it 2 THE Court!

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Blir du inte allergisk mot din egen auktoritetstro? Lagstiftarna saknar som regel både utbildning och arbetslivserfarenhet.
Så kan det vara, men en lag är en lag och dessa ska man tydligen strunta i och det har jag med gjort men jag har åtminstone lärt mig något av mina misstag medans andra hävdar att ellagarna ska brytas gång på gång

P Putte 9497 skrev:
Så kan det vara, men en lag är en lag och dessa ska man tydligen strunta i och det har jag med gjort men jag har åtminstone lärt mig något av mina misstag medans andra hävdar att ellagarna ska brytas gång på gång
Förr var det böter på att gå mot röd gubbe

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
N
P Putte 9497 skrev:
Ja, det är inte olagligt att strunta i regler och lagar men då får man ta konsekvenserna utan att gråta!

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
N
M magnu skrev:
Förr var det böter på att gå mot röd gubbe
Och om du blir påkörd?
Vem ska du gråta till då?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
276 inlägg och nu ska vi se hur många inlägg som raderas tills imorgon av moderatorerna.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
N N1Xe skrev:
Ja, det är inte olagligt att strunta i regler och lagar...
Är det inte olagligt att strunta i lagar?
Ja men då så, där dog ju den här tråden.

N
P Putte 9497 skrev:
273 inlägg och nu ska vi se hur många inlägg som raderas tills imorgon av moderatorerna.
Kan bli att Tommib blir vänner, men jag hoppas inte, han har slutat vara olagligt nu.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
j.erkers
M magnu skrev:
Men om jag förstått saken rätt,

Anläggningsägaren ansvarar för sin elanläggning.

Om en behörig installatör gör fel, så är anläggningsägaren fortfarande ansvarig.

Det är inte olagligt att äga en elanläggning som är korrekt installerad av någon obehörig.
Fråga på det: Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?

(Själv är jag helt klar med vilken av dessa två anläggningar jag vill äga...)

N
j.erkers j.erkers skrev:
Fråga på det: Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?

(Själv är jag helt klar med vilken av dessa två anläggningar jag vill äga...)
Du kan boka en IN elbesiktning så får du svart på vitt vilka delar som är dåliga. Och kan åtgärdas.

j.erkers
P Putte 9497 skrev:
Börjar bli tröttsamt att läsa allt om hempuleri.

Vill ni komplettera ett uttag, ring en elektriker och vill ni göra det själva så sätt er i skolbänken och fixa en behörighet.

Anledningen till att så många vill koppla el själva handlar om ren snålhet.
1. Hur stor andel av de som i sin profession pysslar med elinstallation har egen behörighet?
2. Hur stor andel pysslar med elinstallation under någon som har behörighet?
3. Hur många av de senare fulelar hemma hos sig själv eller någon annan på sin fritid?

Om jag får gissa själv så svarar jag:
1. Väldigt få.
2. Resten, dvs väldigt många.
3. Nästan alla.

• Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
j.erkers
N N1Xe skrev:
Du kan boka en IN elbesiktning så får du svart på vitt vilka delar som är dåliga. Och kan åtgärdas.
Men det var inte ett svar på min fråga...

N
j.erkers j.erkers skrev:
1. Hur stor andel av de som i sin profession pysslar med elinstallation har egen behörighet?
2. Hur stor andel pysslar med elinstallation under någon som har behörighet?
3. Hur många av de senare fulelar hemma hos sig själv eller någon annan på sin fritid?

Om jag får gissa själv så svarar jag:
1. Väldigt få.
2. Resten, dvs väldigt många.
3. Nästan alla.
Svar: ingen.

Det med behörighet förvann för nästa tio år sen.

Läs och Google lite sen återkom

N
j.erkers j.erkers skrev:
Men det var inte ett svar på min fråga...
Vad vill du veta?
Om olagligt hempull är olagligt?
Ja. Och samt farligt.

Detta är DiTT ansvar.

j.erkers
N N1Xe skrev:
Vad vill du veta?
Om olagligt hempull är olagligt?
Ja. Och samt farligt.

Detta är DiTT ansvar.
Och frågan igen: Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?
(behörig/auktouriserad eller vad nu elskrået kallar det)

Du ber mig "Läs och Google lite sen återkom" men kan inte läsa mitt inlägg och svara på min enkla fråga " Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?" utan gnäller på min användning av behörig även om de allra flesta säkert förstår vad jag avser...

• Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.