64 470 läst ·
692 svar
64k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Du menar som när du bröt mot lagen och kopplade in en värmepump?P Putte 9497 skrev:
Känns det inte lite hycklande?
Kan delvis hålla med! Att betala 2000-6000:- för att lägga till ett extra VU, (P Putte 9497 skrev:
på avstånd 30 cm från befintligt VU) , när det är möjligt att köpa materialet för 200:- och göra det LIKA SÄKERT, som att anlita en firma med behörig( =auktoriserad) anställd , dock ej samma anställd, som skulle utföra jobbet, kan få den mest laglydige att bryta , mot just den lagen.
Redigerat:
Handlar absolut inte om pengarna för de flesta tror jag. Att sätta upp ett extra uttag eller vad man nu vill ha hjälp med kostar ofta inga stora pengar men det är ju allt krångel där mellan. Få tag på nån som vill göra dessa minijobb för det första, sen vänta på att dom ska ha tid, kanske se till att vara hemma från jobb och så vidare. Det känns som lite som slöseri med tid för både elektrikern och beställaren..P Putte 9497 skrev:
Experthjälp borde man efterfråga först när det är något man inte begriper eller klarar av själv
Det här är en väldigt intressant inställning. Det framkommer i några uppföljande poster att du verkar anse att prov inte är ett rimligt sätt att testa kunskap. Steamboy har redan presenterat vad som tilldrog sig 2013 (?) med försöksverksamheten. Jag har en kopia någonstans av rapporten, provet var löjligt enkelt men ansågs motsvara dåvarande behörighet AB (L tror jag, men kan ha varit ren AB också).N1xv skrev:
Jag blir väldigt nyfiken på hur du tycker man ska verifiera kunskap. Genom att kontrollera att någon har närvarat ett visst antal timmar? Att någon har ett anställningsbevis på en viss typ av företag? Annat? Berätta gärna.
Jag undrar också om du eller Putte kan komma med ett exempel på något som är komplext i en vanlig villainstallation. Elmässigt alltså, KNX-programmering räknas inte (eftersom det inte är behörighetskrävande och är en helt annan kunskapsdomän). Kom igen, det måste vara jättelätt att motbevisa mig eftersom el är så svårt och jag har så lite respekt för det. Mitt påstående är fortfarande att det mest komplexa man kopplar in är en jordfelsbrytare. Allt annat är parallellkopplingar av apparater samt lite trappkopplingar och ev någon dimmerpuck. Dimensionering? Pfft. Se L_S_As poster om dimensioneringstabeller. I de flesta fall så är det dessutom tumregel som gäller, inga montörer räknar.
Och tidspassningen är extra svår när det gäller fritidshus på 10-40 mils avstånd !berisen skrev:
Handlar absolut inte om pengarna för de flesta tror jag. Att sätta upp ett extra uttag eller vad man nu vill ha hjälp med kostar ofta inga stora pengar men det är ju allt krångel där mellan. Få tag på nån som vill göra dessa minijobb för det första, sen vänta på att dom ska ha tid, kanske se till att vara hemma från jobb och så vidare. Det känns som lite som slöseri med tid för både elektrikern och beställaren..
Experthjälp borde man efterfråga först när det är något man inte begriper eller klarar av själv![]()
Apropå ansvar.... tråden börjar bli lång och det kommer massa inlägg mellanN1xv skrev:
Hur tänkte du då? Det individuella ansvaret har snarast minskat. Elinstallatören för regelefterlevnad har fått en betydligt mer perifer roll än den tidigare behörige som ändå hade något slags personligt ansvar. Vad har montören för ansvar? För en felkoppling? Kan du peka på några rättsfall? Vad är den personliga konsekvensen för en montör som gör fel (utan att något brinner eller att någon dör, vilket potentiellt faller under andra lagar)?
Du kan t.ex. titta på det här fallet i Uppsala tingsrätt, det är en civilrättslig stämning. Man kan alltså spänningssätta en kass installation och bränna ner någons hus utan någon som helst straffrättslig konsekvens. Spännande. Eftersom installatören är dold bakom ett AB kan man i värsta fall kursa bolaget och starta om om det blev för dyrt att ta ansvar.
Man kan argumentera (och det gör både firman och IN) att man endast har ansvar för den del man arbetar på men hur lirar det med kravet på anläggnignskännedom? Det ska bli intressant att se vad domstolen kommer fram till. Jag har inte sett att det avgjorts än.
Lagstiftningen är ur säkerhets- och ansvarssynpunkt ett skämt. Alla högsäkerhetsbranscher sysslar med personlig behörighet/auktorisation/legitimation/whatever. Elbranschen är det lysande, fullkomligt obegripliga, undantaget. Man slåss med näbbar och klor mot att det ska krävas personlig auktorisation eftersom. Införs det kommer nämligen praktikkravet vara det enda som hindrar intresserade från att skaffa en egen auktorisation och praktikkrav i form av avsutten tid försvinner titt som tätt. Målstyrning är det som räknas idag, även om man fortfarande fular sig i många branscher för att det är svårt att hitta bra provformer. Icke så för el, det är enkelt att testa om man kan eller inte.
Jag kände bara att jag var tvungen att gå tillbaka och läsa ditt långa inlägg noga, igen.N1xv skrev:
Majoriteten av folket i eltrådarna saknar helt respekt. Det är tydligt. Man slänger med osanningar, man skriver "varför kan jag inte göra detta själv" för att efterfölja med en fråga som påvisar total okunskap och respekt för vad som faktiskt kan hända.. Ja du kan sätta upp dina Infravärmare skriver någon och glatt hjälper hur man ska koppla in 4 st 1200wattare på en 10A för den var tom och ledig och det är så "himla enkelt" att bara kasta dit 3 trådar.
Nästa stjärnskott fattar inte varför en firma tagit 8h på att göra ett kök där samma fenomen är helt uppenbart, firman har dragit nya trådar, förmodligen beräknat effekt till var och en av grejerna. Kunden har slutligen valt Renova för att få en elegant "gammalmodig" stil. Renova känt för att ha dåliga kopplingar där tåttarna ibland åker ur! Hej hå vad fult det är med för långt skalade trådar VARFÖR HAR EN FIRMA GJORT SÅHÄR MOT MIG?!
Sen kommer nästa som inte kan förstå varför vi har ett regelverk från Vikingatiden, jo det är så att majoriteten verkar då inte ha gått "teknisk-baskunskap" för dagligen får man åtgärda fel eller förklara för kunder varför det blir resultat som det blir när man gör fel.
Nej hus brinner inte ner dagligen. Men att likställa inkoppling av en brytare med att byta bromsklossar är liksom inte samma sak, det kan aldrig bli det. Nej för en brytare i sig är enkel, du har oftast schemat på baksidan. Men det är inte det som är problemet. Du kan få skador av att komma åt om du gör det med spänning på. Din faspenna från Jula kommer lysa om du drar den på armen.... Nej ibland krävs det rätt för att göra rätt.
"HushållsEL" Ja vem som helt kan koppla in en JFB, bör alla göra det? Känner folk till regler kring JFB? Varför ser man billiga konstiga kopior som klarar lägre A än vad de har matning in?
Respekt tänker ni och blir provocerade av lite motstånd, jag tyvärr så finns det alltid en baksida. Vi läser om snickare som "inte hade en aning om att dem inte fick" klart som fan att dem vet att dem inte får och hoppas på att ingen ska upptäcka det. Det är inte första gången jag hört "jaha nej men den koppla snickaren in". Ja det blev billigare men då kan man inte vara arg över att ingen tar på sig ansvaret när det blir fel? Säger du till polisen att "ja jag har kört för fort många gånger, tur att ni bara tog mig denna gång!" eller kanske ni säger "Det var inte jag som körde bilen".
Det är perfekt med konkurrens på elmatrial och det blir lättare för privata att köpa saker själv. Men är det fortfarande orimligt för en firma att köra en Dodge Ram om han valt att lägga sina pengar på en så pass dyr förmåns/firmabil?
Självklart gör alla precis som de vill men man måste ha respekt för att el kan bli farligt om man gör det fel. Man har inte kunskap och respekt för el om man gör de fel eller problem många har/visar här på forumet.
Vi tar några exempel från mina år som Elektriker. Jag har alltid ansett att mina kunder är mina vänner och vi har bra dialog och jag hjälper dem ofta att lösa problem på egen hand. För mig fungerar det jätte bra för att ibland ringer dem och säger "detta sket sig du måste komma hit" eller så ringer dem och säger "det blev skit bra" och då vet de att jag aldrig tar på mig deras jobb och att jag heller inte kommer kontrollera dem för där har vi varit TYDLIGA från början precis på samma sätt som ni ska vara TYDLIGA mot era firmor som inte gör er nöjda.
Jag har en gubbe som sågar mycket EK, han har svetsat en ställning och sedan fått hjälp av en gammal elektriker att sätta dit motorskydd och en elmotor+ klinga. Åren gick och sågen är runt 20år gammal men den fungerar kanon. Han ville ha start och stopp högre upp pga sin stelhet. Fixat och klart inga problem, han löste det själv för att han kan. Här någonstans ringer han mig för första gången och vill ha hjälp med en central i sitt garage. Vi fixar och alla är nöjda. Sedan ringer han mig i panik en kväll, såg helvetet har startat av sig själv?!?!?!?!! Huden är ute och sågen går igång, inget hände men det kunde sluta illa.
Felet, han hade inte förstått varför han hade 7 trådar (alla svarta) så han mätte fram faserna och jord/noll. Det var start och stopp i det andra 2 (orkar inte förklara den gamla kopplingsmetoden men det var rätt gjort) han har alltså kopplat endast start och stopp då motorskyddet slutat fungera och sågen hade stannat av en slump när han tröck på stopp vilket den inte hade i verkligheten. Det som hade hänt var att han trodde sig ha stoppat den men den hade stannat av överhettning och när den gått ner i temperatur börjat snurra igen.
God kunskap och kännedom men inte tillräckligt för att förstå att motorskyddet fanns där av en anledning än bara start och stopp.
En kund köpte ny lägenhet av en som utgav sig för att vara elektriker. Han hade skalat gamla dammsugarkabel och använt som FK i brist på annat. 0.75mm2 på 10A....
Listan kan göras hur lång som helst. Men du saknar respekt för El om du tror dig kunna göra saker du inte kan för att sedan bli arg på regelverket för att du inte får. Problemet med att ge ut information är att allt alltid tänjs, då ger sig folk på att koppla in spabad, laddstolpar och allt vad det är. Det är mycket svårt att tro att Elsäkerhetsverket gör saker endast för att jävlas, men absolut även jag tycker att vissa regler försvårar eller gör det onödigt dyrt för kunden men vi måste ju tillämpa det som krävs. Men detta forum är återigen ett bevis på att reglerna behövs.
Men ta Mycklings inlägg i denna tråd tex. Man vet inte vad som är gjort av firman men trådarna ser ganska nya ut så om vi utgår ifrån att allt är nydraget osv och allt han ser är att han kunde skalat trådarna själv. Det säger ändå en hel del. Absolut kunde han ha gjort det själv om han inte ansåg att han behövde hjälp med det. Vad vet vi om centralen och vad som behövdes göras där?
Ibland får man inse sin egen begränsning.
Men det är idiotiskt att sitta och skriva att saker som är dåliga/farliga inte är det bara för man tro sig ha kunskapen. Finns bra exempel på användare här som är försiktiga men förklarar bra men även kan ifrågasätta. Sen är majoriteten tyvärr användare som medvetet missförstår för att skapa en värdelös diskussion om hur dyrt och onödigt allt är.
Jag förstår att många firmor är dåliga och jag har själv ifrågasatt utföranden på plats. Jag har även gjort fel och lärt mig även fast jag har många år i branschen. Men jag har aldrig lämnat en missnöjd kund med kompensation eller avdrag hit och dit, har jag en kund som säger att det här blev inte som de tänk det så erbjuder jag alltid att göra om det tills kunden är nöjd (Om det är rimliga åsikter) Och det fungerar bra för mig.
Men oj, vad du öser in mycket, och spretigt. Känns som att du passade på att ösa ut allt som du gått och jäst på under sista året.
Men om jag bortser från lite sånt som känns som att det i princip var oväsentligt här, samt struntar i något litet påhopp på forumet, saker som jag inte alls känner igen mig i, och då har ju ändå läst mycket frekvent här i drygt 10 år.
Ja då återstår hälften av ditt inlägg, och så tänker jag "Vilken vidöppen dörr försöker du sparka in, med buller och bång?"
Vi, eh, jag i alla fall, är av precis samma åsikter.
Vilket kanske kan sammanfattas med att skit och farligheter ska bort, minimeras osv, och det ska minska både när det är hempulare likväl som yrkesarbetande elektriker är i farten.
En slags nollvision (och som vi vet så når man ju aldrig noll, men att det är åt det hållet det hela tiden ska strävas) mot felkopplingar inom el.
Samt att kunskap ska spridas och ökas, och även det gäller både elektriker och hempulare.
Sen skulle jag önska att alla som installerar skulle ha en personlig behörighet, alltså både yrkesmännen samt de villaägare som lagligen vill greja lite själv.
Detta kräver dock minst en till nivå på behörigheterna samt ett examinationssystem.
Och är el så enkelt och ofarligt att det inte behövs behörighet för alla (som det krävs bilkörkort av alla, oavsett om chefen har ett) så är det väl bara att slopa behörighetskravet istället.
Det är bara att bestämma sig.
Antingen är det svårt, farligt och smått mystiskt, och då ska alla utförare ha behörighet, eller så är det enkelt, simpelt och trivialt, och då behöver ingen behörighet.
Det är bara löjligt att försöka ha både och, och låta ett papper på kontoret avgöra vem som kan och inte kan.
Det tror jag säkert att du kan om du till vardags arbetar som elektriker i en elfirma, annars tvivlar jagHasseTeknik skrev:
Kan delvis hålla med! Att betala 2000-6000:- för att lägga till ett extra VU, (
på avstånd 30 cm från befintligt VU) , när det är möjligt att köpa materialet för 200:- och göra det LIKA SÄKERT, som att anlita en firma med behörig( =auktoriserad) anställd , dock ej samma anställd, som skulle utföra jobbet, kan få den mest laglydige att bryta , mot just den lagen.
Spelar det någon roll om något är komplext eller inte, varför detta eviga tjat?tommib skrev:
Det här är en väldigt intressant inställning. Det framkommer i några uppföljande poster att du verkar anse att prov inte är ett rimligt sätt att testa kunskap. Steamboy har redan presenterat vad som tilldrog sig 2013 (?) med försöksverksamheten. Jag har en kopia någonstans av rapporten, provet var löjligt enkelt men ansågs motsvara dåvarande behörighet AB (L tror jag, men kan ha varit ren AB också).
Jag blir väldigt nyfiken på hur du tycker man ska verifiera kunskap. Genom att kontrollera att någon har närvarat ett visst antal timmar? Att någon har ett anställningsbevis på en viss typ av företag? Annat? Berätta gärna.
Jag undrar också om du eller Putte kan komma med ett exempel på något som är komplext i en vanlig villainstallation. Elmässigt alltså, KNX-programmering räknas inte (eftersom det inte är behörighetskrävande och är en helt annan kunskapsdomän). Kom igen, det måste vara jättelätt att motbevisa mig eftersom el är så svårt och jag har så lite respekt för det. Mitt påstående är fortfarande att det mest komplexa man kopplar in är en jordfelsbrytare. Allt annat är parallellkopplingar av apparater samt lite trappkopplingar och ev någon dimmerpuck. Dimensionering? Pfft. Se L_S_As poster om dimensioneringstabeller. I de flesta fall så är det dessutom tumregel som gäller, inga montörer räknar.
Eh, ja. Självklart spelar det roll.P Putte 9497 skrev:
Skulle du tycka att det var ok med en lagstiftning som sa att du behövde ta in en speciell hantverkare för att grilla? Det är också en farlig verksamhet.
Mitt favoritexempel är ju (receptfria) läkemedel. Skulle du tycka att det var rimligt att Alvedon, Ipren med flera var receptbelagda i alla former och förpackningsstorlekar? Att du var tvungen att ringa till vårdcentralen varje gång du hade lite huvudvärk eller sträckt en muskel? Då ska du ha klart för dig att bara Alvedon årligen dödar fler människor än el. Hur många som skadas är okänt. Det vore rimligare att reglera dessa läkemedel (och kräva att varje tablett delades ut av en legitimerad sjuksköterska) än att reglera el, om man bara tittar på dödsfall.*
I all riskhantering så tittar man på sannolikheten för att något ska inträffa och konsekvensen av att det gör det. Komplexitet i uppgiften är definitivt en faktor.
Komplexiteten avgör också hur svårt det är att lära någon att utföra uppgiften. I fallet med el är det inte särskilt svårt givet en teoretiskt kompetent samt intresserad individ.
Du verkar vara av två åsikter samtidigt. Dels att el egentligen inte är så svårt eftersom det inte spelar någon roll, dels att det är jättesvårt och bara går att lära sig genom att gå på praktik bredvid någon trött gubbe på bygge. Det är helt inkoherent.
* Det är lite mer komplext egentligen men jag avstår från att utveckla det här. Principen gäller.