2 848 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Så påverkas solcellernas lönsamhet när ersättningen försvinner
Här i (nordligaste)SE3 fick vi 20,5öre/kWh i genomsnitt för april. 1405 utmatade kWh gav 288kr ...Kvackatore skrev:
Sålde för 104 öre/kWh i genomsnitt i April, i Maj blir det nog snarare 150+ öre/kWh.
Då säljer jag enbart överskott efter att jag tillgodosett hushållet och bilarnas behov, inte köpt en endaste kWh sen början April. Men du har rätt i att det inte där största besparingen ligger, den ligger i elen man använder själv utan att först behöva sälja den för att sedan köpa tillbaka.
Har du panelerna öst/väst ..?
Så batteriet bar sig med ca 40 öre/kWh i marginal, eller hur mycket har du betalt för batteriet per kWh under den garanterade livslängden?Kvackatore skrev:
Om vi antar att det blev 40 öre kvar för det utmatade så fick du alltså i praktiken bara 20 öre/kWh mer. Så den extra vinsten för dig blev inte så stor
Isåfall var 2022 också en avvikelse? Betalade av nära 30% av mina solceller det året.pacman42 skrev:
Elpriset är gungor och karuseller och man får räkna på någon form av medelvärde på en en längre period. Vad som är säkert är att det är en stigande trend på grund av inflationen.
Jag betalade av hela min LLVP under 2022. Det har inte varit i närheten av det efteråt. Jag tänkte att elpriserna skulle gå åt helvete när Putin började hota Ukraina...Kvackatore skrev:
Så ja, 2022 var också ett udda år. Det vi ser nu lär inte består. Vad man däremot kan spekulera om är vad som sker när ställverken i norr startar upp. Men det är tre år bort ännu
Jo jag läste ditt inlägg ovan men räknar inte på samma sätt, för det första ser jag solceller+batteri som en helhet. Det är otroligt svårt att särskilja dem åt i en kalkyl. Nu är mina solceller hemräknade sen ett par år då jag installerade redan 2019 men oavsett hade jag räknat det som att de kompletterar varandra.pacman42 skrev:
Det finns tre(fyra) olika sorters besparingar man kan göra med solceller+batteri
1/Såld el
2/Egenkonsumerad el från solcellerna
3/Skillnad i spotpris från när du köper och konsumerar
4/(Effektavgift genom att enbart köpa vid lågtariff alternativt kapa effekttopparna) Dock på paus för de flesta nu därav parantes.
1+2 får du med enbart solceller.
3 behöver du batteri för och batteri förstärker även 1+2 kraftigt.
För April månad såg mina besparingar ut enligt följande
1/ 440 kWh - 497 kr
2/ 839 kWh - 1114 kr, här väljer jag att jämföra med vad jag hade betalat om jag inte hade haft solceller+batteri. Dvs. alla rörliga kostnader på elhandel och nätavgifter/skatt. Elhandel väljer jag att använda mitt elbolags månadsmedelpris för given månad.
3/ 307 kWh - 111 kr, skillnad mellan mitt spotpris kontra månadsmedel.
Totalt 1722 kr i besparing.
Har haft solcellerna dryga året och besparingen om man räknar enligt ovan månad för månad ligger i snitt på 1400 kr. Återbetalningstiden blir då ca 5 år innan man har igen pengarna om det fortsätter se ut på samma sätt.
Jag betalade 1800 kr/kWh för mina 50kWh batteri, 10års garanti.
Då ingick en ny Växelriktare och den gamla byttes ut.
Sen kan man sätta värde på att man har ett skydd för stigande elpriser och att man inte behöver tänka på när man konsumerar el, oavsett om det gäller kvarts-spot eller effekttariffer, för mig väger det ganska tungt.
Jag håller dock med dig vad du skrev ovan att det idag knappast lönar sig att köpa en helt ny anläggning med solceller+batteri, man kan troligtvis bara räkna hem det om man redan har solceller och kompletterar med batteri.
Eftersom du köpte solpanelerna först så har ju även batteriet varit lönsamt. Med bara tio års garanti så får du dock svårt att hinna använda det tillräckligt innan det tar slut. Tio år och jag antar här 6000 cykler. Det kommer att ge ett elpris på ca 56 öre/kWh då jag räknar med en laddcykel per dygn. Så du har till och med bättre vinst än i mitt exempel ovan. Under förutsättning att du kan använda batterierna vettigt på vintern också. Räknar du bara batterierna på sommaren så blir de rätt dyra dock.Kvackatore skrev:
Jo jag läste ditt inlägg ovan men räknar inte på samma sätt, för det första ser jag solceller+batteri som en helhet. Det är otroligt svårt att särskilja dem åt i en kalkyl. Nu är mina solceller hemräknade sen ett par år då jag installerade redan 2019 men oavsett hade jag räknat det som att de kompletterar varandra.
Det finns tre(fyra) olika sorters besparingar man kan göra med solceller+batteri
1/Såld el
4/(Effektavgift genom att enbart köpa vid lågtariff alternativt kapa effekttopparna) Dock på paus för de flesta nu därav parantes.
1/ 440 kWh - 497 kr
2/ 839 kWh - 1114 kr, här väljer jag att jämföra med vad jag hade betalat om jag inte hade haft solceller+batteri. Dvs. alla rörliga kostnader på elhandel och nätavgifter/skatt. Elhandel väljer jag att använda mitt elbolags månadsmedelpris för given månad.
Har haft solcellerna dryga året och besparingen om man räknar enligt ovan månad för månad ligger i snitt på 1400 kr. Återbetalningstiden blir då ca 5 år innan man har igen pengarna om det fortsätter se ut på samma sätt.
Sen kan man sätta värde på att man har ett skydd för stigande elpriser och att man inte behöver tänka på när man konsumerar el, oavsett om det gäller kvarts-spot eller effekttariffer, för mig väger det ganska tungt.
Jag håller dock med dig vad du skrev ovan att det idag knappast lönar sig att köpa en helt ny anläggning med solceller+batteri, man kan troligtvis bara räkna hem det om man redan har solceller och kompletterar med batteri.
Jag anser dock att solpanelerna skall räknas helt separat fortfarande. De är ju helt, eller delvis, betalade och även om du tjänar mer pengar på dessa tack vare batterierna så gjorde du batteriinvesteringen senare, så den skall vara lönsam i sig utifrån hur den bättrar på panelerna kalkyl.
Enligt min uppfattning har din beräkning ovan vissa svagheter.pacman42 skrev:
Eftersom du köpte solpanelerna först så har ju även batteriet varit lönsamt. Med bara tio års garanti så får du dock svårt att hinna använda det tillräckligt innan det tar slut. Tio år och jag antar här 6000 cykler. Det kommer att ge ett elpris på ca 56 öre/kWh då jag räknar med en laddcykel per dygn. Så du har till och med bättre vinst än i mitt exempel ovan. Under förutsättning att du kan använda batterierna vettigt på vintern också. Räknar du bara batterierna på sommaren så blir de rätt dyra dock.
Jag anser dock att solpanelerna skall räknas helt separat fortfarande. De är ju helt, eller delvis, betalade och även om du tjänar mer pengar på dessa tack vare batterierna så gjorde du batteriinvesteringen senare, så den skall vara lönsam i sig utifrån hur den bättrar på panelerna kalkyl.
Kvackatore har 50kWh batterier, som vad jag kan se knappast gör en hel cykel varje dygn. I april sålde han i snitt ~14,7kWh/dygn. Nätt en tredjedel av batteriets kapacitet ...
Om det innebär 3ggr längre livslängd i tid vågar jag dock inte att säga ... men längre borde den rimligtvis bli ...
Att garantin gäller i 10år innebär inte att batterierna tar slut då, men att tillverkaren bara lovar 80% kvar av ursprungskapaciteten. I Kvackatores fall 40kWh, vilket fortfarande, med dagens mått är ett stort batteri.
Intressant beräkning .... vilket biffigt batteri!Kvackatore skrev:
Jo jag läste ditt inlägg ovan men räknar inte på samma sätt, för det första ser jag solceller+batteri som en helhet. Det är otroligt svårt att särskilja dem åt i en kalkyl. Nu är mina solceller hemräknade sen ett par år då jag installerade redan 2019 men oavsett hade jag räknat det som att de kompletterar varandra.
1/Såld el
1/ 440 kWh - 497 kr
10 års garanti innebär ju inte att de kommer gå sönder efter 10år+1dag? Sen är batterier uppbyggda enligt en modulsystem om 5kWh per modul, man kan alltså byta ut modulerna eller helt plocka bort dem om någon fallerar.pacman42 skrev:
Eftersom du köpte solpanelerna först så har ju även batteriet varit lönsamt. Med bara tio års garanti så får du dock svårt att hinna använda det tillräckligt innan det tar slut. Tio år och jag antar här 6000 cykler. Det kommer att ge ett elpris på ca 56 öre/kWh då jag räknar med en laddcykel per dygn. Så du har till och med bättre vinst än i mitt exempel ovan. Under förutsättning att du kan använda batterierna vettigt på vintern också. Räknar du bara batterierna på sommaren så blir de rätt dyra dock.
Sommartid är främsta besparingen egenkonsumption från socellerna som lagras och förbrukas över hela dygnet tack vare batteriet. På motsvarande sätt är främsta besparingen vintertid skillnaden i spotpris när man köper från nätet vintertid, man köper alltså när det är som billigast och konsumerar sedan hela dygnet.
Batteriet har en specificerad livslängd om minst 8000 laddcykler under förutsättning att man två gånger om dygnet laddar ur från 95% till 5%, något som knappast speglar verkligheten. Det ligger maximalt på hälften av det men troligtvis lägre. Här spelar det in att ha robusthet i systemet, dvs. kapacitet. En batteri med t.ex. 15kWh hade säkert haft fler än 2 laddcykler om dygnet och det är inte alls samma lönssamhet i ett mindre system eftersom det inte räcker att tillgodose behovet över hela dygnet. Dock såklart billigare i inköp men en stor del utgör installationen/hantverkare.
Garantin är på 10år med obegränsat antal livscykler under garantiperioden.
Vad gäller att separera lönsamheten mellan batteri och solceller, efter att 60öringen försvann så finns det inga solceller som ensamt bär sig själv om man inte råkar vara elektriker eller har någon anknytning till branchen. Detsamma gäller batteri, de bär sig inte heller själva eftersom främsta besparingen är elen du själv konsumerar från solcellerna vilket du behöver batteri för att kunna nyttja över hela dygnet, det blir en stor förlust att först sälja av till låga spotpriser vilket råder mitt på dagen, för att sedan köpa tillbaka med moms, nätavgifter, skatt, påslag etc. och oftast till mycket högre spotpriser. Både solceller och batteri är alltså beroende av varandra, därav svårt att separera dem i en kalkyl.
Du skrev ovan att man kan räkna köpt el som batteri och producerad el som solceller.
Producerar jag 1kWh mitt på dagen och spotpriset är 5 öre, för att sedan konsumera den på kvällen när spotpriset är 150 öre så det ju tack vare batteriet, hur skall man kunna skilja på var förtjänsten ligger?
På samma sätt så köper vi överhuvud taget ingen el mellan mitten april till slutet september, så där finns inget att räkna på ens, vi säljer enbart. Även där tack vare solceller+batteri eftersom de tillsammans möjliggör det.
Klicka här för att svara