Byggahus.se

Så mycket kostar fiberanslutningen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. nikasp
    Medlem · Nivå 15
    Vi hamnade i Sollentuna precis på median utan grävning, dvs. 14500 kr. Hyrde grävskopa och la ner 45 meter markrör, som Sollentuna Energi bjöd på, själv. Gick på 1800 kr mot 20 000 kr om jag lejt ut jobbet vilket kändes alldeles för dyrt. Tog dock två dagar inkl. 4-5 tim för att få skaftvägen i hyfsat skicka igen.

3. T
    Medlem · Nivå 7
    Där jag snart flyttar ville Telias Öppen fiber ha ca 34000 kr inkl grävning kortaste vägen till huset.

4. nikasp
    Medlem · Nivå 15
    Vi har också öppen fiber men Telia finns inte ens med som möjligt val av bredbands- eller TV-leverantör. Fimpade just Telias ADSL 30 MBit/s för dyra 439 kr/mån. Har nu 100/100 Mbit/s fiber för 216 kr/mån ordinaria (108 kr/mån första 6 månaderna).

5. N
    Medlem Nivå 8
    Varför vill så många ha Telia som leverantör?
    Dyra och ger inte mer än någon annan! Men skickar vinst pengar till små kungadömen som man inte ens kan uttala!

• Laddar…
  6. nikasp
    Medlem · Nivå 15
    Jag är inte ledsen då jag inte skulle köra med Telia. Jag var helt nöjd med kvalitet men tycker att de är åt helsike för dyra. Kör nu T3 som är en liten leverantör som nog kör bra pris för att få upp kundbasen (30000 nu tror jag). ComHem tar 349 kr för 100/100 medan T3 tar 216 kr/mån. Lätt val.

7. bjornhallberg
    Medlem Nivå 6
    Är det bara jag som känner att det nästan är utpressning på att skaffa fiber, speciellt i och med att fler aggressiva nätägare börjat visa sig? Fick själv ett erbjudande från IP-Only härom dagen. Riskkapitalbolag som subventionerar för att kunna göra fan vet vad med priset framöver. Börja ta ut nätavgift ex. Mycket kort svarstid var det (typ en månad).

Resten är förstås bara hörsägen, men det jag hört är lågprisarbetskraft, söndergrävda trädgårdar utan konsultation med fastighetsägare, ingen framförhållning med grävtillstånd.

Men vad ska man göra? Ansluter man inte nu så känns det som det bara kommer straffa sig senare. I värsta fall får man väl sluta använda fibern och lämpa över kostnaden på näste ägare om det skulle gå helt över styr.

Deras webbsida är mest fylld med floskler tycker jag f.ö.

8. N
    Medlem Nivå 8
    Blev lite fel! Det var inte riktat mot dig på något sätt utan helt allmänt menar jag!
    De håller även på att gräva fiber hos oss och det är kommunens eget energibolag som är nätägare, Telia försökte också slå sig in och bygga fibernät här men de fick för få beställningar fast de gick ut med från början att de redan hade så många beställningar som de behövde för att börja bygga.
    Nu hör man folk som "klagar" över att Telia finns inte med som leverantör i kommunens nät, men det är faktiskt Telia själv som valt att inte bli leverantör!
    Men jag har ännu inte fått någon vettig förklaring på varför folk saknar Telia?
    En ännu märkligare sak är att sedan Telia drog sig ur fiber bygg planerna så har ADSL uppkopplingen bara blivit sämre och sämre? Någon som har en förklaring? Borde blivit bättre då det redan är runt 30 hushåll som fått fibern inkopplad och det borde ha avlastat ADSL?

9. T
    Medlem Nivå 14
    Jag betalade 4995:- för anslutningen. Fick stå för grävningen själv men allt material ingick.

10. B
    Medlem · Nivå 15
    Bland privata konsumenter är fiberutbyggnaden redan så gott som klar i städernas flerbostadshus. Likaså finns tätt med fiber glesbygd och landsbygd. Kvar att fibrera är städernas villaområden. Anslutningspriserna här är egentligen inte jämförbara med priset för vare sig anslutning i flerbostadshus eller landsbygd.

Om villafolket kunde lära sig att samverka som bönder (och dessutom finge samma staliga subventioner) skulle stadsnätens priser sjunka dramatiskt. Istället kommer marknadsledaren (läs Telia) att systematiskt köpa upp föreningsägda landsortsnät och röka ut eller köpa upp stadsnätens konkurrens.

På så vis är dagens fibermarknad påfallande lik situationen när Sverige fick sitt telefonnät i slutet av 1800-talet. Summan blir ett nytt monopol, denna gång ett privat. Vilket inte bådar gott för de långsiktiga konsumtionspriserna.

11. L
    Medlem Nivå 10
    Jag får inte ihop öppen fiber konceptet. Har kört T3 i drygt ett år (100/10) Under den tiden har jag gått från 250 till 360 kr. Något som de säger är pga högre kostnader. Det gick absolut inte att få billigare. Sedan hör man att du betalar 216kr. Känner sig lite lurad när vissa områden får kanonpriser andra lika dyrt som Adsl!

12. N
    Medlem Nivå 8
    Är det inte så att den som äger nätet du är ansluten mot har höjt avgiften för leverantörerna?

13. L
    Medlem Nivå 10
    i vårt fall säger t3 att det beror på att så många använder så mycket bandbredd. Får dock inte ihop att en kund kan få 216 och nästa 350

14. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag har tackat ja till fiber med sollentuna energi, det går inte att välja Telia i deras nät, vilket är synd för jag håller med om att Telia varken känns bäst eller billigast men trots allt så har de rimliga priser som inte åker jojo och de har seriös kundvård och support. Och telia bygger inget när här.

Som jag förstått är Telia ganska safe att välja, då de inte historiskt tokhöjt priserna. Väljer man en annan fiberleverantör, tex svensk infrastruktur, har jag hört att det mycket sannolikt kommer bli så att efter X år så höjs priserna successivt år efter år, eftersom kunden köper sitt bredband av en "valfri" leverantör så får fiberbolaget inte badwill av att höja, de får ISP bolagen istället. Själv hatar jag introduktionslockpriser som sen stiger - speciellt om man binder fast sig med fiber, den fasta telelinan klipps (och är ändå inte attraktiv) och andra aktörer vill inte erbjuda fiber i ett redan utbyggt område. Så, hade Telia erbjudit fiber hade jag tackat ja till dem hellre än till nån annan som initialt har något lägre priser och snabbare bredband...

Jag vet inte hur det är med kommunernas öppna nät (IP only har väl samarbetat med vissa kommuner?) - om dessa inte är lika prishöjningsbenägna som en helt privat aktör.

Det är iallafall olyckligt med ett icke reglerat monopolliknande men privatägt infrastrukturbyggande.

• Laddar…
  15. A
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är mycket olyckligt att man tillåter olika leverantörer etablera denna infrastruktur.
    Det är lika dumt som att vi skulle ha olika vägägare och bara ha tillstånd att köra på "våra egna"
    Bilarna är det ju fritt att välja men vägen måste byggas i statlig regi. Kanske skulle man kunna lösa detta genom att inte tillåta att någon skulle hindras köra var som helst! I mitt fall skulle inte Telia tillåtas säga nej till IP-TV.

Nä Telia levererar inte sin ip-TV i vårt "öppna nät". Däremot går det bra med IP-telefoni lustigt nog!?
    Jag har kört med ADSL och i och med det så kunde jag alltid hjälpa min gamla mor med hur hon skulle göra för vi hade samma utrustning men nu kan jag inte guida henne längre!

Vissa andra kommer i kläm vid utbyggnaderna och får inte vara med! Så är det vid vår sommarstuga där några grannar ligger utanför området. Jag upptäckte det när jag föreslog en alternativ väg för fiberdragningen. De fick inte vara med.