Tack! :D

Jag skulle inte tro att färgen är ett klisterproblem. Det är så pass tunna lager och inget som hamnar mellan kontaktytorna på pannorna. I alla fall inte om man sprutmålar.
Kör man med pensel är nog risken större.

M mote skrev:
Jättebra inlägg! Nu kanske man törs måla:). Tvättade och gjorde rent förra sommaren då det var mycket mossa på norrsidan, använde denna gång högtryckstvätten för att få dem rena och det fungerade bra.

Jag undrar om färgen klistrar ihop pannorna så det blir svårt att byta målade pannor i framtiden? Om någon spricker sönder osv.

Tack själv!
Ja, dumt att göra om mina misstag
Lycka till!

M mhoglund skrev:
Tusen tack för denna tråd. Håller själv på med att rengöra ett tak från mossa och alger. Dock behöver jag byta en del pannor och kommer behöva lägga om taket på utsatte ställen (genomföringar och ränndalar och kant-områden). Så målningen får vänta en säsong tror jag. Men målet är att måla själv efter att jag städat av allt, bytt dåliga bitar samt dragit på moss + algmedel som fått verka ca ett år :) När det väl beger sig till att måla kommer din tråd vara guld värt

Fantastiskt fin tråd, ett nöje att läsa och fint att du skrev ett så detaljerat inlägg och delar med dig!
Flyttade in i ett hus som hade ommålade pannor som gjorts av en firma. De lämnade då tio års garanti vilket de inte gör idag - utan fem. Det säger nog en del med vad man förvänta sig för livslängd. Inte för att vara viktigpetter, men varför la du inte till ett lager till direkt på de pannor du inte tyckte fick tillräckligt med färg? Jag tog nämligen ut denna firma i ett garantiärende eftersom färgen släppt på ett antal pannor efter fem-sex år. De fick då börja med att rengöra hela taket igen. Antar man behöver göra det ganska snart efter man målat den sista pannan om man skall ha på nytt. :)

• Gilla
Carb120
  • Laddar…
En väldigt enkel förklaring: Hösten slog till efter att vi målat klart, temperaturen sjönk och det var regn och dimma med för hög luftfuktighet.

Vi får se hur det håller. Jag kanske kommer iåg att uppdatera den här tråden om några år :D

G grapper skrev:
Fantastiskt fin tråd, ett nöje att läsa och fint att du skrev ett så detaljerat inlägg och delar med dig!
Flyttade in i ett hus som hade ommålade pannor som gjorts av en firma. De lämnade då tio års garanti vilket de inte gör idag - utan fem. Det säger nog en del med vad man förvänta sig för livslängd. Inte för att vara viktigpetter, men varför la du inte till ett lager till direkt på de pannor du inte tyckte fick tillräckligt med färg? Jag tog nämligen ut denna firma i ett garantiärende eftersom färgen släppt på ett antal pannor efter fem-sex år. De fick då börja med att rengöra hela taket igen. Antar man behöver göra det ganska snart efter man målat den sista pannan om man skall ha på nytt. :)

• Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
En väldigt enkel förklaring: Hösten slog till efter att vi målat klart, temperaturen sjönk och det var regn och dimma med för hög luftfuktighet.

Vi får se hur det håller. Jag kanske kommer iåg att uppdatera den här tråden om några år :D
Jag förstår! Ja det är inte mycket att göra åt. Kan man göra det på försäsongen så är det nog att föredra då. Resultatet ser väldigt fint ut och tror säkerligen färgerna förbättrats över åren också då detta känns som en relativt ny företeelse. Håller tummarna för att det håller bra! Om det behövs förbättrats har du redan gjort grovjobbet och är numera erfaren takmålare. ;)

• Gilla
Carb120
  • Laddar…
Hur grymt var inte detta då? TS skriver otroligt bra om både framgångar och motgångar, vilket ger otroligt bra tips i slutändan! Vi lät måla om taket för några år sedan och jag ser att det nu börjar komma lite ny mossa på det. Ser inte fram emot 30.000 kr till för en ny målning, så när det är dags kommer jag säkert att fundera på att göra det själv.

Tummen upp för detta i alla fall!

• Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Tack :D Resultatet kan nog inte bli sämre än vad det var i alla fall. Förra ägarna var helt ointresserade av hus och trädgård (!) och jag kan inte tänka mig att de någonsin var uppe på taket.

Flera grannar målade om sina tak samtidigt som vi, det var ingenting vi hade pratat om. Jag noterade att närmaste grannen som betalade 47.000 kronor för målning av firma (:surprised:) också har lite flammiga pannor på sina håll. Kanske är det oundvikligt om de suger färg lite olika.

Jag är i alla fall nöjd med att jag, till skillnad från den äldre grannen, kunde göra jobbet själv för en mer rimlig kostnad.

G grapper skrev:
Jag förstår! Ja det är inte mycket att göra åt. Kan man göra det på försäsongen så är det nog att föredra då. Resultatet ser väldigt fint ut och tror säkerligen färgerna förbättrats över åren också då detta känns som en relativt ny företeelse. Håller tummarna för att det håller bra! Om det behövs förbättrats har du redan gjort grovjobbet och är numera erfaren takmålare. ;)

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Men stort tack!

Kul om jag kan hjälpa, det är ju sånt som det här forumet är så himla bra till!

K Knax70 skrev:
Hur grymt var inte detta då? TS skriver otroligt bra om både framgångar och motgångar, vilket ger otroligt bra tips i slutändan! Vi lät måla om taket för några år sedan och jag ser att det nu börjar komma lite ny mossa på det. Ser inte fram emot 30.000 kr till för en ny målning, så när det är dags kommer jag säkert att fundera på att göra det själv.

Tummen upp för detta i alla fall!

• Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Apropå flammigheten: Det är alltså inte så att det är väldigt iögonfallande.

Passade på att ta några bilder nu när vädret är hyggligt.

Det här är den sida och del av taket som hade mest påväxt, det var handflatsstora mossklumpar. Mycket av påväxten satt hårt och det satt överallt.

Enstaka pannor är mörkare, de än nya, från när jag bytte spruckna pannor.

• Renoverat tak med bytta takpannor under en himmel med moln, tidigare täckt av mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor med viss mossa påväxt och en klarblå himmel med vita moln i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MIWA och 10 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Apropå flammigheten: Det är alltså inte så att det är väldigt iögonfallande.

Passade på att ta några bilder nu när vädret är hyggligt.

Det här är den sida och del av taket som hade mest påväxt, det var handflatsstora mossklumpar. Mycket av påväxten satt hårt och det satt överallt.

Enstaka pannor är mörkare, de än nya, från när jag bytte spruckna pannor.
Hej och tack för en väldigt bra tråd!

Jag ska precis måla mitt tak med Isonit färg och hade bekymmer med vilken färgspruta jag skulle välja.
Jag var orolig att en Wagner 350 (som jag har möjlighet att hyra i närområdet) inte skulle räcka till men det var ju skönt att höra att en 250 fungerar!

Får man fråga vilket munstycke du använde?

Blir mer och mer sugen på att köpa en, kanske är lika bra. Finns ju mycket projekt när man har hus :)

Med vänlig hälsning, Johan

Tack!
Vi använde munstycket som ingick till maskinen. Fördel: lätt att komma åt kanterna på pannorna pga taklutningen.
Nackdel: fick gå med krökt rygg.

Vi hade ett förlängningsmunstycke, men valde att inte testa det eftersom vi tyckte att det funkade bra ändå.

Jag har kvar bevakningen på maskinen på prisjakt och har sett att flera ställen har haft riktigt bra pris på den! Både M och R-varianten.

Kolla bara hur tjockflytande din färg är i jämförelse med Hagmans betongpannefärg så att det inte skiljer jättemycket!

A atomjohan skrev:
Hej och tack för en väldigt bra tråd!

Jag ska precis måla mitt tak med Isonit färg och hade bekymmer med vilken färgspruta jag skulle välja.
Jag var orolig att en Wagner 350 (som jag har möjlighet att hyra i närområdet) inte skulle räcka till men det var ju skönt att höra att en 250 fungerar!

Får man fråga vilket munstycke du använde?

Blir mer och mer sugen på att köpa en, kanske är lika bra. Finns ju mycket projekt när man har hus :)

Med vänlig hälsning, Johan

• Gilla
MIWA och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag kollade upp färgen och det är samma densitet som Hagmans så det borde gå bra.

Ja det är verkligen bra pris på dom nu. Tänkte mig 350 så man får 15 meter slang oxå.

Mvh Johan

350-modellen klarar 1,5 l/min dessutom mot 250 på 1,25 l/min.

Jag var tvungen att titta på vad maskinerna kostar just nu. 350 R hittar man nästan en tusenlapp billigare än maskinen jag köpte, det var inte dåligt!

A atomjohan skrev:
Tack för svar!

Jag kollade upp färgen och det är samma densitet som Hagmans så det borde gå bra.

Ja det är verkligen bra pris på dom nu. Tänkte mig 350 så man får 15 meter slang oxå.

Mvh Johan

Innan ni målade betong taket, gjorde ni bara rent med en högtryckspruta?
ingen primer? eller alg-bort medel? bara börja måla?

Mvh Patrik

Högtryckstvätt kan frostspränga pannorna, så det rekommenderas inte. Terasstvätten ska vara ok, men funkade inte.
Ja, algmedel och därefter manuell rengöring (slitigt).

P Padde67 skrev:
Innan ni målade betong taket, gjorde ni bara rent med en högtryckspruta?
ingen primer? eller alg-bort medel? bara börja måla?

Mvh Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.