F FGLIN skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att det fanns några koordinater på en karta från 1924. Jag har tittat på ett antal förrättningskartor från omkring 1930 och där finns i bästa fall en del avståndsangivelser men oftast inte tillräckligt många för att man ska kunna beräkna punkternas inbördes lägen (det kräver att varje punkt ingår i en triangel där man känner de tre sidorna, eller två sidor och en vinkel eller två vinklar och en sida). För en noggrann bestämning önskar man ytterligare data helst dubbelt så mycket (t.ex. att man har avstånd från en punkt inte bara till de närliggande punkter som ingår i samma trianglar utan även till punkter längre bort. för att kunna göra en sk utjämning. Från 1971 och 1973 har jag sett koordinatsystem, men rent lokala system för den fastigheten. Om de ska kunna nyttjas måste de först knytas till ett annat system eller återskapas från de gamla markeringarna. Det är inte alls säkert att det finns etablerade omräkningssätt för äldre koordintsystem även om det skulle röra sig om t.ex. ett kommunalt system. Från 1995 har jag sett koordinater, osäker på om det är kommunalt, regionalt eller rikssystem. Systemet verkar vara från 1938 men användes förmodligen inte för fastigheter, åtminstone inte för småfastigheter på landet förrän långt senare.
Som jag skrev. Jag är egentligen fel person att fråga eftersom jag verkligen inte kan detta.
Kartan är från 1924. Det är en distrikslantmätare som utfört avsöndringen.
Den östra gränsen är en gammal rågång. I ena ändan finns en råsten och i andra ändan av den östra gränsen en db. Jag tolkar det som att dessa gränsmarkeringar redan fanns där. Utöver dessa så finns 3 mätmarkeringat på den östra gränsen? Runda ringar på kartan bestående av hb,hb,rn. Jag tolkar det som att dessa är nya möjligen med undantag från rn. (Det finns alltså 2 rn på gränsen varav den ena är markerad som en gränspunkten och den andra som en mätpunkt.

”Jag har väldigt svårt att tro att det fanns några koordinater på en karta från 1924”.
Det står angivet på kartan är x och y koordinater för de respektive fysiska gränsmarkeringarna som finns.

Som jag nu tolkar allt ska åtminstone de gränspunkter som ligger vid den östra gränsen ha varit juridiskt fastställda. Det ska vara markeringarna i marken som gäller före koordinaterna. Men eftersom det inte står något i nyare förrättningar ifall man sökt och inte funnit dessa så vet jag inte med säkerhet vad som hänt.
Det jag kan konstatera är att det finns 3 nya gränsmarkeringar på den östra gränsen som satts ut vid 3 olika förrättningar. Eftersom dessa INTE stämmer med de gamla gränsmarkeringarna som borde varit juridiskt gällande så är min gissning att man aldrig letat efter dessa utan helt enkelt satt ut dessa nya gränser efter moderna metoder.

Det kanske lustigaste i kråksången är att råstenen som ligger i ena ändan av den östra gränsen fortfarande finns med på nya kartor som en koordinatutsatt gränsmarkering. Men stenen ligger inte längre på gränsen i verkligheten. Bara på kartan. Kan man då ha flyttat stenen? Självklart men stenens placering stämmer med de andra äldre gränsmarkeringarna när jag spänner ett snöre mellan.

Den västra gränsen som löper mot grannfastigheten som denna fastighet avsöndrades ifrån har råkat ut för precis samma sak. Men skillnaden är att den gränsen inte blivit juridiskt fastställd i samband med avsöndringen 1924.
Även här finns dock en lustig sak. I ändan av gränsen finns en db från 1924. Även den gränsmarkeringen är numera koordinatutsatt med moderna koordinater. Däremot står det inte längre att det är db. Här svarar man från Lm att man inte vet om den återfunnits vid regleringen 1995. Eftersom den är otroligt tydlig och lätt att finna tolkar jag det därför återigen som att man inte letat.

Är det inte enklare att lägga upp kartan, så vi kan se hur det ser ut? Så kan vi andra försöka tolka också?

MItt laga skifte från 1939-41 har ett separat ark med koordinater i RT 38.

B
RT38 ska gå räkna om vad jag vet . inget lokalt men kan finnas i olika varianter liksom RT90
typ.
Jag har oxå RT38 på avstyckningar med omfördelning från lantbruksnämnden

M -MH- skrev:
Är det inte enklare att lägga upp kartan, så vi kan se hur det ser ut? Så kan vi andra försöka tolka också?

MItt laga skifte från 1939-41 har ett separat ark med koordinater i RT 38.
Inlägg #528. Där har en snäll medlem gått igenom tillräckligt mycket för att jag ska vara evigt tacksam. Har även redovisat skriftliga svar från Lm. Det räcker för mig då jag egentligen bara vill veta var gränsen går eftersom jag numera har 2 gränser.:rofl:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Tydligen fler som drabbats, om ni är tvivelaktiga.

Insändare: Plötsligt blev halva ladugården allmänning (olandsbladet.se)
har en historia om hur en annan statlig myndighet agerat mot oss, som privatperson, nämligen Kalmar Lantmäteri. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget blev helt plötsligt allmänning.

En novemberdag 2017 knackade det på dörren. Det var grannen och en förrättningsman från Lantmäteriet som skulle göra en förrättning på grannens tomt. En förrättning gör man om man till exempel vill ändra sina gränser. Det kostar mellan 40-60 tusen kronor.

När de var klara lämnade förrättningsmannen över en karta från 1952 till oss, då det var en annan granne som gjort en förrättning då. På kartan var det inritat med en blyertspenna några streck på vår tomt. "Det här är era nya gränser", sa mannen och steg in i bilen och körde iväg.
Vi tittade på kartan, och sa "det måste vara ett missförstånd". Vi hade kollat när vi köpte huset med stadsarkitekten i Mörbylånga om våra gränser var korrekta och tillförlitliga, och det var de, det var Lantmäteriets kartor.

Jag ringde förrättaren och påpekade att det måste blivit något missförstånd och frågade varför Lantmäteriet vill ändra våra gränser. Nej, de hade inte gjort något fel, och varför våra gränser skulle ändras kunde han inte ge något svar på.
Några dagar senare när vi sitter vid datorn och tittar på kartor på hitta.se ser vi hur våra gränser ändrats. De gamla gränserna hade plockas bort, och nya lagts till. Lantmäteriet tog bort cirka 500 kvadratmeter från vår tomt, bara så där! Och lade dem på allmänningen istället. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget hade blivit allmänning.

Nästa dag ringde jag den förrättningsman som gjort ändringarna. Hon sa också att de inte gjort något fel. "Kan vi få komma upp på ert kontor, så får ni visa och berätta varför ni gjort de här ändringarna", frågade jag. "Vem ska betala det?" fråga hon. "Vad menar du?" sa jag. "Vi kostar 600 kronor per timme, och ska någon chef vara med kostar det mer", säger hon.

Några dagar senare ringer lantmäteriets chef. Han börjar samtalet med att säga ”Nu är du tyst och lyssnar på mig”. Därefter håller han en lång monolog, med mycket fackord som jag inte förstår innebörden av. Jag säger, ”vi kommer aldrig att acceptera det här” och lägger på luren.

Vi skriver till Mark & miljödomstolen, Mark & övermiljödomstolen och JO. Alla svarar att de inte kan göra något, eftersom det inte gjorts någon förrättning. Men nu hade alltså Lantmäteriet ändrat våra gränser utan att ha gjort en förrättning. Hur är detta möjligt?

Nu behöver vi hjälp. Vi förstår inte hur Lantmäteriet kan ändra våra gränser utan att göra en förrättning, när jag som privatperson måste betala mellan 40 och 60 tusen kronor för samma jobb.

Vi anlitar en jurist på LRF som hjälper oss med en överklagan till Förvaltningsrätten. Vi är nu framme vid maj 2019 när vi skickar in vår överklagan till Förvaltningsrätten. Vi har då arbetat med detta i ett och ett halvt år.

Nu i november 2020, tre år efter att vi fick kartan av förrättare, kom domen. Förvaltningsrätten skriver, "Lantmäteriets beslut är därmed inte korrekt och det överklagade beslutet upphävs". Vi fick alltså rätt, Lantmäteriet hade gjort fel.

Vi vet fortfarande inte varför Lantmäteriet gjorde det de gjorde mot oss, ingen har vunnit något på deras agerande! Vi förlorade 30 000 kronor i arvode till juristen, och det har varit mycket oro, frustration och vanmakt under de här tre åren. Lantmäteriets arbete har kostat skattepengar. Mark och miljödomstolen, Mark och över miljödomstolen, JO och Förvaltningsrätten har kostat massor av skattepengar när de arbetat med det här fallet. Vi frågar oss, är det till sådant här som våra skattepengar ska gå till?

Amy

Intressant....jag hade inte samma otur som er, men jag blev tvingad att bekosta ett servitut för min infart som ritades in på kartan vid en förrättning 1933. Jag misstänker att det upprättades ett muntligt servitut då dessa var juridiskt bindande, men idag går det inte att bevisa åt varken ena eller andra hållet.
Kan väl vara av vikt att veta att vägen inte ifrågasatts mellan 1933- 2019...

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hänvisar igen till #528 för dom som vill läsa bakgrunden. Du har LM varit ute på plats för att kunna göra en nybyggnadskarta. Samtidigt har man satt ut några nya pinnar på den östra gränsen som jag haft frågor kring. Det hela blev minst sagt lite komiskt när vi kom ner till råstenen som enligt nya kartor och äldre kartor ska vara juridiskt gällande och är utsatt mitt på gränsen i både äldre och nyare kartor. (Den är i ena ändan på gränsen men mitt på strecket i kartan).

Stenen står ca 1 m fel. Kan man då ha flyttat stenen? Självklart. Men då stämmer inte de 2 hb markeringar som fanns utsatta på gränsen i äldre kartor.
Så Lantmätaren eller vad hen nu har för titel kunde bara bekräfta att man troligen inte ens försökt att titta efter gamla markeringar vid de 3 nyare förrättningarna som gjorts sen -95.

Så numera vet jag med säkerhet (om man nu kan vara säker) var den nya juridiska gränsen går och var den gamla juridiska gränsen har varit. :rofl:

• Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hänvisar igen till #528 för dom som vill läsa bakgrunden. Du har LM varit ute på plats för att kunna göra en nybyggnadskarta. Samtidigt har man satt ut några nya pinnar på den östra gränsen som jag haft frågor kring. Det hela blev minst sagt lite komiskt när vi kom ner till råstenen som enligt nya kartor och äldre kartor ska vara juridiskt gällande och är utsatt mitt på gränsen i både äldre och nyare kartor. (Den är i ena ändan på gränsen men mitt på strecket i kartan).

Stenen står ca 1 m fel. Kan man då ha flyttat stenen? Självklart. Men då stämmer inte de 2 hb markeringar som fanns utsatta på gränsen i äldre kartor.
Så Lantmätaren eller vad hen nu har för titel kunde bara bekräfta att man troligen inte ens försökt att titta efter gamla markeringar vid de 3 nyare förrättningarna som gjorts sen -95.

Så numera vet jag med säkerhet (om man nu kan vara säker) var den nya juridiska gränsen går och var den gamla juridiska gränsen har varit. :rofl:
Skönt att du fått ett avslut. Då stämde min gissning att KLM tidigare litat blint på koordinaterna och fortsatt markera allt efter som. Du kan ju trösta dig med att du inte är ensam med problematiken i tätort för områdena förtätats i olika etapper.

• Wow
Bror9
  • Laddar…
B Brentman skrev:
Skönt att du fått ett avslut. Då stämde min gissning att KLM tidigare litat blint på koordinaterna och fortsatt markera allt efter som. Du kan ju trösta dig med att du inte är ensam med problematiken i tätort för områdena förtätats i olika etapper.
”Du kan ju trösta dig med att du inte är ensam med problematiken”.

Trösta mig? Det är ju helt galet att det får gå till på detta sätt. Som jag förstår det är det också lönlöst att försöka överklaga. Man stirrar sig blinda på gamla koordinater och struntar i att kolla efter gamla gränsmarkeringar ute på plats.
Nu är det så det gått till i mitt fall men om jag tolkar ditt inlägg rätt är det alltså satt i system. Eller rättare sagt, ett system man tycks arbeta efter.
Ett system som jag då måste anse är helt galet.

Jag har faktiskt fått en kompletterande förklaring också i mitt fall. En mätpunkt (hb) som sattes ut ligger mitt på gränsen på kartan från 1928. Frågan gällde också en råsten som avslutar gränsen.
” Efter kontroll och inmätning kan jag konstatera att koordinaterna från 1928 stämmer med gränsen i nybyggnadskartan. Att det sedan inte riktigt stämmer med verkligheten är inte ovanligt då man inte ritade kartor med samma precision förr som idag”.

Det är alltså den gamla kartans fel att de fysiska markeringarna ligger fel idag i förhållande till den nya fina kartan.:crysmile:

Hur som helst har jag blivit väl bemött av KLM. Tjänstemännen är varit trevliga och jag har fått snabb återkoppling. Jag har dessutom blivit en erfarenhet rikare. Jag trodde först att det var enskilda tjänstemän som slarvat genom åren vid olika förrättningar. Men förstår nu att det är systemet dom arbetar efter som är fel.
Har fastigheten inte råkat ut för några ”nyare” förrättningar och man som privatperson är påläst och vaken borde man dock ha stora chanser att påverka en förrättning om man själv har koll på sina gamla gränsmarkeringar.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Dags att återinföra tjänstemanna ansvar!
Ämbetsmannaansvar är bort tagit men tjänstemannaansvar finns kvar!
" Straffansvaret för tjänstefel och de särskilda ämbetsstraffen avsättning och suspension avskaffades och ersattes av tre nya ansvarsregler:[källa behövs]

Det allmänna straffrättsliga ansvaret för tjänstefel upphörde och begränsades till den del av den offentliga verksamheten som innefattade myndighetsutövning" citat Wikipedia.

B nord123 skrev:
Tydligen fler som drabbats, om ni är tvivelaktiga.

Insändare: Plötsligt blev halva ladugården allmänning (olandsbladet.se)
har en historia om hur en annan statlig myndighet agerat mot oss, som privatperson, nämligen Kalmar Lantmäteri. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget blev helt plötsligt allmänning.

En novemberdag 2017 knackade det på dörren. Det var grannen och en förrättningsman från Lantmäteriet som skulle göra en förrättning på grannens tomt. En förrättning gör man om man till exempel vill ändra sina gränser. Det kostar mellan 40-60 tusen kronor.

När de var klara lämnade förrättningsmannen över en karta från 1952 till oss, då det var en annan granne som gjort en förrättning då. På kartan var det inritat med en blyertspenna några streck på vår tomt. "Det här är era nya gränser", sa mannen och steg in i bilen och körde iväg.
Vi tittade på kartan, och sa "det måste vara ett missförstånd". Vi hade kollat när vi köpte huset med stadsarkitekten i Mörbylånga om våra gränser var korrekta och tillförlitliga, och det var de, det var Lantmäteriets kartor.

Jag ringde förrättaren och påpekade att det måste blivit något missförstånd och frågade varför Lantmäteriet vill ändra våra gränser. Nej, de hade inte gjort något fel, och varför våra gränser skulle ändras kunde han inte ge något svar på.
Några dagar senare när vi sitter vid datorn och tittar på kartor på hitta.se ser vi hur våra gränser ändrats. De gamla gränserna hade plockas bort, och nya lagts till. Lantmäteriet tog bort cirka 500 kvadratmeter från vår tomt, bara så där! Och lade dem på allmänningen istället. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget hade blivit allmänning.

Nästa dag ringde jag den förrättningsman som gjort ändringarna. Hon sa också att de inte gjort något fel. "Kan vi få komma upp på ert kontor, så får ni visa och berätta varför ni gjort de här ändringarna", frågade jag. "Vem ska betala det?" fråga hon. "Vad menar du?" sa jag. "Vi kostar 600 kronor per timme, och ska någon chef vara med kostar det mer", säger hon.

Några dagar senare ringer lantmäteriets chef. Han börjar samtalet med att säga ”Nu är du tyst och lyssnar på mig”. Därefter håller han en lång monolog, med mycket fackord som jag inte förstår innebörden av. Jag säger, ”vi kommer aldrig att acceptera det här” och lägger på luren.

Vi skriver till Mark & miljödomstolen, Mark & övermiljödomstolen och JO. Alla svarar att de inte kan göra något, eftersom det inte gjorts någon förrättning. Men nu hade alltså Lantmäteriet ändrat våra gränser utan att ha gjort en förrättning. Hur är detta möjligt?

Nu behöver vi hjälp. Vi förstår inte hur Lantmäteriet kan ändra våra gränser utan att göra en förrättning, när jag som privatperson måste betala mellan 40 och 60 tusen kronor för samma jobb.

Vi anlitar en jurist på LRF som hjälper oss med en överklagan till Förvaltningsrätten. Vi är nu framme vid maj 2019 när vi skickar in vår överklagan till Förvaltningsrätten. Vi har då arbetat med detta i ett och ett halvt år.

Nu i november 2020, tre år efter att vi fick kartan av förrättare, kom domen. Förvaltningsrätten skriver, "Lantmäteriets beslut är därmed inte korrekt och det överklagade beslutet upphävs". Vi fick alltså rätt, Lantmäteriet hade gjort fel.

Vi vet fortfarande inte varför Lantmäteriet gjorde det de gjorde mot oss, ingen har vunnit något på deras agerande! Vi förlorade 30 000 kronor i arvode till juristen, och det har varit mycket oro, frustration och vanmakt under de här tre åren. Lantmäteriets arbete har kostat skattepengar. Mark och miljödomstolen, Mark och över miljödomstolen, JO och Förvaltningsrätten har kostat massor av skattepengar när de arbetat med det här fallet. Vi frågar oss, är det till sådant här som våra skattepengar ska gå till?

Amy
Skönt att höra att dom trots allt "gjort FEL"

Nu har jag ett ärende hos Lantmäteriet(statliga)! Det är kommunen som skall göra detaljplan, och några av mina gränsrör var borta (suttit för nära vägen). En mycket trevlig lantmätare har varit här då och då och letat och rotat och nu står det lite pinnar där de ohittade markeringarna borde vara. Några punkter hart han redan slagit ner nya rör. De gamla punkterna är med dm-noggranhet från 30-talet, men tomten ligger "flytande", så det tror det skall behövas en bestämning.

Och så fort de nya gränspunkterna längs vägen är bestämda, kan kommunen detaljplanera och lösa in en bit av min tomt och sätta nya gränspunkter några meter in... Hoppas jag slipper betala, men antar att jag åker på det ändå.

M -MH- skrev:
Nu har jag ett ärende hos Lantmäteriet(statliga)! Det är kommunen som skall göra detaljplan, och några av mina gränsrör var borta (suttit för nära vägen). En mycket trevlig lantmätare har varit här då och då och letat och rotat och nu står det lite pinnar där de ohittade markeringarna borde vara. Några punkter hart han redan slagit ner nya rör. De gamla punkterna är med dm-noggranhet från 30-talet, men tomten ligger "flytande", så det tror det skall behövas en bestämning.

Och så fort de nya gränspunkterna längs vägen är bestämda, kan kommunen detaljplanera och lösa in en bit av min tomt och sätta nya gränspunkter några meter in... Hoppas jag slipper betala, men antar att jag åker på det ändå.
Kommunen kan ta på sig samtliga förrättningskostnader, hör med kommunen eller lantmäteriet vad som står i ansökan (jag skulle rekommendera lantmäteriet alternativt att du lyfter frågan vid ett sammanträde). Om inte kommer lantmäteriet behöva göra ett kostnadsfördelningsbeslut enligt vad som kan anses vara skäligt. I normalfallet är en tumregel att fastighetsägarna på respektive sida om den gräns som bestäms delar på kostnaderna. Om en gräns bestäms för att t.ex. en part ska kunna genomföra en ny detaljplan eller liknande finns dock ett utrymme att argumentera för att en större del av kostnaderna ska läggas på den part som tjänar mer på det det. Vilket i ditt fall skulle det då vara kommunen.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tack, jag tänkte argumentera något liknande. Räcker det att man tar upp det på sammanträdet?

M -MH- skrev:
Tack, jag tänkte argumentera något liknande. Räcker det att man tar upp det på sammanträdet?
Ja det borde räcka. Det kan vara värt att nämna att lantmäteriet alltid ska pröva vad som är en skälig fördelning, jämför med 14:10 FBL. Bedömningen är alltså inte beroende av hur du argumenterar för saken. Däremot kan det knappast skada att du lyfter frågan på ett sammanträde. Med lite tur kan kommunen själva t.ex. då ta på sig samtliga kostnader (om så inte redan gjorts).

Kommunen skriver att de ansöker om att kostnaderna fördelas skäligt. Snåljåpar.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.