B Brentman skrev:
Detta är inte helt lätt att kolla upp och nästa uteslutande något inte ens mäklare vet eller ens har kännedom att kolla upp. Det som krävs är att gå tillbaka historiskt i fastighetsregistret för att se om något ligger "dolt".
Rimligtvis borde det räcka att ta fram senaste förrättningen som gjorts på fastigheten i fråga, förrättningslantmätaren måste väl ändå kontrollera om det ligger något gammalt "dolt" när en förrättning utförs?

Man måste väl kunna lita på att förrättningen är laglig och korrekt utförd?

M -MH- skrev:
Kommunen skriver att de ansöker om att kostnaderna fördelas skäligt. Snåljåpar.
Givetvis. Kommunallagen styr. Kommunen måste göra lika inte göra ngn individuell bedömning. Gör de ett avsteg så måste det vara ett tydligt motiverat avsteg som inte är prejudicerande, vilket det inte är i detta fallet.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Står det i kommunallagen att man inte får ta på sig kostnader för detaljplanearbetet?

Med tank på hur olika kommunen vill ha betalt för vägövertagande tex, så har jag svårt att tänka mig att de inte kan välja att ta kostnaderna här.

P Peter Thörn skrev:
Intressant....jag hade inte samma otur som er, men jag blev tvingad att bekosta ett servitut för min infart som ritades in på kartan vid en förrättning 1933. Jag misstänker att det upprättades ett muntligt servitut då dessa var juridiskt bindande, men idag går det inte att bevisa åt varken ena eller andra hållet.
Kan väl vara av vikt att veta att vägen inte ifrågasatts mellan 1933- 2019...

Vem tvingade er att ha en förrättning om vägservitutet?

Krille-72 Krille-72 skrev:
”Du kan ju trösta dig med att du inte är ensam med problematiken”.

Trösta mig? Det är ju helt galet att det får gå till på detta sätt. Som jag förstår det är det också lönlöst att försöka överklaga. Man stirrar sig blinda på gamla koordinater och struntar i att kolla efter gamla gränsmarkeringar ute på plats.
Nu är det så det gått till i mitt fall men om jag tolkar ditt inlägg rätt är det alltså satt i system. Eller rättare sagt, ett system man tycks arbeta efter.
Ett system som jag då måste anse är helt galet.

Jag har faktiskt fått en kompletterande förklaring också i mitt fall. En mätpunkt (hb) som sattes ut ligger mitt på gränsen på kartan från 1928. Frågan gällde också en råsten som avslutar gränsen.
” Efter kontroll och inmätning kan jag konstatera att koordinaterna från 1928 stämmer med gränsen i nybyggnadskartan. Att det sedan inte riktigt stämmer med verkligheten är inte ovanligt då man inte ritade kartor med samma precision förr som idag”.

Det är alltså den gamla kartans fel att de fysiska markeringarna ligger fel idag i förhållande till den nya fina kartan.:crysmile:

Hur som helst har jag blivit väl bemött av KLM. Tjänstemännen är varit trevliga och jag har fått snabb återkoppling. Jag har dessutom blivit en erfarenhet rikare. Jag trodde först att det var enskilda tjänstemän som slarvat genom åren vid olika förrättningar. Men förstår nu att det är systemet dom arbetar efter som är fel.
Har fastigheten inte råkat ut för några ”nyare” förrättningar och man som privatperson är påläst och vaken borde man dock ha stora chanser att påverka en förrättning om man själv har koll på sina gamla gränsmarkeringar.

Så dom gamla gränsmarkeringarna från 1920-talet gäller alltså inte i ditt fall?

Även fast lantmäteriets lagstiftning säger att gränsmarkering gäller före karta....

• Wow
Bror9
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Kommunen kan ta på sig samtliga förrättningskostnader, hör med kommunen eller lantmäteriet vad som står i ansökan (jag skulle rekommendera lantmäteriet alternativt att du lyfter frågan vid ett sammanträde). Om inte kommer lantmäteriet behöva göra ett kostnadsfördelningsbeslut enligt vad som kan anses vara skäligt. I normalfallet är en tumregel att fastighetsägarna på respektive sida om den gräns som bestäms delar på kostnaderna. Om en gräns bestäms för att t.ex. en part ska kunna genomföra en ny detaljplan eller liknande finns dock ett utrymme att argumentera för att en större del av kostnaderna ska läggas på den part som tjänar mer på det det. Vilket i ditt fall skulle det då vara kommunen.
Lantmätaren hade fördelat så att kommunen fick 20% av kostnaderna, medan vi andra åtta fastigheter fick dela lika på de resterande 80%. Slutar på ca 15-20 kkr för mig. Men nu vet jag var gränsen går! :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Lantmätaren hade fördelat så att kommunen fick 20% av kostnaderna, medan vi andra åtta fastigheter fick dela lika på de resterande 80%. Slutar på ca 15-20 kkr för mig. Men nu vet jag var gränsen går! :)
Ja det är ju alltid en bedömningsfråga från fall till fall, men lantmäteriet har i vart fall bedömt att det är skäligt att kommunen står en större del av kostnaderna än övriga berörda parter. Det går säkert att argumentera ytterligare om procentsatserna, men det är i regel bra att få sina gränser bestämda. Hade ni gjort det på eget initiativ bara mellan er och kommunen så hade det nog blivit dyrare för varje part. Så även om det kan upplevas som att kommunen lurar på er kostnader så bör ni försöka se det tvärt om, tack vare att kommunen drog i gång det här fick ni och övriga grannar gränsen bestämd till en billigare peng än om varje granne enskilt skulle ha ansökt om fastighetsbestämning.

Så hur ska man säga, inget dåligt som inte för något bra med sig ;)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Diskuterade lite på sammanträdet, men lantmätaren stod på sig och då antar jag att nästa steg blir ett överklagande av fördelningen till mark- och miljödomstolen? Vilket jag inte tänkte bry mig om.

M -MH- skrev:
Diskuterade lite på sammanträdet, men lantmätaren stod på sig och då antar jag att nästa steg blir ett överklagande av fördelningen till mark- och miljödomstolen? Vilket jag inte tänkte bry mig om.
Som sagt, om folk bara tog med gränsernas säkerhet/osäkerhet som en faktor vid fastighetsköp, så skulle de inse att en fastighet med en säkerställd gräns har ett mycket högre värde än en fastighet med osäkra gränser, vilket BORDE avspeglas i priset.
Tyvärr tänker folk sällan så långt - men jag anser att säkra gränser lätt borde vara värt 15 000 extra.

M -MH- skrev:
Ja precis, du kan överklaga kostnadsfördelningsbeslutet särskilt. Vilket innebär att resten av förrättningsbesluten står fast (om ingen annan part överklagar) men att domstolen bara prövar vad som är en skälig kostnadsfördelning. Om jag tolkat lagen rätt så riskerar du vid ett överklagande inte att behöva stå lantmäteriets rättegångskostnader, däremot är det ju frågan om det är värt din egen tid och eventuella pengar att processa om saken. I sammanhanget rör det sig ju inte om överdrivet stora belopp, så det kanske är bäst för sinnesron att bara släppa saken och gå vidare. Men om du verkligen tycker att lantmäteriets bedömning är felaktig kan det ju av principiella skäl vara värt att överklaga kostnadsfördelningsbeslutet.

Se 5:1 lag (2010:921) om mark- och miljödomstolar samt 32§ lag (1996:242) om domstolsärenden.

Lantmätaren sa att vid överklagande om fördelningen är inte de part i målet, utan det skulle bli jag mot kommunen då. Han tvättade så att säga sina händer. Vet inte om jag fattade rätt, förstås.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Lantmätaren sa att vid överklagande om fördelningen är inte de part i målet, utan det skulle bli jag mot kommunen då. Han tvättade så att säga sina händer. Vet inte om jag fattade rätt, förstås.
Så brukar det vara. Så man kan få tråkiga rättegångskostnader att betala om man förlorar.

M -MH- skrev:
Lantmätaren hänvisade inte till något lagrum? Men förmodligen har lantmätaren rätt och då blir det ju precis som
Claes Sörmland en risk att du får stå kommunens rättegångskostnader. Då är det nog kanske bäst att släppa det hela.

Redigerat:
F Falckman skrev:
Lantmätaren hänvisade inte till något lagrum? Men förmodligen har lantmätaren rätt och då blir det ju precis som
Claes Sörmland en risk att du får stå kommunens rättegångskostnader. Då är det nog kanske bäst att släppa det hela.
Det kostar inget att överklaga och man behöver inte heller betala motpartens eventuella kostnader i ett ärende som går till mark- och miljödomstolen.

M -MH- skrev:
Nej, så är det inte. Du överklagar lantmäteriets faktura och således blir Lantmäteriet motpart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.