23 886 läst ·
36 svar
24k läst
36 svar
Så besviken på min pizzaugn
Jag hade också problem att få upp värmen i min hemmagjorda bakugn,Cheesen skrev:
3-4 timmar för att få 250 grader, då blev golvet på ugnen c:a 150 gr,
Jag gjorde få ett provisoriskt spjäll
På skorstenen täckte över skorstenspipan 50 % och. Öppen lucka, nu 350 gr utan problem ( efter 3 timmars eldning med ek och björk)
Jag hade också tänkt att snickra upp en vedeldad pizzaugn i liknande storlek.
Vad är normal tid för att värma upp ugnen vill helst inte behöva elda mer än 2 timmar då man vill kunna vara lite spontan med det också. Ska man begränsa storleken och göra en 80 innerdiameter? Är det smartare. Man vill ju ändå ha en generös pizzaugn om man ändå tar sig tiden att bygga en egen.
Mitt problem är att vi har ett ställe i skogen och det är massa trappor ned till tomten från parkeringen så det går inte köra med kranbil och vet inte hur man fysiskt kan bära ned en pizzaugn för trappor.
Tacksam för svar
Vad är normal tid för att värma upp ugnen vill helst inte behöva elda mer än 2 timmar då man vill kunna vara lite spontan med det också. Ska man begränsa storleken och göra en 80 innerdiameter? Är det smartare. Man vill ju ändå ha en generös pizzaugn om man ändå tar sig tiden att bygga en egen.
Mitt problem är att vi har ett ställe i skogen och det är massa trappor ned till tomten från parkeringen så det går inte köra med kranbil och vet inte hur man fysiskt kan bära ned en pizzaugn för trappor.
Tacksam för svar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Vill du äta pizza, eller bygga en ugn?
Jag har en polare som har en Ooni, den gör lika goda pizzor för en bråkdel av pengarna och blir varm på nån halvtimme.
Min egen vedugn tar typ 4 timmar att nå napolitansk temperatur, och drar massa ved. Jag fick dock eldfast tegel och älskar att bygga saker... Pizza, meh, det äter vi sällan...
Jag har en polare som har en Ooni, den gör lika goda pizzor för en bråkdel av pengarna och blir varm på nån halvtimme.
Min egen vedugn tar typ 4 timmar att nå napolitansk temperatur, och drar massa ved. Jag fick dock eldfast tegel och älskar att bygga saker... Pizza, meh, det äter vi sällan...
Har en ooni redan och de är nice men vill ha större så man kan baka bröd och annan mat enklare. 4 timmar känns jobbigt. Även att behöva bära massa ved 😅Dan_Johansson skrev:
Vill du äta pizza, eller bygga en ugn?
Jag har en polare som har en Ooni, den gör lika goda pizzor för en bråkdel av pengarna och blir varm på nån halvtimme.
Min egen vedugn tar typ 4 timmar att nå napolitansk temperatur, och drar massa ved. Jag fick dock eldfast tegel och älskar att bygga saker... Pizza, meh, det äter vi sällan...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Ska du baka bröd behöver du mera massa vilket betyder ännu mera ved...
Men har du redan en pizzaugn är det la bara att köra på, då kan du ju välja rätt ugn för rätt tillfälle.. 👍🏾
Men har du redan en pizzaugn är det la bara att köra på, då kan du ju välja rätt ugn för rätt tillfälle.. 👍🏾
Instämmer. Min kupolugn eldas upp med lite torr granved blandad med björk och sist 3 grova ekbitar. Förlänger med att fylla på med björk om det behövs. Når snabbt 250 grader men sjunker till 230 ca vilket brukar vara bra. Tar bort aska så att pizzan ligger så långt in som möjligt.S Strangelove skrev:
Grillkol ör enklare om man inte vill eller kan bära all ved. Man kan fortfarande värma långsamt för att hindra att det spricker med en mindre träbrasa bredvid en otänd kolhög. Flytta över lite kol (elda i så fall inte med björk) till kolhögen och så är det igång.
Släng på al i eller fruktträd i slutet så dödar det t o m debatten om "äkta" röksmak.
Släng på al i eller fruktträd i slutet så dödar det t o m debatten om "äkta" röksmak.
Klicka här för att svara