6 036 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Ryggskott from hell! Tips utöver whiskey och värme.
En liten parantes som jag precis kom på är att sjukgymnaster sedan årsskiftet har bytt yrkestitel till fysioterapeut. Kan vara bra att veta om man ska söka på Eniro 😜
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Mot naprapaten halv 10 i morgon.
Tar en diskussion om tidigare nämnda övningar då.
Tar en diskussion om tidigare nämnda övningar då.
Medlem
· Luleå, Norrbotten
· 36 inlägg
http://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8 Denna video visar några övningar som hjälpte för mig när jag var liggandes. Kunde verkligen inte gå, så jag låg i sängen och försökte göra övningarna och de hjälpte så jag tog mig ner på golvet och gjorde dom igen. Sen kunde jag gå utan större problem igen
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
De testade jag också. Blev värrefinkelzvin skrev:
Det klokaste du kan göra är att lyssna på ChristinaH, som verkar vara i branschen. Dvs gå till ett proffs och få en diagnos ställd innan du börjar laborera med övningar. Jag och mitt diskbråck har träffat så många människor som själva aldrig varit i närheten av en sjukgymnast, men så fort man nämner att man har ryggproblem så kan de haspla ur sig de mest horribla idéer om övningar "som är jättebra". :eek:
Därmed inte sagt att alla råd som getts här i tråden är fel, men utan en korrekt utförd undersökning kan ju ingen säga vad som är rätt för dig.
Därmed inte sagt att alla råd som getts här i tråden är fel, men utan en korrekt utförd undersökning kan ju ingen säga vad som är rätt för dig.
Jag har ett värre ryggskott per år ungefär. Mediciner ska du ta av anledningen att du ska orka upp och röra på dig. Sitta är det värsta du kan göra. Att skita i tabletter är bara dumheter enligt mig. Att plåga sig i smärta kan bara förvärra ryggen då du spänner dig istället. Det viktiga är att kunna slappna av så du kan röra dig.
Erfarenheten jag har är att övningar när du har ont hjälper inte till speciellt mycket. Viktiga om du har regelbundna problem är att träna upp dig efter råd av sjukgymnast.
Erfarenheten jag har är att övningar när du har ont hjälper inte till speciellt mycket. Viktiga om du har regelbundna problem är att träna upp dig efter råd av sjukgymnast.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Puh, efter 2 vändor hos naprapat så har en del släppt.
Läkaren och naprapaten rekommenderade en massa Ipren, det tycker inte min mage om......
Det känns bättre och jag har fått en remiss till sjukgymnast.
Men jag är rörlig nu fast det gör ont och jag funderar på att anlita en massör också.
Hoppas detta bara är ett lyxproblem jag kan gnälla över och att det går över med rätt behandling.
Läkaren och naprapaten rekommenderade en massa Ipren, det tycker inte min mage om......
Men jag är rörlig nu fast det gör ont och jag funderar på att anlita en massör också.
Hoppas detta bara är ett lyxproblem jag kan gnälla över och att det går över med rätt behandling.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Omega3 och alvedon är snällare mot magen än ipren.
Hallå igen!Workingclasshero skrev:Puh, efter 2 vändor hos naprapat så har en del släppt.
Läkarna brukat rekommendera Ipren eller annat preparat inom NSAID gruppen läkemedel då de verkar antiinflammatoriskt. Dock är dessa preparat kända för att kunna förvärra eller orsaka magkatarr. Paracetamol (alvedon, reliv, pamol) har däremot inga sådana biverkningar men verkar inte antiinflammatoriskt. Jag hade konsulterat läkaren igen ang smärtlindring om du får besvär med magen! Visa läkemedel bör ju inte heller kombineras dvs om du tex medicinerar för något annat.
Så skönt att det har blivit bättre 👍!
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Medicin som jag har god erfarenhet av är muskelavslappnande, dels finns det en del receptfritt på apotek, dels borde läkaren kunna skriva ut lite starkare. Jag hade god hjälp för några år sedan av det, receptfri. Då var jag utomlands och var inte så pigg på att ta reda på hur jag kunde göra läkarmässigt.
Min fru fick riktigt svårt ryggskott för ett par år sedan, hon var i princip helt orörlig, kunde inte ens ta sig upp på toastolen. Jag fick ringa efter ambulans, de sövde henne för att kunna flytta över till båren. Men hon fick också sprutor med avslappnande och morfin. Så väl framme på sjukhuset så kunde hon resa sig och gå obehindrat. Blev bra på ett par dagar, med kraftig smärtlindindrande och muskelavslappnande.
Min fru fick riktigt svårt ryggskott för ett par år sedan, hon var i princip helt orörlig, kunde inte ens ta sig upp på toastolen. Jag fick ringa efter ambulans, de sövde henne för att kunna flytta över till båren. Men hon fick också sprutor med avslappnande och morfin. Så väl framme på sjukhuset så kunde hon resa sig och gå obehindrat. Blev bra på ett par dagar, med kraftig smärtlindindrande och muskelavslappnande.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hmmmmmm, en klunk Cocilana då innan sängdags, och en precis när man går ut bilen på jobbet?
Klicka här för att svara