Hallå

Sittligger framför datorn och vilar med ett tangentbord i knäet.
Naprapaten inbokad vilket ju är bra.
Fick några piller av sjukan (ostönax?) reser mig INTE och går och kollar vad dom heter.:|
Tog 2 igår kväll, tydligen skulle man bli lummig av dom, men jag i princip svimmade/somnade, vilket jag lätt gör så det är nog ingen fara, somnar alltså.

Läkaren sa jag skulle undvika Vasaloppet och hoppa studsmatta, men det går svårligen att vända sig i sängen och sitta normalt, hämta in ved en utmaning.
Stå och ligga är modellen.

Kan man få en trave rackartips att bättra på det gubbiga ryggskott som kom till när den snart 50åriga farbrorn utökade de långa snabba promenaderna och motionscyklingen med stretchning och gymnastik?

Känner mig typ:mad::wow::x:confused::|:mad: i sådär.......

När jag drog till ryggen för ett par år sedan och fick krypa av segelbåten låg jag en hel del på rygg på golvet med underbenen på en pall så att knäna och höften var i 90 grader. Det funkade för mig och avlastade ryggen på ett skönt sätt så att jag kunde röra på mig efter en stund på golvet.

Kan även tipsa om att besöka en sjukgymnast som håller på mycket med idrottsskador. Hittade till en sådan när min rygg började krångla igen för ett tag sedan och han kunde på ett par massagebehandlingar förvandla mig från en invalid som knappt kom ur bilen, till en lycklig sate som kunde röra mig hur bra som helst. Här hemma går han under artistnamnet Jesus. :)

I det senare fallet var det en nerv som hamnat i kläm när musklerna kompenserade för smärta och till slut fick högersidan av bäckenet att rotera så att mitt högerben var 15 mm kortare. Två massagetillfällen senare hade han knådat tillbaka bäckenet i rätt position och jag har sällan varit så glad som när jag gick ut från behandlingsrummet.

Redigerat:
Hej och tack!

Jag ligger ungefär så i min Stresslessfåtölj på ett fårskinn.
Tror mer på massage än läkarens piller...........
Men först naprapaten, sen någon massör.

Har inte haft ryggskott men väl ont i ryggen och tricket brukar vara att man ska röra på sig även om det tar emot. För mig hjälpte det att vila på golvet på rygg med benen på sängen. Värmekudde på ryggen kan också lindra.

Jag har ofta ryggskott, men sedan jag hittade en sjukgymnast specialserad på ryggar så har det varit bättre, peppar, peppar. Vet inte hur jag ska förklara övningarna, tror nästan att du får söka upp en sådan sjukgymnast så att hon/han får visa dig. Det gäller att stärka muskulaturen helt enkelt. Att gå promenader är något av det bästa som finns för ryggen, liksom att stå rak med benen lite isär, armarna rakt fram och knäböja med riktigt rak rygg.

I akuta skedet - mycket värme! Skaffa en värmefilt och ligg på.

Stretcha, tänj ut sätesmusklerna ordentligt.

Se till att du sitter på en ryggvänlig stol på dagarna.

Upp och gå minst en gång per timma.

Jag har väl haft ryggskott ca 6 gånger utspritt på 25 år, och jag har alltid varit av den uppfattningen att man ska röra på sig.
Men förra gången i höstas och denna gång som är ännu värre verkar viloläge att föredra.
Provade att snickra lite på min bilbana i söndags, dåligt beslut.
Så vila gör jag nu.
Fårskinnet värmer fint!

Jag går 2 mil i veckan, 50minuters snabba promenader, så sätesmuskler finns, det var lite av problemet att jag kanske stretchade och tänjde lite för mycket i början........
Normalt sitter jag inte ner och jobbar utan klättrar kryper drar och lyfter och står och snackar skit förståss, sitter bara på fikan och lite till.
Hoppas naprapaten ringer tillbaka och har en akuttid snart.......

Generell ryggregim går ut på att röra på sig så mkt som möjligt, gärna dagliga promenader, viktigt dock att aldrig forcera/provocera fram rörelser som gör ont!!!
Undvik i möjligaste mån sittande, ligg istället.
Smärtstillande kan vara bra då det kan hjälpa en att röra sig mer avslappnat, många gånger leder smärta till onödig muskelaktivitet (spänningar) vilket i sin tur kan leda till ytterligare smärta (ömma muskler).
Jag skulle inte ägna mig åt diverse stretch/töjövningar på egen hand!
Om det rör sig om vad man i vardagligt tal brukar kalla för ryggskott kan det orsakas av en muskellåsning men det kan även vara en disk mellan ryggkotorna som protraherar och då kan du ställa till det ännu mer genom att utöva fel rörelser.
Sök en sjukgymnast som är kunnig inom OMT (ortopedisk manuell terapi) eller Mckenzie metoden, de bör kunna hjälpa dig! Om du skulle få nedsatt känsel i benen eller besvär att tömma blåsan ska man alltid söka akut!

Lycka till!
Vänligen C

ChristinaH skrev:
Generell ryggregim går ut på att röra på sig så mkt som möjligt, gärna dagliga promenader, viktigt dock att aldrig forcera/provocera fram rörelser som gör ont!!!
Undvik i möjligaste mån sittande, ligg istället.
Smärtstillande kan vara bra då det kan hjälpa en att röra sig mer avslappnat, många gånger leder smärta till onödig muskelaktivitet (spänningar) vilket i sin tur kan leda till ytterligare smärta (ömma muskler).
Jag skulle inte ägna mig åt diverse stretch/töjövningar på egen hand!
Om det rör sig om vad man i vardagligt tal brukar kalla för ryggskott kan det orsakas av en muskellåsning men det kan även vara en disk mellan ryggkotorna som protraherar och då kan du ställa till det ännu mer genom att utöva fel rörelser.
Sök en sjukgymnast som är kunnig inom OMT (ortopedisk manuell terapi) eller Mckenzie metoden, de bör kunna hjälpa dig! Om du skulle få nedsatt känsel i benen eller besvär att tömma blåsan ska man alltid söka akut!

Lycka till!
Vänligen C
Jag rör på mig mycket, är ju lite stel så stretcha lite trodde jag var bara bra......
Ingen nedsatt känsel eller blåstrassel.
Så nu ligger jag i min fårfäll och piper..........
Ska googla OMT och Mckenzie.

Workingclasshero skrev:
Jag rör på mig mycket, är ju lite stel så stretcha lite trodde jag var bara bra......
Ingen nedsatt känsel eller blåstrassel.
Så nu ligger jag i min fårfäll och piper..........
Ska googla OMT och Mckenzie.
Om det rör sig om en disk som protraherar (buktar) så kan den göra det åt olika håll, det vanligaste är att en disk buktar bakåt men den kan även bukta bakåt och sidledes samt i ovanliga fall framåt! Beroende på hur den buktar behandlar man tex i McKenzie metoden genom att utföra olika rörelser. Det är såldes omöjligt att ge råd så här i skrift, ja direkt olämpligt!
En sjukgymnast gör en utförlig undersökning, dvs inspektion av kroppen (tittar på hållningen, ev asymmetri), dom palperar diverse strukturer (känner med händerna) och du får utföra diverse rörelser men ffa tar dom en utförlig anamnes. Anamnesen är många gånger den del dom ger de viktiga svaren. Men det är helheten som leder en rätt. Man kan säga att det är lite av ett detektivarbete, man får luska sig fram till rätt behandling 😉.
Jag är mkt för McKenzie metoden, den är mkt logisk och man känner många gånger att man blir bättre så fort man börjar praktisera övningarna. En bra sjg förklarar för dig varför du ska göra övningarna (berättar om anatomin) och då blir de även mkt logiskt för dig som patient, vilket i sin tur brukar kännas bra.
Hoppas du får god hjälp snart! Ett rackarns elände det där!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Glömde skriva! En rörelse (stretching) som utförs åt "fel" håll/riktning kan således få disken att bukta ytterligare.

Jag har enorma problem med min rygg får problem varje år minst 1 gång på våren och 1 gång på hösten.

Det som hjälper på mig är att ligga på mage och göra armhävningar men med hela underkroppen kvar i golvet, så man lyfter/böjer ryggen bakåt. Gör ont som fan i början men hjälper efter ett tag.

Jag gör 10 lyft/vaken timme.

Sen jag började med detta så fort jag känner att rygger är på väg att ge upp för 1 år sedan så har det aldrig riktigt brutit ut. Brukar hålla sig på en hyffsad nivå i ca 1-2 veckor sen är smärtan borta.

Enligt läkaren som tipsade mig var det någon vätska som läckte ut mellan diskarna och när man böjde ryggen bakåt så trycktes vätska tillbaka.

hantverkare1 skrev:
Jag har enorma problem med min rygg får problem varje år minst 1 gång på våren och 1 gång på hösten.

Det som hjälper på mig är att ligga på mage och göra armhävningar men med hela underkroppen kvar i golvet, så man lyfter/böjer ryggen bakåt. Gör ont som fan i början men hjälper efter ett tag.

Sen jag började med detta så fort jag känner att rygger är på väg att ge upp för 1 år sedan så har det aldrig riktigt brutit ut. Brukar hålla sig på en hyffsad nivå i ca 1-2 veckor sen är smärtan borta.

Enligt läkaren som tipsade mig var det någon vätska som läckte ut mellan diskarna och när man böjde ryggen bakåt så trycktes vätska tillbaka.
Intressant, får fråga sjukgymnasten och naprapaten och se om det passar mig.
Naprapaten har inte ringt än, grrr

Workingclasshero skrev:
Intressant, får fråga sjukgymnasten och naprapaten och se om det passar mig.
Naprapaten har inte ringt än, grrr
Gör såhär:
Lägg dig på golvet på mage.
Armågarna i golvetframför dig.
Lyft huvudet bakat/uppåt och stöd med händerna mot hakan.
Slappna av i kroppen och ligg så i 30 sekunder.

Känns det bättre?

hantverkare1 skrev:

Låter som du har fått Mckenzie övningar ordinerat enligt extensionsprincipen. Genom att extendera (böja bakåt) ryggen trycker man (enkelt beskrivet) tillbaka disken som buktar ut och som orsakar bekymmer. Extensionsprincipen tillämpas i de fall disken buktar bakåt vilket är det vanligaste fallet. Dock, om diskens buktning skulle vara placerad framåt istället kan du genom att tillämpa denna övning göra så att disken buktar ännu mer, du öppnar nämligen upp utrymmet mellan kotorna där disken sitter. Detta är anledningen till varför man inte bör laborera med övningar (stretching) i den akuta fasen/läget).
Du kan läsa mer här.
http://www.mckenzie.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.