Hej,
Sett flera trådar i detta med lite olika lösningar gällande luftning av tak.
Vi har tagit in byggentreptenör för vår tillbyggnad med öppet till nock, ryggåstak.
Taklutning 18grader
Taket kommer konstrueras utifrån enligt:
Bandtäckning
Takpapp
Råspont
Luftspalt (Tecca kartong)
Sprutisolering 290mm
Ångspärr
Gles
Gips
Just nu bygger man med luftspalt via takfot till takfot. Inget i nock.
Byggenterprenör (större företag som funnits länge) menar att det inte behövs ventilera nock. Det kommer fungera ändå.
Behöver jag dra det längre eller ska jag förlita mig på att det kommer fungera?
Vill ju heller inte göra något som går emot vad vår byggentreprenör säger så jag inte blir ansvarig om något skulle bli fel.
Vi har tagit in byggentreptenör för vår tillbyggnad med öppet till nock, ryggåstak.
Taklutning 18grader
Bandtäckning
Takpapp
Råspont
Sprutisolering 290mm
Ångspärr
Gles
Gips
Byggenterprenör (större företag som funnits länge) menar att det inte behövs ventilera nock. Det kommer fungera ändå.
Vill ju heller inte göra något som går emot vad vår byggentreprenör säger så jag inte blir ansvarig om något skulle bli fel.
Sov lugnt skulle jag säga. Vet inte hur man skulle få till nockventilation på ett tak med bandtäckt plåttak.H Henrik Vamos skrev:Hej,
Taklutning 18grader
Bandtäckning
Takpapp
Råspont
Sprutisolering 290mm
Ångspärr
Gles
Gips
It doesn't look professional and in accordance with the rules of construction art. What the hell is a prop supporting the ridge beam for? After all, the beam is supposed to take the roof load. If it has to be supported now, what will happen after the prop is removed when the snow and wind load is added? Fittings? I don't think they should be like that. In this case, it should be hangers. Gaps between the rafters and the ridge. Generally, the rafters should lie on the beam without those undercuts that expose the rafters to splitting. I recommend inviting an inspector to check it.
All of the above plus the statement that "luftspalt" is not necessary underestimates the professionalism of this company. Below you can see if it is at risk of lack (6 years old roof, also open space inside)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
All of the above plus the statement that "luftspalt" is not necessary underestimates the professionalism of this company. Below you can see if it is at risk of lack (6 years old roof, also open space inside)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bytte tak på stuga 50 m2 sommaren 2024. På en holme.
Sadeltak
Rev bort allt ned till takstolarna (gamla plåten, bärläkt, masonite)
Ny Diffusionsöpen duk.
Ny Ströläkt
Ny Bärläkt
Ny Plannja TP20
Nya vindskivor
Ny takavvattning
Ny underspikning med getingnät
Materialkostnad mindre än 40.000 kr.
Eget arbete.
Sadeltak
Rev bort allt ned till takstolarna (gamla plåten, bärläkt, masonite)
Ny Diffusionsöpen duk.
Ny Ströläkt
Ny Bärläkt
Ny Plannja TP20
Nya vindskivor
Ny takavvattning
Ny underspikning med getingnät
Materialkostnad mindre än 40.000 kr.
Eget arbete.
Klicka här för att svara