Halloj. Har en ganska klar plan över hur jag ska laga mitt planktak från 1914.

Jag kommer att regla under taket för att förstärna då det inte finns takstolar samt de nya reglarna blir fästpunkter för skarvarna.

Nu ligger det bärläkt direkt på planktaket utan ströläkt. Jag kommer laga taket, lägga papp sen strö och bärläkt.

Men har bärläkten någon funktion i att hålla ihop planktaket horisontellet? Antar inte då det bara är bärläkt men vill bolla lite om detta.

Tänker på om det är någon risk att ändra taket med tillägget av ströläkt.

Jag kan fortsätta bara ha bärläkt direkt på taket men gillar inte avrinningen då riktigt även om det säkert funkar 50 år till.

surris
Nej

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Nej
Tack för ett tydligt svar.

Dock så ser jag nu att jag har lockbrädor på så det är ett klassiskt faltak med botten och lock. Så då kommer jag inte ändra på min konstruktion utan bara byta ut det som är ruttet och ersätta med nytt.

• Gilla
surris
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Tack för ett tydligt svar.

Dock så ser jag nu att jag har lockbrädor på så det är ett klassiskt faltak med botten och lock. Så då kommer jag inte ändra på min konstruktion utan bara byta ut det som är ruttet och ersätta med nytt.
Ska du inte passa på att komplettera faltaket med oljehärdad board eller en modern duk innan du läktar och lägger pannorna?

F fribygg skrev:
Ska du inte passa på att komplettera faltaket med oljehärdad board eller en modern duk innan du läktar och lägger pannorna?
Det hade man kunnat tro... Det har jag varit inne på nu hela tiden. Hade valt oljehärdad board då det är klockrent till faltak som är lite ojämnt.

MEN.

Jag gillar att utmana! Mitt tak har hållt i över 100 år! (ok läcker in på två ställen men det är pga att ingen fixat senaste 3-4 åren). Om man tar hand om sin fastighet och inspekterar vinden, taket och rengör under tegelpannorna så tror jag att taket kommer hålla 100 år till lätt. Här gillar jag också att inte blanda in modernt material som inte passar med huset.

Oljehärdade boarden passar visserligen in som material, men tror inte det behövs då taket inte är isolerat utan det är friskt med vind och luft som kommer torka ut det lilla regn som kan ta sig in under tegelpannorna.

Time will tell. =)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Det hade man kunnat tro... Det har jag varit inne på nu hela tiden. Hade valt oljehärdad board då det är klockrent till faltak som är lite ojämnt.

MEN.

Jag gillar att utmana! Mitt tak har hållt i över 100 år! (ok läcker in på två ställen men det är pga att ingen fixat senaste 3-4 åren). Om man tar hand om sin fastighet och inspekterar vinden, taket och rengör under tegelpannorna så tror jag att taket kommer hålla 100 år till lätt. Här gillar jag också att inte blanda in modernt material som inte passar med huset.

Oljehärdade boarden passar visserligen in som material, men tror inte det behövs då taket inte är isolerat utan det är friskt med vind och luft som kommer torka ut det lilla regn som kan ta sig in.

Time will tell. =)
Om du har svårt för att komma dej upp på taket nu när det inte är is, snö och busväder tycker jag att du likafullt ska överväga nått extra tätskikt under pannorna, risken är annars stor att du kommer få läckor ioch börjar överväga Åsa-Nisse lösningar igen som att avleda vattnet på insidan av taket.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du har svårt för att komma dej upp på taket nu när det inte är is, snö och busväder tycker jag att du likafullt ska överväga nått extra tätskikt under pannorna, risken är annars stor att du kommer få läckor ioch börjar överväga Åsa-Nisse lösningar igen som att avleda vattnet på insidan av taket.
Kan man lägga boarden direkt under bärläkten? Det finns ju ingen ströläkt idag. Hur hade du gjort för att installera boarden?

Mitt tak idag är: Bottenplanka->Lockplana->Bärläkt->Tegelpanna.

Jag hade lagd oljehärdad board och läkt nerifrån höger pga att jag är högerhänt och nerifrån för att boarden behöver överlappas och läkning samtidigt för att ha nått och gå på när man kommer upp en bit på taket.

Tycker att du kan kosta på en bred våd underlagspapp i ev rändal innan du lägger masoniten.

Osäker på hur jag löser att sätta bärläkten på boarden utan att det blir för "tätt" så att vatten kan rinna under bärläkten nerför boarden. Känns som jag måste ha dit någon form av ströläkt ändå?

Underlagspapp också under boarden? är inte det overkill?

K Kurt-olsson skrev:
Underlagspapp också under boarden? är inte det overkill?
Jag är rätt säker på att jag skrev underlagspapp i ev ränndal, där anser jag inte att faltak med board och en ränndalsplåt är tillräckligt

K Kurt-olsson skrev:
Osäker på hur jag löser att sätta bärläkten på boarden utan att det blir för "tätt"
Då sätter du en meter ströläkt på första boardraden innan du spikar bärläkten och nästa rad Masonite

F fribygg skrev:
Jag är rätt säker på att jag skrev underlagspapp i ev ränndal, där anser jag inte att faltak med board och en ränndalsplåt är tillräckligt
Korrekt, jag läste fel/missförstod. Det är en mycket bra ide och det ska jag också göra. Har tänkt att köpa såna där "hörn" klisterpapp-bitar som är enkla att täta runt hörn med. Lite extra skydd.

Verkar onödigt och dyrbart.

Vanlig underlagspapp i ränndalar innan ränndalsplåten, oljehärdad Masonite på de stora ytorna innan den nya läktningen.

F fribygg skrev:
Då sätter du en meter ströläkt på första boardraden innan du spikar bärläkten och nästa rad Masonite
Hm. Osäker på om jag förstår. En ströläkt på varje sida av boarden? Räker det för bärläkten att fästa i. Blir det inte lite långt cc då?

Måste flika in att detta blir fantastiskt, då kan jag ta en vertikal rad med board eller två att arbeta med varje helg jag är där. Då har man alltid ett tätt tak när man åker därifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.