Byggahus.se

Rutten syll under garage emot grannens tomt

1. A
    Medlem · Nivå 10
    Lagen är ju klar... det var du som tycker att man inte behöver bry sig om lagen och då gav jag exempel på min syn på det.

/ATW

Ps Då jag blir lite störd i sådana här trådar kommer jag att ignorera den framåt så ni slipper inlägg frn mig ds

2. B
    Bannad · Nivå 10
    Nu ägnade jag igenom din länk. Den gav inga mått alls. Så den var kanske inte så givande. Dock missade du nog den biten med hänsyn. Så att måla om garaget är inte okej enligt din länk.
    Ett tips när man länkar till något är att läs igenom ordentligt innan.

3. P
    Medlem Nivå 4
    Kanske för att det inte finns några exakta mått på hur stor hemfridzonen är då det skiljer sig beroende på hur ens tomt ser ut och vad som finns på den. två lika stora tomter med samma placering på byggnader kan beroende på staket och andra tillbehör ha olika stor hemfridzon. Och det är som jag tolkar det bara inom hemfridzon som hemfridsbrott kan bli aktuellt..och då olika slutresultat om vårt påhittade värsta scenario skulle hända på dom två tomterna..

Länken var tänkt för att försöka visa vad hemfridzon faktiskt betyder och hur olika den kan vara på olika tomter.
    Hemfridsbrottslagstiftningen är väldigt krånglig och långt ifrån så solklart som vissa här hävdar. iaf under dom premisser som vi talat om i tidigare inlägg.

vill man fördjupa sig i hemfridsbrott så finns det mycket att läsa och många fall där det bråkas om strandnära tomters rättigheter och skyldigheter när man har sin tomt ända ut i vattnet. och hurvida hemfridsbrott funkar för att driva iväg obehöriga för att dom står innanför ens tomtgräns.. Det funkar inte att jämföra rakt av såklart men där kan man tydligt se att många åtal om hemfridsbrott ger inte fällande dom pga man befinner sig utanför hemfridzonen...

Så för att ha rätten att mota iväg grannen som målar sin garagevägg från din mark så måste han troligen befinna sig inom hemfridzonen och inte bara ha passerat tomtgränsen. Kan grannen stå i sitt garage och se samma plats genom garagefönstret så är det troligtvis inte hemfridsbrott att besikta sin byggnad från utsidan av samma fönster...

4. B
    Bannad · Nivå 10
    Om vi säger så en villatomt i ett samhälle är ganska trolig klassad som hemfridzon. Eftersom dessas Storlek är ganska små. Men du får ändå inte beträda grannens tomt för att måla garaget. Hemfridszon eller inte.
    Eftersom du får inte störa.

Så det är enkelt. Placerar man en byggnad i tomtgräns så är beroende av grannen medgivande.

5. P
    Medlem Nivå 4
    Kanske , kanske inte man lär driva det ända till rättegång för att vara säker hurvida man är inom hemfridzon eller inte

6. G
    Medlem Nivå 3
    Ajdå, dock har han ändå någon som står högre än honom i polishierarkin och han borde inte jobb
    Inom detaljplanelagt område och även för andra normalstora tomter så är hela din tomt hemfridszon, så enkelt är det.

Annars skulle allemansrätten gälla på den del av din tomt som inte har hemfridszon, tror inte du skulle bli så glad om nån gick in på din tomt och började plocka jordgubbar, äpplen m.m. och hävda att allemansrätten ger hon rätt att tömma din trädgård på frukt och bär?

7. P
    Medlem Nivå 4
    Nej man får inte plocka saker i nåns trädgård inte ens utanför hemfridzonen..

Hemfridzonen varierar på olika tomter och sen påverkas lagstiftningen även av vad du som granne gör där. om du gör jäkelskap ,bråkar eller om du gör nåt vettigt. om du gör det för att störa eller inte osv. En granne med ett vettigt ärende är svårare att dömma för hemfridsbrott än den som är där och ställer till med oreda eller bråkar. Det är långt från solklart hur ett sånt ärende slutar då båda sidor har olika plus och minus Och hur nära hemfridzonen vi befinner oss..

8. G
    Medlem Nivå 3
    Absolut sista inlägget om detta:

Trädgården är del av din tomt och således är trädgården alltid din hemfridszon.
    Och återigen notera att tomt och fastighet inte är samma sak, inom detaljplanelagt område är dock tomt och fastighet samma sak i 99,99% av fallen.

Läs nedan, och eftersom det inte finns någon allemansrätt råder hemfridszon:
    ......................................................................................................
    svensk term: tomt
    användningsområde: i naturvårdslagen
    definition: zon kring en byggnad eller anläggning där allemansrätten är utsläckt
    .....................................................................................................
    svensk term: trädgård
    definition: avgränsat eller inhägnat markområde av privat karaktär som är ägnat odling av nytto- och/eller prydnadsväxter.
    .....................................................................................................

Och i rättegångar använder man sig av rikstermbankens definitioner om en term inte är definierad i speciallagstiftningen som gäller för den aktuella rättegången.

https://www.rikstermbanken.se/visaTermpost.html?id=102479

https://www.rikstermbanken.se/visaTermpost.html?id=211758

https://www.rikstermbanken.se/visaTermpost.html?id=152930

Redigerat 15 maj 12:23
    • Laddar…
  9. B
    Bannad · Nivå 10
    Enligt den länk du själv hänvisar så måste man visa hänsyn och störa så lite som möjligt. Du skulle aldrig få måla din fasad oavsett om det är Hemfridszon eller inte.
    Hur det skulle dömas i en rättegång det törs jag inte svara. Det beror på hur du beter dig. Men du får inte vara där. Även om du bara ska måla fasaden.
    Det är ett ingrepp i hemfridzonen som pågår ett tag... Alltså ganska allvarligt

10. U
    Medlem Nivå 1
    Väldigt många konstiga svar, frågan var om grannens ansvar om växter mot garagevägg som förstört panel och ställ.

11. B
    Bannad · Nivå 10
    Så fungerar det på bygga hus! Njut :rofl:

12. U
    Medlem Nivå 1
    Jo jag vet men det hjälper inte ta.

13. U
    Medlem Nivå 1
    Ts ska det vara.

14. B
    Bannad · Nivå 10
    TS har fått svar... Det kom snabbt...

15. U
    Medlem Nivå 1
    Okej miss av mej. Ibland är inte huvudet med läser kanske lite för fort.