Microkatten Microkatten skrev:
Nej, det är inte samma problem. :D

Vad Ola poängterar är att du får dimensionera dina radier utifrån den spetsiga vinkeln. Vad jag säger är att radien på ditt kullager är beroende av vinklarna om du vill ha ett uniformt hörn.
JO, det är samma problem! Du har fel nu! ;)

Tänk dig att kullagret teoretiskt kan vara oändligt litet. I så fall kan man göra alla vinklar.

Nej, det är inte samma problem. :D

Vad Ola poängterar är att du får dimensionera dina radier utifrån den spetsiga vinkeln. Vad jag säger är att radien på ditt kullager är beroende av vinklarna om du vill ha ett uniformt hörn.
I bilden nedan är avrundningsradie och falsradie lika
Jag förstår inte det bättre nu. Avrundningsradie och falsradie är ju aldrig lika stora.

Edit2. Har försökt efterskapa din bild i cadden men lyckas ej...din falsdiameter upp till höger är betydligt mindre än uppe till vänster, medan yttre radien är samma, därav att det blir knas? Ändrar du falsdiametern måste ju även yttre radien ändras.

Redigerat:
Microkatten
V vectrex skrev:
JO, det är samma problem! Du har fel nu! ;)

Tänk dig att kullagret teoretiskt kan vara oändligt litet. I så fall kan man göra alla vinklar.
Medelpunkten i oändligt litet kullager hamnar i hörnet. Dvs långt från medelpunkten för ditt yttre avrundningsstål. Du får excentriska cirklar och ej uniform hörnkant.

Ola C Ola C skrev:
Jag förstår inte det bättre nu. Avrundningsradie och falsradie är ju aldrig lika stora.

Edit. Jo kanske, med för stort kullager på falsfräsen kan man råka ut för problemet som visas högst upp till höger.
Lika, samma = konstanta. Ej att de är lika stora.

Precis, det är hörnet längst uppe till höger som visar resultatet om inte yttre avrundningsstålet och kullagret (och därmed falsstålet och fräsaxeln) har samma medelpunkt.

Precis, det är hörnet längst uppe till höger som visar resultatet om inte yttre avrundningsstålet och kullagret (och därmed falsstålet och fräsaxeln) har samma medelpunkt.
Läs min edit, du måste ju ändra ytterradien när du ändrar falsstålsdiameter. Uppe till höger, oavsett vad som sker till vänster, kan du inte sätta en yttercirkel i samma centrum som resten, tangent med lutande sidan och toppen och låta diametern bli vad den blir, strejkar programmet då?

...och sen förstår jag inte varför du fokuserar på ytterradiens cirkelcentrum. Ytterradien kan inte fräsas fram så det är bara att anpassa den formen efter falsradie + önskad godstjocklek så blir allting rätt, oavsett centrum.

Redigerat:
Microkatten
Ola C Ola C skrev:
Läs min edit, du måste ju ändra ytterradien när du ändrar falsstålsdiameter.
Jag förstår inte vad du menar.

Antag du har en given, konstant ytterradie. Du kan använda olika falsstålsradier till detta så länge som
A. falstålets radie är mindre än ytterradien
B. falsstålets radie är större än avståndet från dess medelpunkt in till hörnet (inte hamnar utanför virket, som du visade i tidigare bild)
C. Ditt kullager har en radie som gör att dess mittpunkt sammanfaller med den tänkta medelpunkten till ytterradien (om du vill ha uniformt hörn)

Med dessa förutsättningar avgör falsstålets radie tjockleken på den avrundade hörnkanten.

Antag du har en given, konstant ytterradie. Du kan använda olika falsstålsradier till detta så länge som
A. falstålets radie är mindre än ytterradien
Vi tänker nog liknande men tvärtom, jag har arbetsordningen i bakhuvudet. Först fräses falsen, sedan anpassas ytterradie till falsradie + godstjocklek (+ gap runt lådan som ska sitta i urtaget). Finns ändå inget sätt att fräsa ytterradien så inte lönt att fokusera på att den ska styra saker o ting.

Microkatten
Ola C Ola C skrev:
...och sen förstår jag inte varför du fokuserar på ytterradiens cirkelcentrum. Ytterradien kan inte fräsas fram så det är bara att anpassa den formen efter falsradie + önskad godstjocklek så blir allting rätt, oavsett centrum.
Oj, nu blev här en redigerad del, får svara på den också.

Ursprungsfrågan rörde situationen när frässtål användes både i fals och ytter, och det är det jag svarar på. Spetsiga hörn kan du t.ex. fräsa i flera omgångar. Men oavsett om du gör ytterradien på annat sätt så tycker åtminstone jag också att det är en intressant diskussion för att få en förståelse för (de teoretiska) sambanden.

Tänkte det började bli dags att ta tag i detta projektet nu. Har ritat en modell i Fusion som jag tror kommer fungera att fräsa med falsstål.
3D-modell av en ihopsatt träkonstruktion med tandade sammanfogningar, designad för fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en träask med slät yta och ett handtag, ritad för att fräsas med falsstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
[bild]
Detta är fort det snyggaste jag sett tror jag på bygghus. En dag, en dag ska jag försöka mig på att bygga 2st nattduksbord i samma utförande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.