Hej!

Bot i ett 30-talshus som i vissa rum har väggar som är avrundade mot taket istället för att använda taklist. Gissar att det är gips eller någon form av bruk. Hade tänkt att komplettera det i några andra rum som har list men vet inte vad denna teknik kallas. Någon som vet?

Allt gott
/Hannes

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
J
Vi har så i vårt hus också, putsat hålkäl är det jag tror det heter. I vårt fall är det väggar av stående plank, där man spikat vassmatta och putsat med kalkbruk på både väggar och i tak. Jag inbillar mig det är en ganska bra teknik, då huset rört sig under åren, men putsen verkar "hålla ihop" ändå. Jag tror även det är bra då det bör vara dragfritt men diffusionsöppet. Dessutom tycker jag det är snyggt.

Jag har behövt göra om detta på ett ställe i huset, laga puts med kalkputs på väggar och i tak klarade jag av utan problem, men när man gör ett sådant hålkäl så ska man slänga på puts (hittade några video på youtube) sen ha en profilerad "skrapa" man drar i putsen för att skapa rätt böj - det ser skitenkelt ut, men det är lätt att putsen rasar ned. Jag rörde i lite gipsputs i kalkputsen (minns inte hur mkt) vilket gjorde det hela mycket lättare - att putsa med gipsputs är löjligt enkelt (jämfört med kalkputs). Man ska inte ha cementputs, det är för hårt och kommer lossa från kalkputsen under. Jag klippte remsor av finmaskigt hönsnät och skruvade fast i hörnet mellan tak och vägg så att putsen skulle ha nåt att fästa i - rätt eller fel vet jag inte. Eftersom putsen inte blev 100% perfekt så gick jag över med spackel och slip, valde en "burk" som matchade den radie jag valt att klippa min skrapa i. På de ställen jag gjorde om var det för att jag reglat ut med gips för att kunna dra el bakom (flyttad elcentral) och få helt rakt att sätta köksskåp mot - Har suttit mer än en år nu utan problem.

Jag misstänker att många hus med putsade tak och väggar istället har stuckatur - men då har de nog ofta en mönstring och är inte helt släta.

Hej Johan!

Tack för väldigt utförligt svar. Då har jag ett namn på tekniken.

Vi har också vassmatta. Tyvärr är rummet vi ska göra om renoverat tidigare med gipsskivor. Kanske skulle vara en idé att använda gipsbruk istället. Förslaget att fästa hönsnät i hörnen lät väldigt smart.

J
Gipsbruk tror jag funkar ypperligt på gipsskivor... skrapan tror jag heter kanitz.

Kolla denna länk för inspiration

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.