Hej,
Hur säkerställer man att badrummet är bytt efter stambyten 1988 om man är den 3:e köparen av brf lägenheten?
När kom krav på lutande fönsterbräda ut från fönstret?
Har klinker på golv & helkaklat.
Tacksam för svar
Eine

Eine33 Eine33 skrev:
Hur säkerställer man att badrummet är bytt efter stambyten 1988
Enda säkra sättet är väl att bygga nytt? Ett badrum från förra årtusendet har väl ändå passerat sin tekniska livslängd?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror att kaklet under fönstret lutade lite i vår förra bostad, ett hus byggt under slutet av 80-talet. Om kakel/klinker är valt så att det matchar vad som var populärt under någon viss tidsperiod, kan man använda det för att komma fram till trolig period.

Brunnarna från 1988 är inte längre godkända, eventuellt går det med hjälp av inpräglat artikelnummer på vattenlåset/brunnen komma fram till när den produkten användes. Kanske någon kan känna igen golvbrunnen också.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Årtal brukar finnas på plastprodukter (avloppsdelar). Även gipsskivor, men då måste man riva först. Men det säger bara när produkterna är tillverkade och inte när de installerades.

• Gilla
Eine33
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enda säkra sättet är väl att bygga nytt? Ett badrum från förra årtusendet har väl ändå passerat sin tekniska livslängd?
Jag tolkar frågan som att man vill veta om det är nyare än 1988. Har inget säkert svar. Möjligen titta i golvbrunnen. Om den är från före 1990 så har den inte rätt typgodkännande märkning. Om badrummet har byggts om efter ca 2000 (osäker på exakt årtal) så måste brunn från före 1990 bytas. Men har de gjort om badrummet ex. 1998 så fanns inget krav på att byta ut golvbrunnen även om den var gammal. Jag tror att typgodkännandemärket skall gå att se om man lyfter ur vattenlåset så finns det i botten av brunnen (tror jag).

Annars får man väl som sagt titta på stilen.

Redigerat:
  • Gilla
Eine33 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kravet att byta äldre golvbrunn än från 1990 kom i Säkra Våtrum april 2008. Har man bytt tätskikt efter det så ska brunnen vara bytt.

Skribenterna här har åldern för att utifrån kaklets stil ofta gissa rätt på badrums ålder, i alla fall ytskiktet ålder. Och foto på golvbrunnen gör att man ofta kan bestämma ålder och fabrikat. Det har inte funnits så många varianter förr.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för mycket bra svar, jag kollar vidare med alla era bra rekomedationer.
Stort Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig komma framåt!
Kram på er
Eine

Eine33 Eine33 skrev:
Tack alla för mycket bra svar, jag kollar vidare med alla era bra rekomedationer.
Stort Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig komma framåt!
Kram på er
Eine

• Tvättmaskin i ett kaklat badrum med mosaikmönstrat fönster, svart klinkergolv och synlig rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stjärnformad ljusdekoration hänger i ett fönster med frostat glas, bredvid är vita kakelplattor synliga.
    Skapa konto
BirgitS
Jag tror inte att det är från 80-talet, inte med den klinkersättningen av golvet. Men det är nog äldre än 20 år, tror jag också, vilket innebär att det kan ha uppnått sin tekniska livslängd (ungefär 25 år) och då anser försäkringsbolagen att det inte har något värde längre.

Har du några bilder på golvbrunnen?

• Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
Karrock
Det golvet ser ut som 00-tal i mina ögon. Är det en lös grå avloppsbit där tvättmaskinsavloppet går ned? Kanske går den ta upp och hitta datummärkning/stämplar. Den kan vara utbytt senare, men lär inte ha varit gammal när det renoverades.
Några extra kakelplattor på vinden med datum på baksidan?

• Gilla
P-o Assarsjö och 2 till
  • Laddar…
Här kommer bilder på vatten utsläppet från tvättmaskinen, inkoppling till tvättmaskin & golvbrunnen i duschen

• Golvbrunn i dusch med mörk klinker och metallgallerlock.
    Skapa konto
  • Oskarp bild av ett badrum med duschvägg och suddiga konturer.
    Skapa konto
  • Grå plaströr kopplat till avlopp mot svartvit kaklad vägg och golv.
    Skapa konto
Eine33 Eine33 skrev:
golvbrunnen i duschen
Golvbrunnen är under gallret.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Jag hade nog gissat på att ytskiktet i alla fall är under 20 år men någonstans mellan 15-20. Dock tycker jag röret som kommer upp ser äldre ut, där av att jag skriver ytskiktet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Håller med föregånde talare; Bara baserat på stilen skulle jag gissa 2005-2010 nån gång.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Kaklingen ser ut som 80 tal tycker jag. Men det har givetvis gjorts senare också. Golvet kan absolut vara från 80 talet också, men kanske mer sannolikt att det är nyare, baserat på stilen.

Men om vi tänker oss att badrummet var nytt i samband med stambyte 1988. Och att någon renoverat en gång sedan dess. Det borde i så fall vara någon gång efter 2000. Såvida det inte varit fel/problem med utförandet från 1988. Men om man byter ut ett badrum som "bara" är 10 - 15 år gammalt, byter man inte då till lite mer exklusivt utförande? Det vi ser på bilderna är ganska standard, typisk "stambytes standard" i mina ögon.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.