Hej!

Har en bekant som är pensionerad elektriker. Han har hjälpt mig att installera ett rotuttag för ugn/häll. En fas ska driva ugn, och de andra två faserna till hällen.
Han kopplade in så att de två uttagen delar på nollan och jord. En fas går till shuko-uttaget, och de två andra faserna till perilexen. Han nämnde dock att alla uttag måste vara komplett kopplade, att alla faser måste vara inkopplade till perilexen. Så en fas i perilex-uttaget delas med shuko-uttaget.

Allt är inkopplat och klart, och allt fungerar tillfredsställande. Så allt är egentligen bra, men jag tog en bild efter han hade kopplat in, och blev fundersam. Det står i nån text att man alltid ska låta hällen använda faserna L1, och L2.
Han kopplade in så att hällen använder L2, L3 och lät L1 vara inkopplad mot shuko-uttaget. Så L1 delar uttagen på. Sen är L1 inte kopplad i själva perilexkontakten, så den används inte av hällen.
Men jag vill ändå att man ska följa regelboken, så borde jag låta en elektriker komma och koppla om, eller ska jag låta det vara? Finns det en lag som säger att shuko-uttaget i det här fallet måste vara inkopplat på L3?

Bifogar bild.

• Inkopplade kablar i ett öppet eluttag med shuko- och perilexanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nä det behövs inte. Han har gjort helt rätt. Uttag ska vara fullkopplade som han sa. Och det spelar inte någon roll angående din fråga om faserna.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nä det behövs inte. Han har gjort helt rätt. Uttag ska vara fullkopplade som han sa. Och det spelar inte någon roll angående din fråga om faserna.
Stort tack för svaret. Då kanske han får hjälpa till fler gånger trots allt :]

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Helt rätt.
Men är bilden upp och ner?
Eller är Perilex uttaget vänt så styrklacken är neråt?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Helt rätt.
Men är bilden upp och ner?
Eller är Perilex uttaget vänt så styrklacken är neråt?
Stämmer att styrklacken är nedåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.