Hej!
Har en bekant som är pensionerad elektriker. Han har hjälpt mig att installera ett rotuttag för ugn/häll. En fas ska driva ugn, och de andra två faserna till hällen.
Han kopplade in så att de två uttagen delar på nollan och jord. En fas går till shuko-uttaget, och de två andra faserna till perilexen. Han nämnde dock att alla uttag måste vara komplett kopplade, att alla faser måste vara inkopplade till perilexen. Så en fas i perilex-uttaget delas med shuko-uttaget.
Allt är inkopplat och klart, och allt fungerar tillfredsställande. Så allt är egentligen bra, men jag tog en bild efter han hade kopplat in, och blev fundersam. Det står i nån text att man alltid ska låta hällen använda faserna L1, och L2.
Han kopplade in så att hällen använder L2, L3 och lät L1 vara inkopplad mot shuko-uttaget. Så L1 delar uttagen på. Sen är L1 inte kopplad i själva perilexkontakten, så den används inte av hällen.
Men jag vill ändå att man ska följa regelboken, så borde jag låta en elektriker komma och koppla om, eller ska jag låta det vara? Finns det en lag som säger att shuko-uttaget i det här fallet måste vara inkopplat på L3?
Bifogar bild.
Har en bekant som är pensionerad elektriker. Han har hjälpt mig att installera ett rotuttag för ugn/häll. En fas ska driva ugn, och de andra två faserna till hällen.
Han kopplade in så att de två uttagen delar på nollan och jord. En fas går till shuko-uttaget, och de två andra faserna till perilexen. Han nämnde dock att alla uttag måste vara komplett kopplade, att alla faser måste vara inkopplade till perilexen. Så en fas i perilex-uttaget delas med shuko-uttaget.
Allt är inkopplat och klart, och allt fungerar tillfredsställande. Så allt är egentligen bra, men jag tog en bild efter han hade kopplat in, och blev fundersam. Det står i nån text att man alltid ska låta hällen använda faserna L1, och L2.
Han kopplade in så att hällen använder L2, L3 och lät L1 vara inkopplad mot shuko-uttaget. Så L1 delar uttagen på. Sen är L1 inte kopplad i själva perilexkontakten, så den används inte av hällen.
Men jag vill ändå att man ska följa regelboken, så borde jag låta en elektriker komma och koppla om, eller ska jag låta det vara? Finns det en lag som säger att shuko-uttaget i det här fallet måste vara inkopplat på L3?
Bifogar bild.
Helt rätt.
Men är bilden upp och ner?
Eller är Perilex uttaget vänt så styrklacken är neråt?
Men är bilden upp och ner?
Eller är Perilex uttaget vänt så styrklacken är neråt?
Klicka här för att svara
