Jag är i en lånad bostad där denna ikea-kombo:
bara fungerar på de två plattorna till höger. De två till vänster samt ugn är stendöda.
Till saken hör att lägenheten nyligen fick ny elcentral. Jag blir fundersam över förteckningen:
Ska spis och ugn kopplas in sådär?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bara fungerar på de två plattorna till höger. De två till vänster samt ugn är stendöda.
Till saken hör att lägenheten nyligen fick ny elcentral. Jag blir fundersam över förteckningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska spis och ugn kopplas in sådär?
De står alla tre uppåt. Dessutom måste alla tre vara uppåt för att behålla nuvarande funktion. Fäller jag ner endast 9 slocknar styrenheten. Fäller jag ner endast 10 går inte plattan fram höger, och utan 11 går inte bak höger.J J-banan skrev:
Om du har ström fram till spisen så är det något fel på spis om den inte fungerar som den skajarlh skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Fungerar allt annat i bostaden? Det skulle kunna vara en huvudräkning. Finns vid elmätaren, som i flerbostadshus oftast finns i ett centralt mätarrum, brukar behöva prata med en fastighetsskötare för att få tillgång till rummet.
Men om det är en huvudräkning så bör det påverka mer än spisen. Det kan komma fra ”lite” ström ändå. Den brutna fasen kan bakmatas via någon trefasapoarat (ex värmepanna, varmvattenberedare).
Men om det är en huvudräkning så bör det påverka mer än spisen. Det kan komma fra ”lite” ström ändå. Den brutna fasen kan bakmatas via någon trefasapoarat (ex värmepanna, varmvattenberedare).
AI misstänker felkoppling i den utbytta elcentralen. Den föreslår att jag ska kontakta elekrikern med följande:
-------
Efter att elcentralen byttes fungerar min spis (IKEA HOB422 häll + OBUC00 ugn) inte som tidigare. Här är vad jag har observerat:
Kan du kontrollera följande:
------
Vad säger den elektriskt kunnige om detta? Är AI intelligent nog i det här fallet?
-------
Efter att elcentralen byttes fungerar min spis (IKEA HOB422 häll + OBUC00 ugn) inte som tidigare. Här är vad jag har observerat:
- Spisen är kopplad till tre säkringar märkta "spis".
- Displayen lyser, men endast två av fyra plattor fungerar.
- Ugnen fungerar inte alls.
- När jag slår av en säkring i taget:
- Säkring 1: Displayen slocknar.
- Säkring 2: Plattan bak höger slutar fungera.
- Säkring 3: Plattan fram höger slutar fungera.
- De två vänstra plattorna fungerar inte i något läge.
Kan du kontrollera följande:
- Att alla tre faser (L1, L2, L3) är korrekt kopplade till spisens säkringsgrupp.
- Att nollan är korrekt dragen till spisen.
- Att spänningen mellan faserna är 400V, och mellan varje fas och nolla är 230V.
- Att ugnen får korrekt 230V-försörjning, om den är enfasansluten.
------
Vad säger den elektriskt kunnige om detta? Är AI intelligent nog i det här fallet?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer