Husägare
· Södermanland
· 25 inlägg
Hej!
Så fort tjälen går ur marken tänkte vi påbörja vårt altanbygge. Dessvärre så har det stått träd, sly och buskar där altanen nu ska byggas och altanen blir i suterräng med 12 graders lutning (om jag räknat rätt = fall från 0-1,9m på 9m längd)
Måste jag få bort alla rötter helt innan jag lägger på markduk och grus eller kan jag bara kapa allt jämns med marken och lägga det uppepå? Och kan jag lägga grus trots att marken lutar, kommer det rulla ner när det ligger på markduk?
Vill ju även kunna nyttja utrymmet som blir under altanen (typ ställa gräsklippare, trädgårdsredskap, etc.) men då kanske inte grus är att föredra, finns det något alternativ?
Tacksam för svar!
(Skickar med en bild)
Så fort tjälen går ur marken tänkte vi påbörja vårt altanbygge. Dessvärre så har det stått träd, sly och buskar där altanen nu ska byggas och altanen blir i suterräng med 12 graders lutning (om jag räknat rätt = fall från 0-1,9m på 9m längd)
Måste jag få bort alla rötter helt innan jag lägger på markduk och grus eller kan jag bara kapa allt jämns med marken och lägga det uppepå? Och kan jag lägga grus trots att marken lutar, kommer det rulla ner när det ligger på markduk?
Vill ju även kunna nyttja utrymmet som blir under altanen (typ ställa gräsklippare, trädgårdsredskap, etc.) men då kanske inte grus är att föredra, finns det något alternativ?
Tacksam för svar!
(Skickar med en bild)
Husägare
· Södermanland
· 25 inlägg
Vill helst slippa jobbet det skulle innebära att gräva ut för att göra plan mark, men det skulle bli ett bra utrymmeErik_Hansson skrev:
Kollektorslangen till BV går ut vid det lilla fönstret i källaren vilket komplicerar det hela en aning dessutom.
Hur menar du med att gruset inte kommer göra så mycket om jag inte stänger in utrymmet?
Husägare
· Södermanland
· 25 inlägg
Tänkte att gruset skulle hålla markduken på plats, men frågan är om det skulle ”rulla av” då det lutar?Erik_Hansson skrev:
Och det jag undrar är om det räcker med markduk över rötterna för att det inte ska börja växa igen eller om jag måste Gräva bort allt?
Din idé att gräva en bit för att få en fin uppställningsplats är riktigt bra, ska kika lite imorgon hur jag kan göra, tack!
Husägare
· Södermanland
· 25 inlägg
Ok! Jag ska kika om jag kan hitta sådant nät och om det skulle kunna hålla grus ovanpå markduk. Tack!Erik_Hansson skrev:
Husägare
· Södermanland
· 25 inlägg
Lägg dubbla lager markduk om du inte ska täcka med något. Testade själv detta vid uterummet där jag gjorde ordning grunden för två år sedan i väntan på fortsatt bygge. Ja la då både ett och två lager duk för att hindra att det skulle börja växa (hade inte tillräckligt för två lager överallt). Två år senare va naturen på g under 1 lagersduken men obefintlig aktivitet där det låg två lager. Är la inget bevis iof men... och det va ju inte sä att det växt igenom där det låg 1 lager men om det håller år ut och år in vettii....
Eller så antar du att det kommer att växa oavsett vad du gör. Då är det kanske bättre att hålla det så tillgängligt som möjligt. Då kan du ta bort det kommer upp eller kanske pensla lite roundup på det som kommer upp.
Hur är det med en altan i suterräng, behöver man bygglov för den? Eller kan man säga att det är ett bygglovsbefriad skärmtak?
Hur är det med en altan i suterräng, behöver man bygglov för den? Eller kan man säga att det är ett bygglovsbefriad skärmtak?
Husägare
· Södermanland
· 25 inlägg
Ja, det kanske är bäst att hålla det tillgängligt.harry73 skrev:
Eller så antar du att det kommer att växa oavsett vad du gör. Då är det kanske bättre att hålla det så tillgängligt som möjligt. Då kan du ta bort det kommer upp eller kanske pensla lite roundup på det som kommer upp.
Japp, fixade bygglov förra året
Ett tips: täck gärna marken med någon form av sten elelr mycket grovt kross. Det växer nämligen dåligt med gräs och linkande på sådana ställen och då blir det gärna kattoalett av det, om det är "grävbart" material.
när vi byggde vårt trädäck samlade vi ihop alla stenar som dök upp under grävningen och lade dem sedan på sanden just för att slippa detta. Grannen tyckte det var fånigt. Det luktar inte godis under delas altan på våren när det tinar kan jag säga. Våra altaner är mycket lägre så det är svårt för dem att rätta till det i efterhand.
när vi byggde vårt trädäck samlade vi ihop alla stenar som dök upp under grävningen och lade dem sedan på sanden just för att slippa detta. Grannen tyckte det var fånigt. Det luktar inte godis under delas altan på våren när det tinar kan jag säga. Våra altaner är mycket lägre så det är svårt för dem att rätta till det i efterhand.
Klicka här för att svara