Hej!
Jag har en balkong på ett trähus från 2006 där den främre bärbalken har fått rötskador, troligen på grund av att vatten har trängt in mellan stolpar och balk.
Balkongen är cirka 4,0 meter bred och sticker ut ungefär 1,5 meter från huset. Idag bärs den upp av två stolpar i framkant.
Jag funderar på några olika lösningar:
Byta till en limträbalk och behålla två stolpar.
Eller sätta fyra stolpar för att minska spännvidden och kunna använda en enklare balk.
Jag vill bygga så att konstruktionen håller länge och samtidigt undvika att samma rötskador uppstår igen.
Bifogar några bilder på huset och balkongen
Mina frågor:
Vilken lösning hade ni valt två eller fyra stolpar?
Är limträ lämpligt utomhus om det målas ordentligt och skyddas mot vatten?
Hur hade ni gjort för att skydda den nya balken mot fukt och röta (plåt ovanpå, droppnäsa, beslag m.m.)?
Finns det någon lösning ni tycker är bättre än ovanstående?
Jag har läst att följande riktlinjer gäller för en 45 × 145 mm regel:
Maximalt avstånd mellan plintar eller stolpar: cirka 2,0–2,3 meter.
Maximalt avstånd mellan bärlinor: cirka 2,0–2,3 meter.
Är konstruktionen djupare än så rekommenderas en extra bärlina.
Min balkong är cirka 4,0 meter bred och har idag bara två stolpar, vilket innebär ungefär 4 meters spännvidd på den främre bärbalken.
Gäller samma principer för en balkong, eller dimensionerar man på ett annat sätt? Är det bättre att sätta in fjärde stolpe, eller välja en kraftigare limträbalk?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Mvh Per S
Jag har en balkong på ett trähus från 2006 där den främre bärbalken har fått rötskador, troligen på grund av att vatten har trängt in mellan stolpar och balk.
Balkongen är cirka 4,0 meter bred och sticker ut ungefär 1,5 meter från huset. Idag bärs den upp av två stolpar i framkant.
Jag funderar på några olika lösningar:
Byta till en limträbalk och behålla två stolpar.
Eller sätta fyra stolpar för att minska spännvidden och kunna använda en enklare balk.
Jag vill bygga så att konstruktionen håller länge och samtidigt undvika att samma rötskador uppstår igen.
Bifogar några bilder på huset och balkongen
Mina frågor:
Vilken lösning hade ni valt två eller fyra stolpar?
Är limträ lämpligt utomhus om det målas ordentligt och skyddas mot vatten?
Hur hade ni gjort för att skydda den nya balken mot fukt och röta (plåt ovanpå, droppnäsa, beslag m.m.)?
Finns det någon lösning ni tycker är bättre än ovanstående?
Jag har läst att följande riktlinjer gäller för en 45 × 145 mm regel:
Maximalt avstånd mellan plintar eller stolpar: cirka 2,0–2,3 meter.
Maximalt avstånd mellan bärlinor: cirka 2,0–2,3 meter.
Är konstruktionen djupare än så rekommenderas en extra bärlina.
Min balkong är cirka 4,0 meter bred och har idag bara två stolpar, vilket innebär ungefär 4 meters spännvidd på den främre bärbalken.
Gäller samma principer för en balkong, eller dimensionerar man på ett annat sätt? Är det bättre att sätta in fjärde stolpe, eller välja en kraftigare limträbalk?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Mvh Per S
Helt klart limträbalk! försök lokalisera vart vattnet letar sig ner och justera konstruktionen så att vattnet tar sig till hängrännan istället. I mitt tycke förstör du husets karaktär om du adderar stolpar.
Klicka här för att svara