En snickare har i november byggt ny balkong till mig. I början av maj så skulle han täckmåla sista gången och då även överliggaren
Dagen efter blev det fullt med färgblåsor på hela räcket. Inget regn och träet fuktmättes innan. Sen slipade han räcket trärent grundade o täckmåla igen. Även då samma visa med blåsor som torkade efter ngn timme men kom åter på morgonen eller när det kom regn trots lång torktid. Han gjorde samma procedur igen och samma resultat blev det. Därefter outsourca snickaren räcket till en målare. I tisdags gjorde han allt klart. Samma visa igen dagen efter på morgonen blåsor som torkade in efter några timmar o sen kom tillbaka nästa morgon. Efter 3 dagar kom det regn och då kom dom tillbaka . Målaren säger man ska ha tryckimpregnerat virke till överliggare , snickaren visste inte om det. Pratat med andra byggfirmor som säger det visst funkar med vitmålat överliggare
Hjääääääälp! Inte ens fackmän har löst detta på 3 månader, ett räcke överliggare liksom
Ge mig tips!
Dom har målat med fönster dörr färg

• IMG_8904.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!
Plastfärg?

• Gilla
Henrik Jonsson2
  • Laddar…
Fönster dörr vattenbaserad nordsjö one heter den både snickaren / målaren har målat med. Tack för välkomnandet!

Fel färgval, stänger in fukten,
Välj en färg, tjära eller olja som tillåter träet att andas eller lämna det obehandlat.

F fribygg skrev:
Fel färgval, stänger in fukten,
Välj en färg, tjära eller olja som tillåter träet att andas eller lämna det obehandlat.
Har ringt runt och pratat med alla färghandlare och dom säger det är rätt färg men att det är att när den målas på kommer det in luft som orsakar detta och inte fukt. Vet inte vad jag ska tro

H Henrik Jonsson2 skrev:
Har ringt runt och pratat med alla färghandlare och dom säger det är rätt färg men att det är att när den målas på kommer det in luft som orsakar detta och inte fukt. Vet inte vad jag ska tro
Kanske bättre byta det mot tryckimpregnerat istället men jäkligt konstigt då man ser vitmålade överliggare lite runt om. Som tex vid ingång till hus på bron har många vitmålade överliggare

H Henrik Jonsson2 skrev:
Färg handlarnas största mål är ju att tjäna pengar, det gör de oftast genom att sälja färg..
Ganska mycket färg och ganska ofta när den gamla släpper från underlaget eller får underlaget att ruttna i förtid pga att färgen stänger in fukt.

• Gilla
Henrik Jonsson2
  • Laddar…
H Henrik Jonsson2 skrev:
Kanske bättre byta det mot tryckimpregnerat istället men jäkligt konstigt då man ser vitmålade överliggare lite runt om. Som tex vid ingång till hus på bron har många vitmålade överliggare
Vill du ha vitmålade överliggare utomhus behöver virket vara torrt och målas med en lämplig färg (finns i forumshoppen till vettigt pris)

• Gilla
Henrik Jonsson2
  • Laddar…
Säkraste sättet är väl då säga till firman som gjorde detta o misslyckades att dom byter ut den till tryckimpregnerat överliggare?Det är deras fel o det vet dom. Så dom kommer ta kostnaden. För tryck virke funkar väl bra som överliggare?

H Henrik Jonsson2 skrev:
Säkraste sättet är väl då säga till firman som gjorde detta o misslyckades att dom byter ut den till tryckimpregnerat överliggare?Det är deras fel o det vet dom. Så dom kommer ta kostnaden. För tryck virke funkar väl bra som överliggare?
Tryckt virke funkar nog om du inte målar det med en tät plastfärg som stänger in fukten

• Gilla
Henrik Jonsson2
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tryckt virke funkar nog om du inte målar det med en tät plastfärg som stänger in fukten
Nä i så fall låter jag det vara obehandlat till det är torrt ett par år o sen oljar det som jag oljar trallen hade jag tänkt. Alltså ingen färg på det . Det låter väl som bäst lösning samt slipper jag måla det typ varannat år som jag fick höra när jag ringde runt (som ej denna firman info mig om)

D
H Henrik Jonsson2 skrev:
Ja. Du behöver aldrig (i princip) måla trä som står/ligger fritt i luft. Oftast förkortas virkets överlevnad när det målas. Titta på de äldsta träbyggnaderna i Sverige, de har stått obehandlade i flera hundra år.

Tillägg: jag skulle rekommendera dig att inte olja trallen. Visserligen är det faktiskt en åtgärd som kan förlänga virkets överlevnad, men till priset av att altanen blir tilltagande sotsvart, smutstilldragande och solhet. Skulle hellre tvätta och mildbehandla med såpa och linoljesåpa i kallvatten om några år.

• Gilla
Henrik Jonsson2
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja. Du behöver aldrig (i princip) måla trä som står/ligger fritt i luft. Oftast förkortas virkets överlevnad när det målas. Titta på de äldsta träbyggnaderna i Sverige, de har stått obehandlade i flera hundra år.
Nä o tryckimpregnerat har jag lärt mig aldrig ska målas men det ska oljas efter ett par år så att det inte grånar,vilket jag inte vill

D datja skrev:
Linolja, linoljefärg eller tjära kan innebära att utsatt trä utomhus håller längre än obehandlat

• Gilla
Henrik Jonsson2
  • Laddar…
D
H Henrik Jonsson2 skrev:
Nä o tryckimpregnerat har jag lärt mig aldrig ska målas men det ska oljas efter ett par år så att det inte grånar,vilket jag inte vill
Aha, om du inte vill ha grått virke, då måste du behandla på något sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.