Jag har ett gammalt hus från 1921 där jag stegvis håller på och byter panel (främst för att den ursprungligen var målad i roslagsmahogny = tjära, olja & terpentin, men senare blivit målad med en hemsk plastfärg som gjort att fukten stängts in och den börjat spricka och murkna).

Huset har ett utsprång på ovanvåningen där det är en balkong på utsidan. Balkonggolvet består av slagen plåt (med trä-trall ovanpå) som sedan verkar vara ”dockad” mot panelen genom att ett litet veck på plåten är infogad i en skåra i träet. Jag tror i alla fall att så är fallet.

Min fråga är — nu när jag byter ut panel-brädorna, är det en god idé att försöka sätta ett plåtbleck ovanför den här ursprungliga infogningen? Ett som då sätts på modernt vis dvs bakom panelbrädorna, för att avrinningen av regn ska funka bättre. Jag har redan satt nya övre fönsterbleck på detta vis, dvs monterade med bakdelen under panelen (de gamla i zinkplåt satt ovanpå enligt gammaldags konstruktion).

Bifogar en skiss på hur jag tänker samt foton från balkongens utsida. Tacksam för tips!

• IMG_1534.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1535.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1537.jpeg
    Skapa konto
Det löste sig oväntat nog av sig självt; visade sig när jag började bryta loss brädorna att ursprungsplåten var föredömligt gjord med ett veck in bakom panelen. Bara att de satt brädorna lite för tight nedtill så de inte kunde torka ur ordentligt, men det fixar jag nu.

• IMG_1538.jpeg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.