T TheGame skrev:
Det är nämnt flera ggr men delbar rem är betydligt enklare att byta till :)
Skulle den bli utsliten/förlängas är det bara klippa av en bit och fästa på nytt.
inte för att min rem som nu snurrat ca 10år har hänt nåt än.
Originalremmen började slira så fort o-ringen var uppnött, kör utan o-ring.
Delbar rem:
Jag kan inte byta rem själv, utan anlitar installatören - en man med många års erfarenhet av (mest) stora ventilationsanläggningar. När vi fick meddelandet "rotor stopp", satte hann dit en delbar rem med en liten plutt inuti skarven., Redan efter någon dag kom "rotor stopp" tillbaks. Sen blev det en delbar rem som han svetsade fast. Den höll inte ens ett år: han kortade in remmen, men det blev snart samma visa. Och så vidare.
Då beställde jag en originalrem. När den kommit på plats enligt bruksanvisningens omständliga metod, fungerade det igen. Det är några år sedan, så peppar, peppar.
 
C Cider skrev:
Delbar rem:
Jag kan inte byta rem själv, utan anlitar installatören - en man med många års erfarenhet av (mest) stora ventilationsanläggningar. När vi fick meddelandet "rotor stopp", satte hann dit en delbar rem med en liten plutt inuti skarven., Redan efter någon dag kom "rotor stopp" tillbaks. Sen blev det en delbar rem som han svetsade fast. Den höll inte ens ett år: han kortade in remmen, men det blev snart samma visa. Och så vidare.
Då beställde jag en originalrem. När den kommit på plats enligt bruksanvisningens omständliga metod, fungerade det igen. Det är några år sedan, så peppar, peppar.
den kan lossna om man inte sätter kopplingen rätt.
man får trycka riktigt hårt, håll var sin sida med en tång och tryck in remmen från var sin sida i "låset".
så gjorde jag går inte dra isär skarven med händerna utan att förstöra remmen.
Det har som sagt hållt 10år :)
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
T TheGame skrev:
den kan lossna om man inte sätter kopplingen rätt.
man får trycka riktigt hårt, håll var sin sida med en tång och tryck in remmen från var sin sida i "låset".
så gjorde jag går inte dra isär skarven med händerna utan att förstöra remmen.
Det har som sagt hållt 10år :)
Du har säkert rätt "TheGame". Svetsa ihop en rem kan göras på ett sätt som gör att det inte lossnar. Jag tittade lite extra på originalremmen: när den kom: Den var ju också svetsad, fastän skarven knappast syntes.
Det är synd ändå att det skall vara så sabla krångligt att byta rem. Det borde naturligtvis vara lika enkelt som att byta filter, så att även en gammal dam skulle klara av det.
 
K KjellTimell skrev:
Nu var det dags för mig, Aggregat i drift sedan sommaren 2016.
Får upprepade rotorstopp, inom 3h från att jag kvitterar larmet. Gick på vinden idag och lyfte på locket och kan konstatera att rotorn snurrade. Gick lätt att stoppa rotorn med handen och då slirade remmen på motorns remhjul.

Startade om aggregatet och då slirade remmen direkt på remhjulet, efter en väldigt lätt knuff på rotorn hoppade det igång igen. Prövade igen, men då hade den grepp.

Rotormotorn sitter ju monterad på vagga som är gummiupphängd, funderar på om det är upphängningen som blir lite slapp och att remmen därför börjar slira? En remspännare hade ju inte vart fel :)
Remmen kändes rund mellan fingrarna, däremot helt kolsvart på anläggningsytan.

@Ropia Hur konstaterade du att det var lagerras och inte dålig rem? Radialglapp i rotormotorn? Stannade någonsin motorn eller gjorde lagerraset att remmen vart slapp och initierade larm?
Minns du dimensioner på lagrena?
Min Heru 180 larmade nu för Rotorstopp.
Konstaterade att motorn var varm och att rotorn var lätt att snurra, men drivhjulet stod stilla på motorn ett tag i början.
Efter en omstart fick jag stopp igen och startade med luckan öppen och motorn lär förskräckligt.
När jag snurrade på remhjulet utan remmen så var det lägen där det nästan tog helt stopp.
Så jag demonterade växellådan och tog bord etiketten på motorgaveln och ställde motorn på skruvstaådet på endast flänsen och knackade försiktigt ut gavel och rotor i motorn och det bakre lagret var helt slut.
Kullager beställde jag på kullagret.com ca 40:-/st plus frakt
Det ena är 7mm diameter på axeln det andra är 6 mm
607 2Z Kullager SKF | Dim: 7x19x6
626 2Z Kullager SKF | Dim: 6x19x6
 
  • Demonterad elektrisk motor med synliga kullager och rotorn, placerade på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad motor för ventilationssystem med framtagen rotor och växellåda, samt synligt slitet kullager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VillMycketKanLite och 1 till
  • Laddar…
Då har även min gett upp, eller den har kanske gett upp för länge sedan... installerades vintern 2009 och har funkat bra mest hela tiden!
Min fjärrkontroll äter batterier, så rotorn kan nog ha stått stilla ett tag utan att jag märkt det.
Båda mina kullager satt fast stenhårt, så det blev till att beställa två nya.
Lite meckigt att få loss kullagerna, men jag löste det med lite våld!
Någon annan som upplever en extrem förbrukning av batterier?
Ska bli kul att se om man får det att funka och tack för all information i tråden!!
 
Ja, jag stoppar i nya batterier och när jag ska kolla om ngr veckor då är de stendöda.
Har funderat på två alternativ:
1: Beställa ny fjärrkontroll ( 1000kr?)
2: Bygga om fjärrkontrollen så den går på anpassad strömadapter.
 
H Hyringa skrev:
Ja, jag stoppar i nya batterier och när jag ska kolla om ngr veckor då är de stendöda.
Har funderat på två alternativ:
1: Beställa ny fjärrkontroll ( 1000kr?)
2: Bygga om fjärrkontrollen så den går på anpassad strömadapter.
Smart om den går att bygga om! Har man nu sparat pengar på att byta kullager istället för motor, så vill man ju inte bränna hela besparingen på en fjärrkontroll!
 
S Siken skrev:
Någon annan som upplever en extrem förbrukning av batterier?
Jag hade samma problem när dom hade skickat fel version på fjärrkontroll till mitt dåvarande styrkort. Fel kommunikation mellan styrkort och fjärrkontroll är mitt tips.
Tror att Östberg inte hade riktig koll på versionerna under en period.
 
Jag har också funderat i de banorna, att det exempelvis bara loopar runt kommunikation mellan styrkort och fjärrkontroll.
Men att det är ett fel som uppstått under tidens gång, för mitt aggregat har varit i drift sedan 2011, med samma grejer, och det är först hösten 2020 som det börjar tugga batterier..
 
Konstigt med fjärren. Jag har inte bytt batterier i min sen jag installerade aggregatet 2013. Det är dock bara 5m och ett trätak som separerar den med aggregatet.

Vill lite i efterhand passa på att tacka Carlzonen och hans beskrivning med hjälp av vilken det gick lätt att byta gamla remmen till en kilrem utan att tejpa om alla packningar. Lite pill men definitivt inte svårt. Förmodligen lättare än att byta tejp och allt. Kanske tog en timme, max.

För er med samma aggregat som undrar vilket skick era kullager är i så kan jag tipsa om att jag ungefär ett halvår innan larmet för rotorstopp kom hade lagt märke till att verkningsgraden var ovanligt låg. Det är siffran uppe i hörnen på fjärren som ofta låg på runt 60% (istället för 80+). Så här i efterhand så var det förmodligen rotorn som sedan länge inte snurrat som den borde.

Sen ett sista tips det är att om ni får rotorstopp på vintern och stänger av aggregatet; låt det inte vara avstängt flera veckor som hos mig. I alla fall inte om ni har aggregat och kanaler på en kallvind. Blir väldigt mycket kondensvatten både i aggregat och kanaler efter ett tag, även om de är bra isolerade...
 
  • Gilla
Carlzonen
  • Laddar…
Tror min rotor som varit i drift sen 2009 skär ihop snart.
var upp på vinden och bytte filter och tyckte den kändes väldigt varm, kanske är normalt?
den tuggar då på utan oljud eller nått.
 
T TheGame skrev:
Tror min rotor som varit i drift sen 2009 skär ihop snart.
var upp på vinden och bytte filter och tyckte den kändes väldigt varm, kanske är normalt?
den tuggar då på utan oljud eller nått.
Enligt supporten som jag först pratade med när jag hade problem är det normalt att motorn är varm, upp till 60 grader sa han. Min tuggade på men gick oregelbundet/stötvis och tog jag på motorn med fingrarna så brände jag mig direkt, dvs den var betydligt varmare än 60 grader.
 
H holayoman skrev:
Enligt supporten som jag först pratade med när jag hade problem är det normalt att motorn är varm, upp till 60 grader sa han. Min tuggade på men gick oregelbundet/stötvis och tog jag på motorn med fingrarna så brände jag mig direkt, dvs den var betydligt varmare än 60 grader.
ok, nu var det ju ganska kallt men kändes som jag inte kunde hålla fingret så länge, det var lite lätt brännande.
Men inget ryckande eller nått i själva driften utan mjukt och fint.
 
Jag har bytt batterier i fjärrkontrollen en eller möjligtvis två ggr på snart 3 år.

När min motor gick så var den väldigt varm, det gick inte att hålla kvar fingret.
 
Tack för alla kommentarer, väldigt hjälpsam tråd!
Det låter som att fjärrkontrollen kan vara både bra och lite som min... känns som att min garanti gått ut eftersom aggregatet installerades i december 2009! Jag borde kanske lyft frågan om fjärrkontrollen för ett par år sedan

Nu längtar jag mest tills mina nya kullager kommer, så jag kan få nästa felmeddelande och hitta en lösning här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.