154 557 läst ·
462 svar
155k läst
462 svar
Rotorstopp - Heru
Jag tog loss motorn igår och kollade lagren, men tycker att det såg bra ut, se bifogade bilder, smörjde med lite olja. Satte tillbaka och upptäckte att om jag trycker ner motorn lite så försvinner resonansljudet. Skulle tro att motorljudet är ok, kolla videon. Vad tror ni ?
Snygg lösning funkar det? Vart är hjulet köpt?P Plura skrev:
Funkar fortfarande så jag har inte uppgraderat med fjäderbelastning än. Hjulet köpte jag på hornbach.R Raket67 skrev:
Jag borrade bort trägängan och även den nitade axeln för att kunna sätta kullager på rullen (använde lagret som jag beställt fel
/Pär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag har haft problem med rotorstopp av diverse anledningar:
* För slapp rem som gjorde att den hoppade av. Löstes med avtagbar rem som kapats till lagom längd och med remspray. Kör lite ny remspray ca 1 ggr/år.
* Rotorstopp utan att remmen hoppat. När jag försökte rotera drivhjulet på motorn kände jag att det satt helt fast. Det gick inte att rubba alls. Visade sig (efter att jag spanat in denna tråd) att även jag hade problem med bakre kullagret i motorn. Är själv relativt ohändig, men lyckades få loss och isär motorn. Köpte nya kullager (SKF 626-2Z resp 607-2Z) och försökte själv få bort lagren, men det var omöjligt. Fick åka tillbaka till butiken och fick hjälp att ta av de gamla lagren. Väl hemma fick jag på lagren med hjälp av en del våld och uppfinningsrikedom (viktigt att lagren kommer rakt på) och nu har motorn snurrat utan problem i sex dagar. Håller nu tummarna...
* För slapp rem som gjorde att den hoppade av. Löstes med avtagbar rem som kapats till lagom längd och med remspray. Kör lite ny remspray ca 1 ggr/år.
* Rotorstopp utan att remmen hoppat. När jag försökte rotera drivhjulet på motorn kände jag att det satt helt fast. Det gick inte att rubba alls. Visade sig (efter att jag spanat in denna tråd) att även jag hade problem med bakre kullagret i motorn. Är själv relativt ohändig, men lyckades få loss och isär motorn. Köpte nya kullager (SKF 626-2Z resp 607-2Z) och försökte själv få bort lagren, men det var omöjligt. Fick åka tillbaka till butiken och fick hjälp att ta av de gamla lagren. Väl hemma fick jag på lagren med hjälp av en del våld och uppfinningsrikedom (viktigt att lagren kommer rakt på) och nu har motorn snurrat utan problem i sex dagar. Håller nu tummarna...
Hej
Pratade med Österbergs idag pga av rotorstopp. Fick rådet att skippa den tunna runda "remmen" och byta till ny kilrem och en ny anpassad remskiva. Eftersom det varit ett återkommande problem. Beställde nya grejer på ventilationsshopen för 900 kr. Ska bli kul att se vad som händer..
Pratade med Österbergs idag pga av rotorstopp. Fick rådet att skippa den tunna runda "remmen" och byta till ny kilrem och en ny anpassad remskiva. Eftersom det varit ett återkommande problem. Beställde nya grejer på ventilationsshopen för 900 kr. Ska bli kul att se vad som händer..
Tycker att rotormotorerna är en av de svagaste punkterna på heru. Inte nog med att dom blir riktigt varma (värme=energikonsumtion), dom låter och brummar mer än fläktarna och lagren verkar ta slut hyfsat fort. En riktig piss-produkt helt enkelt. Min har rullat på 3-4 år nu efter lagerbytet.
Varm blir motorn men min har rullat sen 2009Ropia skrev:
Hej
Nu var det min tur att byta lager.
Kan någon beskriva hur ni knackade ur motorn ur motorhuset. Vilka verktyg använde ni för att inte knacka på axeln bakifrån dvs bakom klistermärket?
Tacksam för tips
Nu var det min tur att byta lager.
Kan någon beskriva hur ni knackade ur motorn ur motorhuset. Vilka verktyg använde ni för att inte knacka på axeln bakifrån dvs bakom klistermärket?
Tacksam för tips
Hur och med vilka verktyg knackade du ut motorn dvs axeln och locket?Mikael Westman skrev:
Lite bilder på ett lagerbyte på rotormotorn på en Heru 100 EC
Har sett ett tidigare inlägg på samma sak. Men det kan vara skönt att se bilder hur den demonteras.
1., Plocka bort motorn.
2. Plocka bort växellådan
3. Ta bort klisterlapp på baksidan
4. Knacka försiktigt ut axeln och locket.
5. Byt lager och montera tillbaka