F Fanatic295 skrev:
Hur och med vilka verktyg knackade du ut motorn dvs axeln och locket?
Jag knackade med ett dorn på axeln genom hålet under klistermärket. Höll motorhuset i handen om jag minns rätt. Varför vill du inte knacka på axeln?

• Gilla
Fanatic295
  • Laddar…
Testade precis det med dorn men fick ta i lite mer än vad jag vågade först. Det funkade fint!
TACK !

Hej!
Jag får tyvärr välkomna mig själv i klubben och skulle gärna få lite hjälp. Först ett rotorstopp som kunde kvitteras och sedan tog det några dagar innan det slutade fungera. Hittade tråden och började med att kolla remmen men den verkade vara i ganska gott skick.

Har nu kommit till motorn som jag plockat ur. Skruvade loss de två skruvarna på båda sidor av sidoplåtarna samt jordningen och vinklade ut motorn med plåtfästet. Finns det något smidigare sätt förresten?

Motoraxeln går inte att röra mer än någon millimeter. Kan ni kolla om ni tror att det lager här också eller kan det vara växellådan eller något annat?

Sådär var det för mig innan jag bytte lager.

Då börjar jag där.
Var i Göteborgs-området köper man lager tro?

K
Någon som har bild på "kilremskittet" som ersatt O-oringen och rundremmen?

K
Något kring rotorn i mitt aggregat låter konstigt. Det dunkar till ungefär va 20:e sekund. Aggregatet är tre år gammalt och dunkandet låter bara när återvinning körs och det är runt/under 10 grader ute..

Har aldrig fått rotorstopp på det

K KjellTimell skrev:
Någon som har bild på "kilremskittet" som ersatt O-oringen och rundremmen?

• Mätskiva på en röd linjal placerad på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Tack för alla tips här. Har precis beställt nya kullager då även mitt inre skurit totalt.
Tänkte samtidigt passa på att byta till kilrem. Den är billig jämfört med motorn men inte gratis. Är det någon som vet om det är en generell typ av rem som man kan hitta någon annanstans? Kanske någon märkning på den?

Hur gör man för att få på remmen?
Är det enkelt att ta bort rotorn? (Jag tyckte det verkade rätt meckigt att ta bort rotorn, så jag körde med öppningsbar rem enl tidigare inlägg)

C Carlzonen skrev:
Hej, detta är nog det bästa du kan få från mig, om det möjligtvis kan vara till hjälp. Passade på att byta till rem när jag ändå plockade isär vår HERU 100S.

[länk]
Tack för bilden. Sökte på numret man kan skönja men det är nog ett serienummer snarare än ett modellnr. Jag har 130S också som har en annan kilrem. Men som sagt, betydligt billigare med "original" kilrem om man jämför med motorn.

Anders243 Anders243 skrev:
Hur gör man för att få på remmen?
Är det enkelt att ta bort rotorn? (Jag tyckte det verkade rätt meckigt att ta bort rotorn, så jag körde med öppningsbar rem enl tidigare inlägg)
Jag lyckades fuska utan att ta bort den helt. Ska beskriva det lite tydligare senare.

Jag beställde rem för att sedan konstatera att tejp och nya rotortätningar skulle monteras enligt bruksanvistning och det hade jag ju inte beställt. Jag lyckades dock byta remmen utan att ta ur rotorn. Börja med att ta bort borstarna på vänstersidan (röda pilarna). Det är lite trångt så enklast är nog att ta bort fläkten (1 skruv+kopplingar och filtret). En liten spärrnyckel kan vara bra.

Se till att vara försiktig och ta något smalt som inte riskerar att skada rotortätningen och lirka ner tätningen innanför istället för utanför kanten. Därefter kan man pilla av den gamla remmen från trumman. Om du ska snurra på rotorn så snurra bara i rätt riktning (se skiss) för att inte skada borstarna. Sedan kommer remmen ligga runt centrumfästet. Det behöver öppnas med en insexnyckel för att lossa rotorn (gul pil). I mitt aggregat satt det en list som håller en kabel som jag var tvungen att ta bort för att komma år insexskruven. När den är loss kan man pilla bort den ofärgade plastdistansen och därefter går det att få bort den gamla remmen och sätta dit den nya.
Inre mekanismen av en luftvärmare med röda och gula pilar som markerar komponenterna som nämns i inlägget.
För att få dit en kilrem som är bredare, se till att jobba där gapet mellan kant och rotor är som störst, annars är det trångt. Man kan lyfta sänka rotorn lite försiktigt men var noggrann så att man håller den utan att skada fästet på andra sidan.

När remmen sitter runt rotorn är det "bara" att jobba omvänt, d.v.s. dra fast rotorn med distansen och kolla att den snurrar fritt, lirka tillbaka rotortätning, montera tillbaka borstar och eventuellt listen för kabel (kolla att du inte skruvar i kabeln!!). Avsluta med att lägga remmen runt motorn och koppla tillbaka strömmen med locket öppet så att man ser att det snurrar.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Det är nämnt flera ggr men delbar rem är betydligt enklare att byta till :)
Skulle den bli utsliten/förlängas är det bara klippa av en bit och fästa på nytt.
inte för att min rem som nu snurrat ca 10år har hänt nåt än.
Originalremmen började slira så fort o-ringen var uppnött, kör utan o-ring.

• Gilla
Mattebj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.