Hej alla.
Som för så många andra så har även mitt aggregat (Heru 130S) installerat 2016 varnat för rotorstopp.
Och precis som för många andra så har lagren i rotormotorn skurit för andra gången - men men det löser jag med lite nya lager....igen.

För övrigt så blir jag INTE imponerad av konstruktionen. Det ser ut som en 3-åring har gjort upphängningen till motorn.
1) Motorn "hänger" snett och spårar inte mot rotorn.
2) O-ringen som ska driva rotorn är INTE förtroendeingivande heller.
3) Fjäderspännare till remmen saknas alternativt skulle motorpaketet vart upphängt så det fungerar som en automatiskt remspännare

Nu till det som stör mig mest :mad:.
Ringde Östebergs för att kolla om det finns en bättre ersättningsmotor, det är ju helt oacceptabelt att det lägger av inom 3 år.
Svaret blev typ " Ja det finns det men den passar inte dit aggregat, den är för de senare aggregaten."

Så man vet alltså om att konstruktionen är skit, men kan inte ta fram en ersättning som fungerar.......
Personen i fråga var helt ointresserad av att lösa problem. Ger inte mycket för deras support.:thumbdown:

Nu tröttnar jag och bygger om upphängning, drivning och byter kullager ingen.
Löser nog det bättre själv känner jag(y)

Så,... nu fick jag ur mig lite aggresioner, känns genast bättre :rofl:

• Gilla
Pellebygg och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I min verkar lagren i en av fläktarna gett upp. Beställde även lager till motorn när jag ändå håller på.
Svarar mig själv... Ringde Östberg på chans då agget är utom garanti. Döm om min förvåning då de erbjöd sig att skicka två nya fläktar med det som behövs för att bygga om till de nya motorerna. De kunde dock inte stå för arbete, men det tyckte jag var helt OK då jag redan haft ner motorerna i dess beståndsdelar.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Svarar mig själv... Ringde Östberg på chans då agget är utom garanti. Döm om min förvåning då de erbjöd sig att skicka två nya fläktar med det som behövs för att bygga om till de nya motorerna. De kunde dock inte stå för arbete, men det tyckte jag var helt OK då jag redan haft ner motorerna i dess beståndsdelar.
Det var generöst och över förväntan! En del verkar tycka att deras support är toppen. Går stick i stäv med mina erfarenheter....

• Gilla
Ropia
  • Laddar…
P Paddy99 skrev:
Hej alla.
Som för så många andra så har även mitt aggregat (Heru 130S) installerat 2016 varnat för rotorstopp.
Och precis som för många andra så har lagren i rotormotorn skurit för andra gången - men men det löser jag med lite nya lager....igen.

För övrigt så blir jag INTE imponerad av konstruktionen. Det ser ut som en 3-åring har gjort upphängningen till motorn.
1) Motorn "hänger" snett och spårar inte mot rotorn.
2) O-ringen som ska driva rotorn är INTE förtroendeingivande heller.
3) Fjäderspännare till remmen saknas alternativt skulle motorpaketet vart upphängt så det fungerar som en automatiskt remspännare

Nu till det som stör mig mest :mad:.
Ringde Östebergs för att kolla om det finns en bättre ersättningsmotor, det är ju helt oacceptabelt att det lägger av inom 3 år.
Svaret blev typ " Ja det finns det men den passar inte dit aggregat, den är för de senare aggregaten."

Så man vet alltså om att konstruktionen är skit, men kan inte ta fram en ersättning som fungerar.......
Personen i fråga var helt ointresserad av att lösa problem. Ger inte mycket för deras support.:thumbdown:

Nu tröttnar jag och bygger om upphängning, drivning och byter kullager ingen.
Löser nog det bättre själv känner jag(y)

Så,... nu fick jag ur mig lite aggresioner, känns genast bättre :rofl:

Svarar mig själv också.
Jag har inga orimliga förväntningar då garantitiden löpt ut.
Det jag däremot hade förväntat mig är någon som erkänner att deras rotormotor med upphängning suger (nätet svämmar ju över av folk som har samma problem) och att man då tar fram ett ersättningskit som inte ser ut som det är gjort av en 3-åring. Kanske tom erbjuder det till ett rimligt pris då den ursprungliga lösningen trots allt inte håller måttet.

R Robert-san01 skrev:
I min verkar lagren i en av fläktarna gett upp. Beställde även lager till motorn när jag ändå håller på.
Du råkar inte ha en bra bildserie på hur du byter lager i fläktarna? Ansvar för en större variant 180 som behöver nya lager i en av fläktarna.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Du råkar inte ha en bra bildserie på hur du byter lager i fläktarna? Ansvar för en större variant 180 som behöver nya lager i en av fläktarna.
Är det EC-motorer du har?

Måste kolla upp exakt vad för typ av motorer det är. Hade ur dem förra året och kunde inte förstå hur man kommer åt något i dem. Kollar senare och återkommer.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Tyvärr inga bilder, men kan beskriva!

Lossa "kakan" som fläktarna är skruvad i plåt "snäckan". Sitter med 4st TX20 på min. Lossa sedan 4st TX20 som håller locket till motorn där kablarna går in. Det drar man rakt ut från motorn då det har 3st långa stift som går rakt in i statorn.

Där inne hittar du de 3 stiften och en litet gummilock. Under locket sitter en utvändig spårring som lossas.

Axeln och den utvändiga magneten/rotorn är nu lös och kan dras ut.

Lagren är inpressade i kroppen av plast och behöver knackas ur. På min motor är det 608 Z lager.

Detta är till ett 100S EC.

Tack får kolla på våran när jag kan ha den avstängd en stund och se hur det ser ut. Det är en 250 S EC såg jag nu när jag letat rätt på den. Nya fläktar går på ca 8000 st och det kan man ha roligare för.

Det var lagerras på ena fläkten.

Här kommer en lite sekvens som visat hur jag bytte.

Bytande av fläktlager med skruvmejsel och demonterad fläkt på genomskinligt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en del av fläkt, andra delar på bord under byte.
Skapa konto
Hand som skruvar isär fläktdel med verktyg på arbetsbänk under lagning.
Skapa konto
Hand håller tång för att byta lagerrass på fläkt, delvis synlig förpackning i bakgrunden.
Skapa konto
En handhållen borr används för att demontera en fläkt med lagerfel i en arbetsmiljö med verktyg och kartonger i bakgrunden.
Skapa konto

Monteringen sker tvärtom.

• Gilla
jp200 och 2 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Jag kan tillägga att på min är det främre lagret 7mm invändigt (vilket jag mätte och beställde) när jag sedan knackade av det bakre (som var det lager som faktiskt skurit) hade det innerdiameter 6mm. Hoppas det räddar någon att göra samma sak ;-)
[bild]
Hur satte du på de nya lagren?

Serfi1 Serfi1 skrev:
På med fett sen tog jag ett grövre plast rör satte på lagret och så pinnen är i mitten och bankade lätt med en hammare på plast röret

Serfi1 Serfi1 skrev:
Hej som Ovdimus men lyxade nog inte till med ett rör med rätt diameter utan knackade runt runt med dorn. Viktigt att bara slå på innerringen på lagret. Jag tror även jag la axeln i frysen så den krymper några tusendelar och lagret i ugnen i 40-50 grader eller så varmt man vågar innan fettet tar skada för att lagret ska få lite större innerdiameter

Jag har nyligen tagit vår Heru 130S EC i drift som inhandlades 2019. När jag kollar på fjärren så får jag larm om rotorfel (hänt två gånger hittils) vilket jag tycker är märkligt.
För det första, ska rotorn ens snurra något i dessa temperaturer vi har nu?
För det andra, så verkar jag ha den kilformade gröna remmen och ingen o-ring som standard, allting snurrar lätt när jag rör på det manuellt.
Vill gärna reda ut eventuella problem innan vi sprutar in lösull om en månad, så era synpunkter mottages hjärtligt.

Innandömet av en Heru 130S EC ventilationsenhet med synlig rotor och gröna remmen.
Skapa konto

X xLnT skrev:
Jag har nyligen tagit vår Heru 130S EC i drift som inhandlades 2019. När jag kollar på fjärren så får jag larm om rotorfel (hänt två gånger hittils) vilket jag tycker är märkligt.
För det första, ska rotorn ens snurra något i dessa temperaturer vi har nu?
För det andra, så verkar jag ha den kilformade gröna remmen och ingen o-ring som standard, allting snurrar lätt när jag rör på det manuellt.
Vill gärna reda ut eventuella problem innan vi sprutar in lösull om en månad, så era synpunkter mottages hjärtligt.

[bild]
Min återvinner kylan i huset för att sänka inkommande luft. Tex är aggregatet inställt på 21. Huset är 22 ute 25. Så roterar den åt andra hållet :) slirar inte remmen så är det lager i rotormotorn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.