Är motorn varm så verkar den fungera i värsta fall har den trasiga lager som går att byta, köp en ny motor renovera den gamla med nya lager och ha den som reserv. Men prova rem spray först, det hjälpte för mig på en 6år gammal heru 100

C Crank skrev:
Är motorn varm så verkar den fungera i värsta fall har den trasiga lager som går att byta, köp en ny motor renovera den gamla med nya lager och ha den som reserv. Men prova rem spray först, det hjälpte för mig på en 6år gammal heru 100
Det lilla hjulet (som sitter på motorn) som den gröna remmen ligger på snurrar ej, det verkar inte gå att snurra det för hand heller. Den stora runda "trumman" som den gröna remmen går runt går att snurra på som du ser på videon.
Kanske får plocka isär motorn och se om jag ser nåt lager som är trasigt, ville kolla först om jag kunde koppla ur motorn och fortfarande köra med herun igång, men det är väl i princip det den gör nu eftersom motorn inte verkar ha någon funktion nu då den inte går.

Aha missade videon, men det borde vara lugnt att plocka ut motorn och låta resten gå. Du förlorar värmeväxlingen bara. Blir det för kallt så minska varvtalet med typ 20-30% så slipper ni frysa ihjäl. Gå in i service menyn med kod 1199 för heru100 borde vara samma, sen till ec motor setup och välj standard sen minska varvtal % med ca 20% till att börja med. Skriv i så fall upp vad du hade innan, lätt att glömma.

Kolla motorn och beställ ny eller reservdelar, har du multimeter så kolla att det finns rätt volt på motor kontakten

lycka till

• Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
Tips också att byta filter minst en gång om året

• Gilla
Poyaan
  • Laddar…
C Crank skrev:
Aha missade videon, men det borde vara lugnt att plocka ut motorn och låta resten gå. Du förlorar värmeväxlingen bara. Blir det för kallt så minska varvtalet med typ 20-30% så slipper ni frysa ihjäl. Gå in i service menyn med kod 1199 för heru100 borde vara samma, sen till ec motor setup och välj standard sen minska varvtal % med ca 20% till att börja med. Skriv i så fall upp vad du hade innan, lätt att glömma.

Kolla motorn och beställ ny eller reservdelar, har du multimeter så kolla att det finns rätt volt på motor kontakten

lycka till
Motor bortplockad, blir att kolla den imorn. Tack för hjälpen så länge!

Beror nog på vart man bor, glömde byta ett år och tilluftfiltret var lätt smutsigt medans frånluftfiltret såg som nytt ut. Så vi byter tilluftfilter vartannat år och frånluftfiltret när det ser smutsigt ut. Kollar varje år och sprayar lite remspray.

Första året med FTX hade vi rätt kallt, tog hem en firma som justerade lite men det var ingen större skillnad på före och efter luftflöden. Alla tilluft satta till 10l/s som det ska vara enligt ventilations teknikern. Räknade i efterhand ut att vi hade ca 20% för mycket tilluft enligt rekommendation 0.35l/s per kvm. Och enligt Boverket så ska man minst ha 4 l/s per sovplats och rum, så vi kunde minska tilluften rejält i alla sovrum efter att ventilations firman vart här. Två tilluft i vardags rummet också som vi minskade ner. Nu är luften bra men det är betydligt varmare. Testade att sänka från och tilluft ytterligare 10% men då kände man direkt att luften blev dålig.

Så lita inte på ventilations firmorna fullt ut, bättre att läsa på lite hyra en luftflödes mätare eller ge ventilations teknikern tydliga direktiv om vad du vill ha för luftflöde totalt och i varje rum.

C Crank skrev:

lycka till
Motorn är nu isärplockad, det främre lagret gör att snurra på, men det bakre är mer eller mindre stumt, bara byta båda antar jag?
Sen låg det även en platt metallring bak i motorn som såg lite suspekt ut, vart ska den ligga egentligen, mot det bakre lagret? Nån som vet vart man kan få tag i en sån? Antar att den inte ska se ut som den gör :)
Se bilder.

Tomas

• Hand håller en misstänkt sliten metallring, troligtvis en del av en motor, mot en träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en skadad metallring med verkstadsbord i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller isärplockad motoraxel med notering om att det går att vicka på delen.
    Skapa konto
Inget fel på brickan. Den skall se ut så där, det är en fjäderbricka
Den finns för att ta hand om värmeutvidgning o tillverkningstoleranser.

Redigerat:
K Keld skrev:
Inget fel på brickan. Den skall se ut så där, det är en fjäderbricka
Den finns för att ta hand om värmeutvidgning o tillverkningstoleranser.
Ah, kanon, tack! Då har jag lärt mig nåt nytt :)

Kan du se om det verkar vara korrosion som har gjort att lagret har havererat? Jag funderar på om man skulle kunna ersätta med korrosionsbesändiga lager. De bör finnas med lite större lagerspel för saker som går varma.

mattiasp mattiasp skrev:
Kan du se om det verkar vara korrosion som har gjort att lagret har havererat? Jag funderar på om man skulle kunna ersätta med korrosionsbesändiga lager. De bör finnas med lite större lagerspel för saker som går varma.
Förmodligen verkar det vara rost, det var endel rostaktigt pulver i motorn kunde jag se.
Vet du skillnaden på dessa lager? Ser att det finns 2st olika lager:

Kullager 626 ZZ C3 - 6x19x6 (C3 = lagerglapp större än normalt)
Kullager 626 ZZ - 6x19x6

Vad innebär lagerglappet? Vilken är att föredra?

Jag tror att du ska ha C3-lager till motorn, pga att det blir varmt. Det verkar som att alla knäcks av korrosion. Leta efter ett rostfritt, möjligen ett hybridlager. Jag är inte säker på om hydridlagren finns i C3, eller om det ens behövs större lagerspel om man har keramiska kulor i rostfritt hybridlagerutförande, eftersom keramiken har låg värmeutvidgning. Det kan vara läge att fråga någon kunnig säljare. Jag vill också veta svaret.
Det har ju varit lite snack under hösten om att produkter designas för att få kortare livslängd. Jag vet inte om detta tillämpas hos Östbergs, eller om de bara är klantiga när de väljer lager.

Ladda ned skf katalog. De innehåller allt du behöver veta om lager.
Om fettet åkt ur lagret kan det vara lämpligt att välja en bättre tätning än ZZ (plåt).

X
Ropia Ropia skrev:
Haft samma problem med mitt heru som är cirka 3 år gammalt. I mitt fall så var remmen schysst och det var återkommande larm för rotorstopp. Jag plockade isär rotormotorn och köpte två nya kullager då det bakre var helt slut! Två nya lager kostade cirka 150:- (och en ny rotormotor kostar runt 2200:- så det kunde vara värt ett försök tänkte jag.)

Det är en enkel process. Man får skruva bort växellådan strax bakom remskivan, sedan för att öppna själva motorn så får man ta bort klisterlappen på baksidan av motorn, sedan med ett don knacka ur hela insatsen så att säga. Nu hoppas jag det snurrar många år till!
Hej! Tycker min rotor motor gnäller en hel del funderar på om det är dåliga lager som för dig. motorn är väl till vänster i min bild ? Eller är det den med synlig klisterlapp?

• Elektrisk motor med klisterlapp och kabelanslutningar, möjligt lagerproblem nämns.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.