hejsan har fått ett erbjudande att köpa ett begagnat Heru 130S av min chef för 10k. jag undrar ifall detta är bra deal och om jag ska tacka och ta emot det har Bacho system nu men tänkte göra om det till FTX och fimpa värmeväxlaren.
bor i ett suterränghus på 160m2.

Har du luftvärmeaggregat dvs Bacho ACJ eller bacho Minimaster ftx?

H Håbbe01 skrev:
Har du luftvärmeaggregat dvs Bacho ACJ eller bacho Minimaster ftx?
Jag har bägge ett komplett system men har en llvp och kamin som värmekälla så värmeväxlaren står bara på cirkulation

Men den nya ftx blir också bara cirkulation. Så varför lägga ner energi att anpassa nya med köks ftx, en hel del förändringar i rördragning etc

H Håbbe01 skrev:
Men den nya ftx blir också bara cirkulation. Så varför lägga ner energi att anpassa nya med köks ftx, en hel del förändringar i rördragning etc
Nä alltså jag har ett acf uppe på vinden och en acj nere på plan 1. Planen är att bägge ska ut, ett nytt ftx på vinden sedan bygga ihop rören där värmeväxlaren satt 👍

• Gilla
reez
  • Laddar…
Blir kallt på vintern då i huset

H Håbbe01 skrev:
Blir kallt på vintern då i huset
Nä llvp klarar att värma det mesta faktiskt 👍

Men det jag vill veta är om det är ett bra aggregat och om det är värt 10k

Men är det inte lite klent med enbart llvp. ACJ är väl 6kw stycket om ja ej minns fel o du skall skrota båda. 12 kw

H Håbbe01 skrev:
Men är det inte lite klent med enbart llvp. ACJ är väl 6kw stycket om ja ej minns fel o du skall skrota båda. 12 kw
vi har inte använt värmaren på bacho sedan vi flyttat in och det är så man kan gå i shorts och t-shirt i huset :D och FTX:en uppe på vinden är ju satt samtidigt och är då placerat sedan 1988 och funkar nog inte riktigt som den ska.
därför är planen att sätta in ett nytt FTX istället. den har ju en eftervärmare ifall man vill använda den.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
men vad tror du om erbjudandet är det ett bra aggregat för 10k dem säger att dem inte använt det så mycket. då dem behövde byta ut det mot ett större ganska snabbt.

Den har väl säkert lite bättre verkningsgrad än gamla. Men en llvp r ju bara ett komplement till annan värmekälla dvs den ACJ som du skall hiva ut. Okej braskamin finns ju. Skulle isåfall behålla ACJ på bottenvåning och lägga ftx tilluft före denna. ACJ kan ju vara i offläge tills det krisar. Ftx eftervärmare ger ingen tillskottsvörme till huset utan bara komfortabel tilluft.

Heru är bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.