7 335 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Rotex 90 mot DTS400 för trekantslipning
Skall det inte vara ganska lätt fixa till profilen ? Måste hem och kika hur mkt som är av samma profil, vill ju inte att det byter 4-5ggr och att jag inte tänkt på det.Mats Bengtsson skrev:Jag har tittat på dem ett par gånger (senast igår). Idén med linjär rörelse är mycket bra. Men tittar jag på mina behov så är det jag behöver den till fönster och för teakdörrarna på garget med en hemskt svårslipad profil, och jag tror det blir för jobbigt göra slipprofilen med tanke på vinsten.
För fönster använder jag DTS400 som klarar nästan allting bra, inklusive små luriga övergångar mellan profiler, där man kör en gång horisontellt och en gång vertikalt, med slippappret stickande ut på sidan. Rundande profiler klarar den inte bra, där hade en linjärslip varit bra, men jag tror aldrig jag får tillbaka tiden av att tillverka en egen profil som passar. Istället kör jag med olika typer av slipsvampar, eller sandpapper i handen. Det underlättar dessutom att jag och frun delat upp arbetet, hon föredrar handslipsdelen.
För garagedörren har vi provat lite av varje, och återigen är det slipsvampar som blir bäst. Det finns ett par olika typer, bland annat sådana som mer liknar öppen stålull, de sätter inte igen så snabbt.
--- Mats ---
Angående duplex så varje gång man slipat någon form av trä yta massivt eller faner med excenterslip så brukar man ta det sista för hand längs ådringen. Då dammar det och är jobbigt om det är mycket en bordskiva eller skåp. Det måste vara perfekt då att använda en duplex det blir dammfritt och inte fullt lika jobbigt.
Men den verkar endast säljas som profil slip.
pär h
pär h
Intressant användningsområde. Fokuset på profil kanske har att göra med att många inte slipar längs ådringen på slutet? Jag brukar personligen slipa faner för hand på slutet, men det är mest för att jag är rädd att slipa igenom. Hela skivor slipar jag med plan eller excenterslip, ända till slutet - och jag tycker att jag får bra resultat. Men jag tänker absolut testa din metod.pär h skrev:Angående duplex så varje gång man slipat någon form av trä yta massivt eller faner med excenterslip så brukar man ta det sista för hand längs ådringen. Då dammar det och är jobbigt om det är mycket en bordskiva eller skåp. Det måste vara perfekt då att använda en duplex det blir dammfritt och inte fullt lika jobbigt.
pär h
Jo, men när jag kikade på Theofils, som inte hade alla slipar inne, fick jag för mig att om du går på de gamla linjära (LS 300) så finns det normala, till och med rejäla, slipplattor. De hade till och med en trekantsvariant modell jätte. Men mer jätte än lång, så jag släppte tanken.pär h skrev:Angående duplex så varje gång man slipat någon form av trä yta massivt eller faner med excenterslip så brukar man ta det sista för hand längs ådringen. Då dammar det och är jobbigt om det är mycket en bordskiva eller skåp. Det måste vara perfekt då att använda en duplex det blir dammfritt och inte fullt lika jobbigt.
pär h
--- Mats ---
Fast syns det verkligen? Jag ser inte spår av excenterslipen när jag är klart. Brukar iofs olja snarare än lacka, vilket kanske spelar in.mattiasp skrev:
Efter några år på vissa träslag så kan man se sliprosor speciellt om det är utsatt för sol ljus. Men det beror nog också på vilken storlek på sliprörelsen och kornstorlek. Men jag skulle aldrig lita enbart på excenterslip utan jag slipar alltid längs fibrerna och det med grövre papper än det sista jag hade på excentern.
Jag frågade en gång en festool demo kille om det var många som använde Duplexen till att slutslipa längs fibrerna. Hans svar var att det hade han aldrig hört talas om.
Pär
Jag frågade en gång en festool demo kille om det var många som använde Duplexen till att slutslipa längs fibrerna. Hans svar var att det hade han aldrig hört talas om.
Pär
Låter som upplagt för en Abranet slipklots med utsug. De är väldigt effektiva och kostar förhållandevis lite.pär h skrev:Angående duplex så varje gång man slipat någon form av trä yta massivt eller faner med excenterslip så brukar man ta det sista för hand längs ådringen. Då dammar det och är jobbigt om det är mycket en bordskiva eller skåp. Det måste vara perfekt då att använda en duplex det blir dammfritt och inte fullt lika jobbigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Jag kan ha fel nu men ideen med Rotex är ju att det är ju både grov och fin slip i en, jag har för mig att i "fin" läge så roterar inte plattan, den bara ocsilerar (eller hur det nu stavas).
Den ocsilerande effketen kan synsas om man lackar men då får man titta j..vligt noggrant, kör man slut finish med 180-240 korn ska det nog gå bra.
Den ocsilerande effketen kan synsas om man lackar men då får man titta j..vligt noggrant, kör man slut finish med 180-240 korn ska det nog gå bra.
Det stämmer (ang oscilleringen). Och jag delar din uppfattning om att det ska väldigt mycket till för att det ska synas sliprosor.Thomas_snickare skrev:Jag kan ha fel nu men ideen med Rotex är ju att det är ju både grov och fin slip i en, jag har för mig att i "fin" läge så roterar inte plattan, den bara ocsilerar (eller hur det nu stavas).
Om man använder 180 korn på en oscillering så syns slip rosor garanterat 240 lite bättre men även där syns det speciellt på rotexen som har 5mm sliprörelse om jag inte mins fel.
phl Har funderat på att köpa abranet. Men oftast står jag och arbetar vid sugbordet. Men för större bitar är det fortfarande tidskrävande och jobbigt att slipa mycket för hand.
Mvh Pär H
phl Har funderat på att köpa abranet. Men oftast står jag och arbetar vid sugbordet. Men för större bitar är det fortfarande tidskrävande och jobbigt att slipa mycket för hand.
Mvh Pär H
Jag lämnade i en annan tråd in en bild på sliprosor från Rotex med 120 korn. Det är inte Rotexen som är ett problem, utan sliprosor syns i högglans. Det gäller även för 180 och 240. Med vissa finishar vill man använda 120 eller 180 korn för att skapa fäste. Ju fler lager man lägger på, och ju mörkare, dess bättre döljs det.pär h skrev:Om man använder 180 korn på en oscillering så syns slip rosor garanterat 240 lite bättre men även där syns det speciellt på rotexen som har 5mm sliprörelse om jag inte mins fel.
Mvh Pär H
Pär, du har inte provat med en sickel istället längs fibrerna?
--- Mats ---