249 läst ·
6 svar
249 läst
6 svar
Läkt för ytterpanel på gammalt timmerhus
Hej! Hade tänkt byta ut gammal ytterpanel på ett gammalt timmerhus i vår/sommar. Har sett bakom den gamla panelen att det inte finns någon ordentlig luftspalt, så undrar om jag kan sätta 22x50 reglar som vertikal luftningsläkt och 32x100 som horisontell bärläkt. Jag hade också tänkt sätta bitumenpapper som vindskydd på timmerstommen före jag sätter luftningsläkt och bärläkt. Jag kommer inte att tilläggsisolera timmerstommen då huset är ett kallt garage.
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Redigerat:
Ändrade mig lite med dimensionerna på ströläkt och bärläkt. Tänkte sätta hyvlad ströläkt med dimensionen 23x48 och ohyvlad bärläkt med dimensionen 25x50. Funkar detta?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Tack för tipset! Jag kör på 25x50 till både ströläkt och bärläkt. Den nuvarande väggen har endast bärläkt på 50 mm i tjocklek, och då jag tänker byta ut den är det bra med 25 mm på både strö- och bärläkt så väggens tjocklek inte förändras.S hjulia skrev:
Då får du vända dig till någon som har det för det är den vanligaste glessorten som används alla tak tex. Invändigt glesas med 28x70..F Farmarskruv38234 skrev:
Vill du gynna den som bara har udda sorter ja då får du gå upp i nästa tjocklek kanske har dom 34x95 eller likvärdigt..
Så kan du minska den lodräta/strö läkten och ta en 12mm för den är bara för luften..
Klicka här för att svara