BirgitS
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Skönt, ska precis mata igenom en renovering på ca 200-250k hantverksrkostnader. Blir en rejäl rabatt för mig den här gången..

Men ja, tyvärr justeras priser på sikt på grund av detta
Vad jag förstår så höjs inte taket? Så du får inte mer avdrag för 200 000.
BirgitS BirgitS skrev:
ROT infördes 1993, i samband med den stora lågkonjunkturen då, som förstås drabbade byggbranschen väldigt hårt.
Jaha. Ja jag hade fel. Skillnaden är alltså att från och med 2008 så var inte avdraget på en tidsbestämd period utan tillsvidare? Verkade ju vara tillfälliga åtgärder tidigare.
 
J Jaggatagga skrev:
Jag tror att målet är väljargruppen villaägare/brf-medlemmar.

Annars hade man ju sänkt momsen på tjänster rakt av. ROT infördes ju 2 år före finanskrisen 2008 har jag för mig. Var ju knappast byggkris då.

I det stora hela är det ju mest symbolpolitik tänker jag som inte påberkar slutpriset särskilt mycket.
I sådant fall är jag i den väljargruppen som villaägare. Jag hade tänkt bygga ett nytt badrum i vårt gästhus. Skulle nog ske runt 2027 kanske. På vilket sätt påverkar detta beslutet att jag då nu istället borde dra igång detta i år istället vilket jag antar är vad politikerna vill....fast samtidigt vill de inte att inflationen sticker iväg(men det är kanske en annan diskussion)?
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Vad jag förstår så höjs inte taket? Så du får inte mer avdrag för 200 000.

Jaha. Ja jag hade fel. Skillnaden är alltså a
J Jaggatagga skrev:
Vad jag förstår så höjs inte taket? Så du får inte mer avdrag för 200 000.

Jaha. Ja jag hade fel. Skillnaden är alltså att från och med 2008 så var inte avdraget på en tidsbestämd period utan tillsvidare? Verkade ju vara tillfälliga åtgärder tidigare.
Stämmer, jag kommer typ ligga kring gränsen.
J Jaggatagga skrev:
från och med 2008 så var inte avdraget på en tidsbestämd period utan tillsvidare? Verkade ju vara tillfälliga åtgärder tidigare.stänmer
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
BirgitS
B BobbyMel skrev:
I sådant fall är jag i den väljargruppen som villaägare. Jag hade tänkt bygga ett nytt badrum i vårt gästhus. Skulle nog ske runt 2027 kanske. På vilket sätt påverkar detta beslutet att jag då nu istället borde dra igång detta i år istället vilket jag antar är vad politikerna vill....fast samtidigt vill de inte att inflationen sticker iväg(men det är kanske en annan diskussion)?
Säg att arbetskostnaden för badrummet är 150 000 kr. Med dagens regler med avdrag på 30 % så blir det 50 000 kr i avdrag, maxtaket för en person men hälften om två vuxna bor i bostaden. Med de nya reglerna om 50 % så blir avdraget 75 000 kr, mer än en person kan få men med två vuxna så får man hela beloppet.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
maxtaket för en person men hälften om två vuxna bor i bostaden.
50 000 kr per avdragsberättigad person är det väl ändå?
Eller det kanske var så du menade?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Säg att arbetskostnaden för badrummet är 150 000 kr. Med dagens regler med avdrag på 30 % så blir det 50 000 kr i avdrag, maxtaket för en person men hälften om två vuxna bor i bostaden. Med de nya reglerna om 50 % så blir avdraget 75 000 kr, mer än en person kan få men med två vuxna så får man hela beloppet.
Fast taket ändras ju inte så vad jag max kan få är 50 000 kr per vuxen i hushållet. Så om jag gjorde det innan och maxade för mig och min fru så drog man av 100 000kr och efter denna ändring så kan vi fortfarande bara dra av 100 000 kr för att vi slår i taket. Eller ändrade de detta nu?
 
BirgitS
C cpalm skrev:
50 000 kr per avdragsberättigad person är det väl ändå?
Eller det kanske var så du menade?
Det var så jag menade.
B BobbyMel skrev:
Fast taket ändras ju inte så vad jag max kan få är 50 000 kr per vuxen i hushållet. Så om jag gjorde det innan och maxade för mig och min fru så drog man av 100 000kr och efter denna ändring så kan vi fortfarande bara dra av 100 000 kr för att vi slår i taket. Eller ändrade de detta nu?
Men en vanlig badrumsrenovering har nog inte en arbetskostnad som är mycket mer än 150 000 kr, ofta mindre. Dvs. idag är det bara en person person som får ett avdrag och med de nya reglerna 1,5 person.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var så jag menade.

Men en vanlig badrumsrenovering har nog inte en arbetskostnad som är mycket mer än 150 000 kr, ofta mindre. Dvs. idag är det bara en person person som får ett avdrag och med de nya reglerna 1,5 person.
ok, tror jag fattar hur du tänker. Vi har totalrenoverat vårt hus under senare år och då har aldrig arbetskostnaderna legat under 200 000 kr per år så då har jag aldrig behövt tänka på att man måste komma upp i det för att få fullt ROT. 30% eller 50% har oavsett alltid varit långt över maxtaket. Men för mindre renoveringar så spelar det givetvis roll.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
F Frsto skrev:
Vore kul om det någon gång kom ett rotavdrag för kommunala hyresfastigheter. Det hade nog gett minst lika mycket jobb för pengarna om inte mer. Obs bor inte i hyresrätt, utan ser bara nationalekonomiskt på det om man nu vill få hjulen att snurra.
De har redan avdrag för kostnaderna och moms likt alla bolag. ROT är tänkt att göra något liknande för privatpersoner.
 
C
S sjoelund skrev:
De har redan avdrag för kostnaderna och moms likt alla bolag.
Moms lär de inte få dra av. Uthyrning av bostäder är ju inte momsbelagt.
 
  • Gilla
sundh
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Gäller det alltså arbeten som faktureras from 12 maj, även om själva arbetet skedde tidigare?
Det undrar jag också. Har målare som kommer hit nästa månad, så funderar på om man kan be dem skjuta upp fakturan med några veckor.
 
Använde mig av en del rut och rotavdrag förra året. Nu när deklarationen kom så stod det att jag skulle få tillbaka en viss summa pengar av min inbetalda skatt minus den summan jag använt rotavdrag för.
Låt oss säga att skatten jag skulle få tillbaka var 20 000 kr och mitt använda rotavdrag 2024 var 10 000kr vilket innebar att jag skulle få tillbaka 10 000kr totalt istället för 20 000kr.
Räknar jag helt fel eller är det så?
Om det är som jag tror det är, vad gör då rotavdraget för skillnad? Antingen betalar du pengarna vid fakturan eller så betalar du dom vid deklarationen? Eller har jag fel?
 
K korthoga skrev:
Räknar jag helt fel eller är det så?
Du räknar helt fel. Du behöver bara betala tillbaka ROT om du inte betalade tillräckligt med skatt eller om du utnyttjade mer än taket (50000 kr om jag minns rätt)
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Rotavdraget höjs kraftigt från 30 till 50 procent, som en del av regeringens satsningar för att få fart på ekonomin.

Du kan läsa artikeln här: Rotavdraget höjs till 50 procent
Alla ägare kan göra Rot-avdrag...?
Vi ska renovera köket i vår. Men för att kunna laga mat under tiden, tänkte vi behålla min Fästmös lägenhet under sommaren.
Hon är med på bolånet och ska flytta in i sommar. Hon sover ju här emellanåt också. Men hur får vi då henne som ägare? Räcker det med att vi skriver henne här eller har det med Lagfarten eller annat att göra?
Hälsningar Anders
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.