5 238 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Rotavdrag- hur funkar det?
En ny offert? I efterhand?E El-Löken66 skrev:Titta vad det står i offerten. Är där draget ROT?
Nej?
Men du vill dra ROT, har betalat skatt i Sverige och inte använt upp de 50.000/år?
Då ber du om en ny offert.
Har du missat detta får du göra så nästa gång.
Du ska givetvis inte slösa ditt ROT på din hantverkare, detta år även olagligt.
ROT är till för dig.
Menar du en ny faktura?
jag återkommer till din fråga snart, renoveringen bestod av att lägga nytt golv på ca 65 kvm. Måla tak och väggar på lika mycket kvm. Riva ut kök och i installera nytt kök. Riva bort gamla badrumsskåp och montera nya (två skåp). Nya golvlister, kanske något litet också. Om han drar rotavdrag säg på 50 000 plus 140 av mig är det 190 000, är det mycket eller ok?E El-Löken66 skrev:Titta vad det står i offerten. Är där draget ROT?
Nej?
Men du vill dra ROT, har betalat skatt i Sverige och inte använt upp de 50.000/år?
Då ber du om en ny offert.
Har du missat detta får du göra så nästa gång.
Du ska givetvis inte slösa ditt ROT på din hantverkare, detta år även olagligt.
ROT är till för dig.
Det finns inget automatiskt 50.000, detta är taket på ett år, alltså vad du maximalt kan få.J Joel Ankar skrev:jag återkommer till din fråga snart, renoveringen bestod av att lägga nytt golv på ca 65 kvm. Måla tak och väggar på lika mycket kvm. Riva ut kök och i installera nytt kök. Riva bort gamla badrumsskåp och montera nya (två skåp). Nya golvlister, kanske något litet också. Om han drar rotavdrag säg på 50 000 plus 140 av mig är det 190 000, är det mycket eller ok?
Då behöver du utföra arbete med arbetskostnad runt 166.600 det året. Sen kanske det finns fler fastighetsägarez exempelvis sambo, då kan det ju dubblas.
jag säger, säg 50. Det kan vara 5 eller 25!E El-Löken66 skrev:
Okej.J Joel Ankar skrev:
Men så här tycker jag då.
Be din hantverkare skicka en ny offert där ROT 30% är draget på arbetskostnaden. Detta är timmarna hantverkarna varit i ditt hus och arbetat så det är viktigt att detta framgår tydligt.
Restid, materiel med mera har egna poster och där dras ingen ROT.
Nu kommer offerten visa att du ska betala 30% mindre på denna post.
Och då gör du det, resten är hantverkarens huvudbry.
Denne kanske vill ha en peng för det extra arbetet, några hundringar, så kan detta tas med i offerten.
När du godkänt denna offert och jobbet är klarr kommer du få en faktura, denna ska du betala inom cirka 5 dagar.
Det beloppet där ska vara samma som det i offerten. Annars får du återkomma.
För att klargöra.
Hantverkaren kan lämna ett pris till dig, muntligt eller skriftligt(offert).
När hantverkaren säger ett pris till dig så skall det vara tydligt om det är innan eller efter rot,
precis som hantverkaren är skyldig att prata pengar med dig inkl moms.
Allt beror alltså på om hantverkaren har gett dig ett pris för jobbet med rot eller ej.
Roten är 30% av arbetskostnaden inkl moms.
Det skall framgå på en ev offert vad rotbeloppet är, om det är medräknat.
Det måste definitivt stå på fakturan vad rotbeloppet är.
Rotavdraget innebär att hantverkaren drar av 30% på sin arbetskostnad till dig som kund. Sen när du har betalat fakturan så ansöker hen om dessa 30% hos skatteverket, som då betalar ut den delen av arbetskostnaden till hantverkaren. Du blir endast delgivning från skatteverket att hantverkaren har sökt rot på ditt personnr och din fastighet och hur mycket det rör sig om.
Annars behöver du inte göra något mer efter betald faktura.
Hantverkaren kan lämna ett pris till dig, muntligt eller skriftligt(offert).
När hantverkaren säger ett pris till dig så skall det vara tydligt om det är innan eller efter rot,
precis som hantverkaren är skyldig att prata pengar med dig inkl moms.
Allt beror alltså på om hantverkaren har gett dig ett pris för jobbet med rot eller ej.
Roten är 30% av arbetskostnaden inkl moms.
Det skall framgå på en ev offert vad rotbeloppet är, om det är medräknat.
Det måste definitivt stå på fakturan vad rotbeloppet är.
Rotavdraget innebär att hantverkaren drar av 30% på sin arbetskostnad till dig som kund. Sen när du har betalat fakturan så ansöker hen om dessa 30% hos skatteverket, som då betalar ut den delen av arbetskostnaden till hantverkaren. Du blir endast delgivning från skatteverket att hantverkaren har sökt rot på ditt personnr och din fastighet och hur mycket det rör sig om.
Annars behöver du inte göra något mer efter betald faktura.