5 238 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Rotavdrag- hur funkar det?
Jag borde ha sagt i början, jag har aldrig använt rotavdrag.ingenmansland skrev:
Men enligt hantverkaren ska jag betala summan vi kom överens plus att han ska ansöka om rotavdrag. Vet inte hur mycket han ska söka på rotavdrag men om vi säger att han söker på 50 000kr så blir hela totalsumman bara för arbetet 150 000? Hundra från mig och femtio från staten?
Inte om det inte är vad de avtalat om. TS säger ju att det inte finns rot med på avtalet.ingenmansland skrev:
J Joel Ankar skrev:Jag borde ha sagt i början, jag har aldrig använt rotavdrag.
Men enligt hantverkaren ska jag betala summan vi kom överens plus att han ska ansöka om rotavdrag. Vet inte hur mycket han ska söka på rotavdrag men om vi säger att han söker på 50 000kr så blir hela totalsumman bara för arbetet 150 000? Hundra från mig och femtio från staten?
Ja. Om tillräckligt stor del är arbetskostnad. Det är bara den delen man för ROT för.
Men, som sagt var; Vad står det i avtalet om vad ni kom överens om från början?
Om det är avtalat så. Om det inte finns med i avtalet kan de inte få pengar den vägen.
Hantverkaren säger att rotavdraget är moms
Priset ska alltid vara inklusive moms.
Titta vad det står i offerten. Är där draget ROT?
Nej?
Men du vill dra ROT, har betalat skatt i Sverige och inte använt upp de 50.000/år?
Då ber du om en ny offert.
Har du missat detta får du göra så nästa gång.
Du ska givetvis inte slösa ditt ROT på din hantverkare, detta år även olagligt.
ROT är till för dig.
Nej?
Men du vill dra ROT, har betalat skatt i Sverige och inte använt upp de 50.000/år?
Då ber du om en ny offert.
Har du missat detta får du göra så nästa gång.
Du ska givetvis inte slösa ditt ROT på din hantverkare, detta år även olagligt.
ROT är till för dig.
Jag betalar han summan vi kom överens om, låter han göra rotavdrag och godkänner om jag får fråga av skatteverket?