J Joel Ankar skrev:
Hantverkaren får den summan av mig det vi avtalat plus från staten/skatteverket?
Nej, han får 70 000 kr av dig och 30 000 kr av skatteverket. Men OM du inte har 30 000 kr att dra av (du har ju max 50 000 kr på ett år) så kommer du att få betala fulla beloppet, dvs 100 000 kr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad står det i erat avtal??? Står det där att priset inkluderar ROT-avdrag så får hantverkaren ansöka om att få dom pengarna av Skatteverket. Du betalar den summa ni har kommit överens om.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Nej, han får 70 000 kr av dig och 30 000 kr av skatteverket. Men OM du inte har 30 000 kr att dra av (du har ju max 50 000 kr på ett år) så kommer du att få betala fulla beloppet, dvs 100 000 kr.
Jag borde ha sagt i början, jag har aldrig använt rotavdrag.
Men enligt hantverkaren ska jag betala summan vi kom överens plus att han ska ansöka om rotavdrag. Vet inte hur mycket han ska söka på rotavdrag men om vi säger att han söker på 50 000kr så blir hela totalsumman bara för arbetet 150 000? Hundra från mig och femtio från staten?

ingenmansland ingenmansland skrev:
Inte om det inte är vad de avtalat om. TS säger ju att det inte finns rot med på avtalet.

J Joel Ankar skrev:
Jag borde ha sagt i början, jag har aldrig använt rotavdrag.
Men enligt hantverkaren ska jag betala summan vi kom överens plus att han ska ansöka om rotavdrag. Vet inte hur mycket han ska söka på rotavdrag men om vi säger att han söker på 50 000kr så blir hela totalsumman bara för arbetet 150 000? Hundra från mig och femtio från staten?

Ja. Om tillräckligt stor del är arbetskostnad. Det är bara den delen man för ROT för.
Men, som sagt var; Vad står det i avtalet om vad ni kom överens om från början?

Om det är avtalat så. Om det inte finns med i avtalet kan de inte få pengar den vägen.

useless useless skrev:
Ja. Om tillräckligt stor del är arbetskostnad. Det är bara den delen man för ROT för.
Men, som sagt var; Vad står det i avtalet om vad ni kom överens om från början?
140 000kr för jobbet. Inget annat

Hantverkaren säger att rotavdraget är moms

• Wow
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är det en hantverkare som kan de svenska skattereglerna?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Priset ska alltid vara inklusive moms.

D Daniel 109 skrev:
Inte om det inte är vad de avtalat om. TS säger ju att det inte finns rot med på avtalet.
Ja, så är det ju. Sedan kan man ju höra av sig till dem och be dem ändra det, men de kan ju såklart neka.

useless useless skrev:
Är det en hantverkare som kan de svenska skattereglerna?
Jag kan fråga han!

D Daniel 109 skrev:
Priset ska alltid vara inklusive moms.
det är det jag försöker förstå så att jag inte blir blåst. Hur som helst vill han ha 140 000 av mig i reda pengar.

E
Titta vad det står i offerten. Är där draget ROT?
Nej?
Men du vill dra ROT, har betalat skatt i Sverige och inte använt upp de 50.000/år?

Då ber du om en ny offert.

Har du missat detta får du göra så nästa gång.

Du ska givetvis inte slösa ditt ROT på din hantverkare, detta år även olagligt.

ROT är till för dig.

Jag betalar han summan vi kom överens om, låter han göra rotavdrag och godkänner om jag får fråga av skatteverket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.