35 112 läst ·
25 svar
35k läst
25 svar
Rotationsriktning däck?
Rotationsriktning har blivit lite av ett mode.
Jag vet i alla fall en däckfabrikant som börjat sätta pilar på sina däck, trots att de inte har någon speciell rotationsriktning. Kunderna frågade helt enkelt efter pilar tillräckligt ofta, så det fick bli pilar, lite slumpmässigt.
Jag vet i alla fall en däckfabrikant som börjat sätta pilar på sina däck, trots att de inte har någon speciell rotationsriktning. Kunderna frågade helt enkelt efter pilar tillräckligt ofta, så det fick bli pilar, lite slumpmässigt.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det kan nog ligga lite i att det är mode med rotationsriktning.
Biltidningen Teknikens Värld har vid flera tillfällen monterat däck åt fel håll vid deras däckstester för att se ifall det blir någon skillnad, och den enda mätbara skillnaden är en marginell försämring av ljudnivån.
Biltidningen Teknikens Värld har vid flera tillfällen monterat däck åt fel håll vid deras däckstester för att se ifall det blir någon skillnad, och den enda mätbara skillnaden är en marginell försämring av ljudnivån.
Det låter lite som (skrönan?) när nån datortillverkare försåg tangentbordet med en "any" knapp för att så många undrade vilken tangent man skulle trycka på när programmet sa "press any key"...Norrhyttan skrev:
Problemet man kan"få" genom att vända ett däck i fel riktning är (vid grovmönstrat) att självrensningen inte funkar som det ska (men dock gräver sig fram bättre, tänker traktormönstrat)
Å andra sidan så skulle jag aldrig vända mina racingdäck fel för å se om jag fortfarande kan ta mjölbysvängen i 130.. (160graders höger på mantorp.)
Å andra sidan så skulle jag aldrig vända mina racingdäck fel för å se om jag fortfarande kan ta mjölbysvängen i 130.. (160graders höger på mantorp.)
Nu har jag inte jobbat i branschen på två år, men tror inte något ändrats sen 2011...pappskallen skrev:
MEN, Assymetriska mönster har ALDRIG rotationsriktning, dom har endast bestämd utsida markerat med "Outside"
Många fabrikanter har också mer "designad" utsida på dessa däck medan insidan kan var mer slät med bara text i nåt standard typsnitt.
Rotationsbestämda däck har i regel pilformat mönster och har varit väldigt populärt senaste tio åren, men numera börjar assymetriskt mönster ta över mer och mer, således försvinner rotationsriktningen också mer och mer medan utsida/insida blir vanligare.
I dagsläget har alla stora premiummärken i stort gått över till assymetriska mönster medan låg och mellanpris segmentet håller kvar vid rotationsrikningsbestämt mönster.
Intressant, vad kommer detta sig? Är det billigare att tillverka eller bättre prestanda på ena eller andra sättet eller hur kommer det sig att fabrikanterna väljer olika?eritor skrev:Rotationsbestämda däck har i regel pilformat mönster och har varit väldigt populärt senaste tio åren, men numera börjar assymetriskt mönster ta över mer och mer, således försvinner rotationsriktningen också mer och mer medan utsida/insida blir vanligare.
I dagsläget har alla stora premiummärken i stort gått över till assymetriska mönster medan låg och mellanpris segmentet håller kvar vid rotationsrikningsbestämt mönster.
Nu är jag inte helt insatt i just varför man väljer det en eller andra sättet. Men med dagens teknik går det att sammanfoga olika gummiblandningar över slitbanan, då kan man göra ytterskuldrorna hårdare med större klackar som ger bättre kurvtagning. Mittsektionen har ofta bättre egenskaper vid väta med bra självurrensning av mönstret och innerskuldrorna har mycket mönster med mindre klackar för att forsla undan vatten samt hålla ner ljudnivån och öka komforten. Typ nåt åt det hållet fick jag förklarat för mig, men minns inte lika ingående.
Pilmönstret är mera prestanda inriktat med hårda skuldror på båda sidor och symmetriskt mönster där en viss typ av egenskaper blir bra medan andra får stryka på foten. Ofta komforten och ljudnivån, i vissa fall även självurrensningen av vatten o dyl.
Assymetriskt mönster kombinerar fler egenskaper skulle man kunna säga, och är även lite dyrare att producera, men tekniken går frammåt och dom har nog blivit ännu vanligare i mellanprissegmentet, så förmodligen är dom inte mycket dyrare att producera idag.
Pilformat (rotationsbestämt) symmetriskt mönster är mer prestanda inriktat medan symmetriskt mönster utan rotationsriktning är mer standarddäck med mer fokus på komfort, vanligast i smådimensioner (13"-15")
Pilmönstret är mera prestanda inriktat med hårda skuldror på båda sidor och symmetriskt mönster där en viss typ av egenskaper blir bra medan andra får stryka på foten. Ofta komforten och ljudnivån, i vissa fall även självurrensningen av vatten o dyl.
Assymetriskt mönster kombinerar fler egenskaper skulle man kunna säga, och är även lite dyrare att producera, men tekniken går frammåt och dom har nog blivit ännu vanligare i mellanprissegmentet, så förmodligen är dom inte mycket dyrare att producera idag.
Pilformat (rotationsbestämt) symmetriskt mönster är mer prestanda inriktat medan symmetriskt mönster utan rotationsriktning är mer standarddäck med mer fokus på komfort, vanligast i smådimensioner (13"-15")
Klicka här för att svara