När jag rensade hängrännorna på sommarhuset upptäckte jag att två brädor i råsponten blivit fuktskadade. De dåliga brädorna ligger precis i mötet mellan husets gamla del och en nyare tillbyggd del, så gissningsvis är det något som är otätt just däremellan. På andra sidan huset syns inga konstigheter, och inte i någon annan del av taket heller för den delen. Det måste ju vara ett läckage ovanifrån såklart men går det att dra några fler slutsatser på det här stadiet? Jag utgår ifrån att man måste riva upp plåttaket för att åtgärda felet. Det är en liten tillbyggnad, takytan är ca 10 kvm. Är det någon som har en aning om vad det kan tänkas (bör) kosta anlita någon för detta? Är det rentav möjligt att åtgärda själv? Jag har ingen erfarenhet av takbygge och är nybörjare som hemmafixare.
Behövs fler bilder på hur taket ser ut. Hur lutar taket? Åt vilka håll?T T-now skrev:När jag rensade hängrännorna på sommarhuset upptäckte jag att två brädor i råsponten blivit fuktskadade. De dåliga brädorna ligger precis i mötet mellan husets gamla del och en nyare tillbyggd del, så gissningsvis är det något som är otätt just däremellan. På andra sidan huset syns inga konstigheter, och inte i någon annan del av taket heller för den delen. Det måste ju vara ett läckage ovanifrån såklart men går det att dra några fler slutsatser på det här stadiet? Jag utgår ifrån att man måste riva upp plåttaket för att åtgärda felet. Det är en liten tillbyggnad, takytan är ca 10 kvm. Är det någon som har en aning om vad det kan tänkas (bör) kosta anlita någon för detta? Är det rentav möjligt att åtgärda själv? Jag har ingen erfarenhet av takbygge och är nybörjare som hemmafixare.
Första frågan att ställa sig är om det är en pågående skada eller en gammal skada.
Är det en gammal skada behöver inget göras nu. Däremot nästa ggn det är dags att lägga om taket så bör det åtgärdas.
Är virket torrt nu och även senare efter rejäla och långvariga regn så är det antagligen en gammal skada.
Är virket fuktigt, eller uppenbara läckagepunkter syns med blotta ögat, så kan det räcka att lappa taket. Annars är det omläggning. På endast 10 m2 bör det inte vara så dyrt, (även med byte av råspont). Se bara till att det är rejäl (23 mm) råspont som läggs. Klenare är odugligt att spika i, samt att bärigheten att gå på det också är oduglig.
Även läge att ta det försiktigt på taket då det är okänt hur utbredd rötan är. Illa nog med ev läckande tak utan att man behöver semestra på sjukhus...
Är det en gammal skada behöver inget göras nu. Däremot nästa ggn det är dags att lägga om taket så bör det åtgärdas.
Är virket torrt nu och även senare efter rejäla och långvariga regn så är det antagligen en gammal skada.
Är virket fuktigt, eller uppenbara läckagepunkter syns med blotta ögat, så kan det räcka att lappa taket. Annars är det omläggning. På endast 10 m2 bör det inte vara så dyrt, (även med byte av råspont). Se bara till att det är rejäl (23 mm) råspont som läggs. Klenare är odugligt att spika i, samt att bärigheten att gå på det också är oduglig.
Även läge att ta det försiktigt på taket då det är okänt hur utbredd rötan är. Illa nog med ev läckande tak utan att man behöver semestra på sjukhus...
Tack! Låter klokt. Lätt att bli förhastad när man ser tecken på fukt. Och faktum är att det varit snustorrt varje gång jag kollat. Får göra en undersökning efter nästa kraftiga regn. Men om det inte läcker nu så kan man låta det bero / bara hålla det under övervakning?
Klicka här för att svara