Hej, mycket tacksam för input från kunniga här, ska försöka beskriva läget.

Vi flyttade in i höstas och under sommaren har jag börjat med översyn av altandörrar och fönster.

2 fönster på sydsidan som verkar mest behov av underhåll. Själva fönstren bedömer jag ok, träet är fast och fuktkvoter ligger på ok nivåer (10-20 %). Dessa skrapas slipas och ska målas.

Men karmens nederstycke till båda fönstren ser mindre bra ut. Jag har skrapat och slipat, träet från en fast yta men är lite mjukt fuktkvoten i yttre känt och ändra gå upp över 50% båda karmar. Längre in "mot rummet" går det ner tydligt mot 25-30% och träet är känns fast och friskt.

I hörnorna så är det lokalt röta och jag har skrapat, täljt och slipat bort en del men kommer inte åt så mkt mer.

Jag funderar på alternativen nedan, helst skulle jag vilja skjuta på fönsterbyte så länge det går men orolig för vilka risker det för med.

1. Täcka/laga med kemiskt trä, slipat. Behandla/grundolja bart trä trots fukten sen måla över och hoppas på 3-4 år till.

2. Byta endast karmens nederstycke. Men vad innebär det för insats? Klarar normalhändig person det själv? Tänker det kan ge 10+ år till då fönstren känns ok och vad jag kan se endast karmen som är kass

3. Byta båda fönster och karmar med entreprenör. Gissar ca 30-40tkr för båda fönster. 2a våningen, 100x120cm

Tacksam för era perspektiv på detta. Framför allt riskerna med alt 1 och vad som är utmaningar med alt 2.

Mvh

• 20260727_193437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260727_193306.jpg
    Skapa konto
  • 20260727_193222.jpg
    Skapa konto
  • 20260727_193205.jpg
    Skapa konto
  • 20260727_193154.jpg
    Skapa konto
  • 20260727_174554.jpg
    Skapa konto
Vad du behöver är tid, linolja, linoljekitt och linoljefärg, sköt om dina fönster på traditionellt sätt och skippa tanken på kemiskt trä.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Enligt mig så är det endast alternativ två eller tre som är vettiga. Försök undvik kemiskt trä så långt du kan när det gäller fönster. Är du bara normalhändig och inte har några bekymmer med att svära över ett par felmätningar så är det ändå relativt enkelt att göra, bara väldigt pilligt. Kolla tex Petter Gantelius på fb eller instagram, han har många bra videor som förklarar allt steg för steg. Känner du att du inte har tid eller ork att fixa med det, så byt fönstren istället.

T Tramslotta skrev:
Känner du att du inte har tid eller ork att fixa med det, så byt fönstren istället.
Dåligt råd. Har TS inte tid eller ork är det ju mycket bättre att leja ut underhåll av de befintliga fönstren än att byta fönster.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Alldeles för mycket jobb med alternativ två eftersom du behöver riva ut hela fönstret och då kan man lika gärna byta ut det direkt.

Jag hade gjort det enkelt: Slipa bottenstycket trärent och sedan kinesisk tungolja och linoljefärg.

Fönsterblecket verkar sitta konstigt. Har det åkt ur bleckfalsen? Viktigt att det sitter rätt och tätt så det inte kommer in fukt den vägen.

FG FG skrev:
Alldeles för mycket jobb med alternativ två eftersom du behöver riva ut hela fönstret och då kan man lika gärna byta ut det direkt.

Jag hade gjort det enkelt: Slipa bottenstycket trärent och sedan kinesisk tungolja och linoljefärg.

Fönsterblecket verkar sitta konstigt. Har det åkt ur bleckfalsen? Viktigt att det sitter rätt och tätt så det inte kommer in fukt den vägen.
Det är ju redan röta I bottenstycket. Menar du att olja över den rötan eller?
I övrigt är det vad jag vet bara plast/akrylfärger i huset. Skulle man då köra linolja bara lokalt på dessa fönsterkarmar?

Mvh

K KennyRogers skrev:
I övrigt är det vad jag vet bara plast/akrylfärger i huset. Skulle man då köra linolja bara lokalt på dessa fönsterkarmar?

Mvh
Ja när det har torkat upp är det bara att slipa av, olja och måla. Mindre grejer kan man spackla med vanligt finsandspackel.

Använd linolja på det som är skadat eller fuktutsatt, vilket brukar vara bottenstycket, så kan du använda valfri fönsterfärg på resten.

• Gilla
KennyRogers
  • Laddar…
K KennyRogers skrev:

Mvh
Jag tycker att du ska övergå till linoljebaserade produkter på alla fönster och karmar när du underhåller dem, det är det bästa för trät

FG FG skrev:
Ja när det har torkat upp är det bara att slipa av, olja och måla. Mindre grejer kan man spackla med vanligt finsandspackel.

Använd linolja på det som är skadat eller fuktutsatt, vilket brukar vara bottenstycket, så kan du använda valfri fönsterfärg på resten.
Jag tänkte vänta några dagar och se om fukten går ner i understycket
Vad kan man tänka är en rimlig fuktkvot att utgå från om man vill "börja om" med linolja på understycket ?

FG FG skrev:

Ang fönsterblecken, detta är vårt första hus, jag kan inte avgöra om de sitter fel, vad är det du observerar? Kan utveckla?

FG FG skrev:
Mindre grejer kan man spackla med vanligt finsandspackel.
Linoljekitt är att föredra utomhus.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
MultiMan
K KennyRogers skrev:
Ang fönsterblecken, detta är vårt första hus, jag kan inte avgöra om de sitter fel, vad är det du observerar? Kan utveckla?
Fönsterblecket måste ansluta tätt mot fönsterkarmen och regnvatten får inte ha möjlighet att ta sig in i karmen. Mina fönster har en plåt som går in flera centimeter på nedre karmen så även om det blåser in vatten så rinner det via den plåten ut och ner på fönsterblecket. Det träffar alltså aldrig trä oavsett regnstormar.

Det är det bästa, men oavsett så måste du se till att vatten som hamnar en bit in på nedre karmen under fönstret kan rinna helt fritt ut och inte fastnar på en i värsta fall öppen skarv där fönstreblecket ansluter mot träkarmen.

MultiMan MultiMan skrev:
Fönsterblecket måste ansluta tätt mot fönsterkarmen och regnvatten får inte ha möjlighet att ta sig in i karmen. Mina fönster har en plåt som går in flera centimeter på nedre karmen så även om det blåser in vatten så rinner det via den plåten ut och ner på fönsterblecket. Det träffar alltså aldrig trä oavsett regnstormar.

Det är det bästa, men oavsett så måste du se till att vatten som hamnar en bit in på nedre karmen under fönstret kan rinna helt fritt ut och inte fastnar på en i värsta fall öppen skarv där fönstreblecket ansluter mot träkarmen.
Tack för förtydligande

Blecken är spikade så mot karmen på alla fönster och trösklar till altandörrar.
Huset är Eksjöhus år 1994

Bilden är från ett annat fönster, men så sitter blecket på alla fönster och altandörrar. I den karmen på bild är fukten under 15% när jag kollar ändarna i hörnen. Så är det på alla andra fönster i huset, bara dessa två i söderläge som är dåliga

• 20260727_222128.jpg
    Skapa konto
K KennyRogers skrev:
Tack för förtydligande

Blecken är spikade så mot karmen på alla fönster och trösklar till altandörrar.
Huset är Eksjöhus år 1994

Bilden är från ett annat fönster, men så sitter blecket på alla fönster och altandörrar. I den karmen på bild är fukten under 15% när jag kollar ändarna i hörnen. Så är det på alla andra fönster i huset, bara dessa två i söderläge som är dåliga
Ja så ska det se ut.
Men på dina fönster i tråden ser det ut som om plåten har släppt och börjat röra sig utåt. Risken är att det kommer in fukt den vägen. Det blir gärna så över tid när blecket är spikat. Förslagsvis byter du ut spiken mot 25 mm bleckskruv så att det sitter fast ordentligt och tätar skåran mellan karm och bleck med ytterst lite utefog.

FG FG skrev:
Ja så ska det se ut.
Men på dina fönster i tråden ser det ut som om plåten har släppt och börjat röra sig utåt. Risken är att det kommer in fukt den vägen. Det blir gärna så över tid när blecket är spikat. Förslagsvis byter du ut spiken mot 25 mm bleckskruv så att det sitter fast ordentligt och tätar skåran mellan karm och bleck med ytterst lite utefog.
Ok, ja spiken jag släppt i de flesta blecken och är på väg ut.
Bleckskruv, och hoppas de får bra grepp då så plåten drar in ordentligt
En sträng Tec7 kanske?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.