Nyligen fick jag mitt garage omgjort från nästan grunden pga av förra ägaren lätt allting förfalla och det såg fruktansvärt ut, det var hussvamp och skit överallt. Snickar firman har rivit och tagit bort allting och gjort ett nytt kall garage och vi behöll grunden och betong stommen runt om.
Vid besiktningen blev det underkänt och firman vägrade att rätta till felen... bla snickaren bara karvade ihopp hållande balken av rester... istället för att köpa limträd för att spara pengar och behålla mer som jag skickade för att köpa material. Jag är inte kunnig och litade på att allt går rätt till.
Nu ser jag att vissa av råsponten hittade han i tippen och säkert tänkte på att spara några slant där också.
Vad kan jag göra åt det? Garaget är bara 1 år ... jag har inte haft råd att köpa garage port än och det var inte ens instängd och har en dörr installerad på andra sidan.
Vid besiktningen blev det underkänt och firman vägrade att rätta till felen... bla snickaren bara karvade ihopp hållande balken av rester... istället för att köpa limträd för att spara pengar och behålla mer som jag skickade för att köpa material. Jag är inte kunnig och litade på att allt går rätt till.
Nu ser jag att vissa av råsponten hittade han i tippen och säkert tänkte på att spara några slant där också.
Vad kan jag göra åt det? Garaget är bara 1 år ... jag har inte haft råd att köpa garage port än och det var inte ens instängd och har en dörr installerad på andra sidan.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Det där är i princip helt ofrånkomligt med vanlig råspont och helt ofarligt. Jag har läst att det säljs råspont behandlade med jape grönfri för att hindra detta men jag har aldrig sett det användas under mina 10 år i bygg.
Produkter som diskuteras: "grönfri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Jag sprejat ytorna nu med mögel borttagnings medel ... det ska vara på i 24 timmar och sen kan man tvätta bort. Hoppas att det räcker, rädd att det fortsätter efter när vi har isolerat taket.Rickard. skrev:
På första fotot ser man spår av mellanpinnarna som ligger mellan lagrena då råsponten lagras och det varit lite fuktigt. Anlöpningen har alltså med all sannolikhet uppkommit innan sponten sattes upp och tillväxten verkar helt ha stannat av så det där skulle jag inte oroa mig för....
vi hade också så på några plankor i vårat nybyggnads hus. Hade en väldigt bra besiktningsman som gav nedslag på x antal saker. Vi tog upp möglet, men detta med lite sånt mögel går typ inte undvika antagligen, det är ingen fara. Det dör/försvinner när det inte kommer/finns mer fukt..A Alexiee skrev:Nyligen fick jag mitt garage omgjort från nästan grunden pga av förra ägaren lätt allting förfalla och det såg fruktansvärt ut, det var hussvamp och skit överallt. Snickar firman har rivit och tagit bort allting och gjort ett nytt kall garage och vi behöll grunden och betong stommen runt om.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden