- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 8 669 inlägg
Material är material och arbete är arbete, vad är det som är konstigt?
Administrator
· Skåne
· 8 669 inlägg
Det handlar snarare om att flytta marginaler. 2004 köper Bengans rör in en blandare för 1000 kr. Sen installerar han den hos Svenne Banan på tre timmar. Han tar 2000 kr för blandaren och 500 kr/tim. 2010 Säljer Bengans rör i stället blandaren för 1000 kr till kund och tar 900 kr/tim för installationen? Olagligt? Knappast. Omoraliskt?Marlene Eskilsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag skulle tro att skattemyndigheten har synpunkter om Bengans rör plötsligt börjar sälja blandare för 900 kr. till Rot jobb, samtidigt som han säljer samma blandare för 1500 kr till Stockholmshem när han får kontrakt på att renovera 400 badrum hos dem.
Och det är sådant som upptäcks när det blir en skatterevision.
Är det omoraliskt att anpassa sig efter marknadens villkor inom ramen för vad som är lagligt?Nyfniken skrev:Det handlar snarare om att flytta marginaler. 2004 köper Bengans rör in en blandare för 1000 kr. Sen installerar han den hos Svenne Banan på tre timmar. Han tar 2000 kr för blandaren och 500 kr/tim. 2010 Säljer Bengans rör i stället blandaren för 1000 kr till kund och tar 900 kr/tim för installationen? Olagligt? Knappast. Omoraliskt?
Som ett litet tillägg kan jag säga att vi inte fick fullt ROT-avdrag för vår bergvärmeinstallation, för att den angivna arbetskostnaden enligt en schablon ansågs vara en allt för stor andel av totalkostnaden.
Vi hade inte fuskat på något sätt, eller bett entreprenören att minska materialmarginalen eller liknande. I vårt fall tror jag vi fastnade i schablonen för att vi installerat det mesta materialet innan ROT-jobbet påbörjades, så kanske kan man bråka med skatteverket om det, men det är ingen jättesumma.
Vi hade inte fuskat på något sätt, eller bett entreprenören att minska materialmarginalen eller liknande. I vårt fall tror jag vi fastnade i schablonen för att vi installerat det mesta materialet innan ROT-jobbet påbörjades, så kanske kan man bråka med skatteverket om det, men det är ingen jättesumma.
Fast nu är vi där igen... Menar du också att han skulle torska i en skatterevision om han sålt den för 1000kr i samband med rot-jobb? Jag kan inte se det hända men som sagt, jag vet inte och vore hemskt tacksam för om någon kunde klargöra den biten.hempularen skrev:Jag skulle tro att skattemyndigheten har synpunkter om Bengans rör plötsligt börjar sälja blandare för 900 kr. till Rot jobb, samtidigt som han säljer samma blandare för 1500 kr till Stockholmshem när han får kontrakt på att renovera 400 badrum hos dem.
Är det händelsevis så att det finns personer här som gör på detta sätt men vet, alternativt oroar sig för, att det är "skattevidrigt"?
Om det finns en sån schablon så tyder ju det på att det finns riktlinjer kring hur man får göra!?ordain skrev:Som ett litet tillägg kan jag säga att vi inte fick fullt ROT-avdrag för vår bergvärmeinstallation, för att den angivna arbetskostnaden enligt en schablon ansågs vara en allt för stor andel av totalkostnaden.
Det är inte lätt att förklara för någon som inte förstår men att ha laborerat med skattemedel och sen råka ut för en skatterevision är inget ett företag vill råka ut för. Kunderna vill ju så klart snåla och gör det då omoraliskt med andras skattepengar medans företaget åker dit på det.
Visst, det är ju upp till varje företag hur dom vill göra men jag skulle då inte göra det, tycker det är problem nog att få privatkunder att betala i tid rent generellt.
Visst, det är ju upp till varje företag hur dom vill göra men jag skulle då inte göra det, tycker det är problem nog att få privatkunder att betala i tid rent generellt.
Jag vet inte om du anser att det är jag som inte förstår, men jag undrar i sånt fall vad det är jag inte förstår, har inte sett någon förklaring jag "inte förstår" ännu?Glufsglufs skrev:Det är inte lätt att förklara för någon som inte förstår men att ha laborerat med skattemedel och sen råka ut för en skatterevision är inget ett företag vill råka ut för. Kunderna vill ju så klart snåla och gör det då omoraliskt med andras skattepengar medans företaget åker dit på det.
Frågan kvarstår således. Är det manipulation med skattemedel enligt några regler som finns kring ROT att ha olika marginaler på arbete och marginal, som kan leda till att företag som gör så följdaktligen kan råka ut för en skatterevision?
Jag undrar av den enkla anledningen att jag aldrig nyttjat ROT, men det kommer att bli aktuellt, och det är intressant att veta om det är ett förhandlingskrav man kan använda sig av eller om det är otänkbart pga regler kring ROT?
Jag har inga som helst ambitioner att försöka få till något fusk men om det inte är olagligt eller reglerat så förstår jag inte varför det inte vore ett tänkbart alternativ.
Administrator
· Skåne
· 8 669 inlägg
Jag tycker att TS har fått svar och stänger tråden.