Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att många har lite olika uppfattning om vad som är ROT fusk. Om en hantverkare börjar sälja materialet till inköpspris och lägger sig på en högre timpeng. Där nånstans går säkert gränsen. Självklart så finns det säkert avarter med helt konstruerade "kreativa" faktureringar, men dels tro jag att dte är ovanligt, dels är jag övertygad om att det mesta i den grova vägen kommer att upptäckas vid en skatterevision. Tänk dig själv när en skatterevisor börjar fråga varför rörmockaren säljer kopplingar för 20kr vid jobb hos privatpersoner, men tar 400kr för samma koppling till en företagskund...
 
hempularen skrev:
Jag tror att många har lite olika uppfattning om vad som är ROT fusk. Om en hantverkare börjar sälja materialet till inköpspris och lägger sig på en högre timpeng. Där nånstans går säkert gränsen. Självklart så finns det säkert avarter med helt konstruerade "kreativa" faktureringar, men dels tro jag att dte är ovanligt, dels är jag övertygad om att det mesta i den grova vägen kommer att upptäckas vid en skatterevision. Tänk dig själv när en skatterevisor börjar fråga varför rörmockaren säljer kopplingar för 20kr vid jobb hos privatpersoner, men tar 400kr för samma koppling till en företagskund...

Det är väl inte olagligt att ha en differentierad prislista? Se bara på mobilabonnemang, olika priser och olika abonnemang för privat resp företag.

Om inköpspriset för den där kopplingen är 20:- ser jag inga problem med att kunden betalar det och att du har högre timpeng i stället för påslag. Tror aldrig att de kan slå ner på en sån sak om du är konsekvent med det. Frågan är bara hur företaget reagerar som får betala 400:- för samma pryl :wow:
 
Magnus_Andersson skrev:
Det är väl inte olagligt att ha en differentierad prislista? Se bara på mobilabonnemang, olika priser och olika abonnemang för privat resp företag.

Om inköpspriset för den där kopplingen är 20:- ser jag inga problem med att kunden betalar det och att du har högre timpeng i stället för påslag. Tror aldrig att de kan slå ner på en sån sak om du är konsekvent med det. Frågan är bara hur företaget reagerar som får betala 400:- för samma pryl :wow:
Förutsättningen är nog just att inköpspriset inte är högre än priset ut till kund för då kan nog skatteverket både ha en och annan synpunkt på upplägget. Sen kan nog påslaget var enormt och om ett företag upptäcker ett så stort påslag som i exemplet så skulle jag gissa att hantverkaren inte behöver bekymra sig om skattemasen utan en rätt förbannan företagare istället:D. Vilket som är värst kan man väl diskutera;)
 
Jag kanske är naiv (har inte beställt några ROT-uppdrag ännu, eller andra heller för den delen) men jag förstår verkligen inte vad problemet skulle vara med att skippa påslag på material och ta högre timpenning istället? Det låter snarare som en smart lösning. Hantverkaren får lika mycket betalt och kunden får det billigare.
 
Det är väl en lysande bieffekt av ROT-avdraget att incitamentet för att försöka tjäna pengar på materialet minskar. Det blir tydligare för kunden, billigare för kunden och för företagaren så spelar det ingen roll. Förhoppningsvis så bidrar det också till att få bort rätt galna och för kunden "dolda" prispåslag som egentligen bara skapar massor med irritation nu när kunderna enkelt ser vad materialet egentligen kostar. Win-win för båda parter, men särskilt för kunderna skulle jag vilja påstå.
 
Visst vore det ultimat om kunderna då fick in en vana att det kostar typ 1000 kr per timme att ta ut en hantverkare och resten av priset är material för sen när/om ROT försvinner så vet ju kunderna att en hantverkare kostar 1000 kr i timmen och då kan man ju fortsätta med det men göra sina påslag på materialen igen :D

Vilka blir mest nöjda i längden? Privatpersonen som gärna "fuskar" lite eller hantverkaren som måste "fuska" för att få jobben?
 
Dröm på du..... :)

..men inte är det väl fusk att flytta marginal mellan olika delar av en affär. Tycker jag.
 
MathiasS skrev:
Dröm på du..... :)

..men inte är det väl fusk att flytta marginal mellan olika delar av en affär. Tycker jag.
Nej, jag förstår inte heller problemet?
 
Ett problemet kan ligga hos företaget då man eventuellt skulle råka på en skatterevision.
Jag skulle då inte laborera för mycket då det blir väldigt konstiga siffror helt plötsligt gällande inköp och försäljning samt att inkomst på tid helt plötsligt ökar markant och då direkt på statens bekostnad.
Man kan lattja med siffror mycket men så fort det blir en fråga för skattemyndigheten om att man eventuellt lurar dom så ligger man pyrt till.
 
falegname
Glufsglufs skrev:
Ett problemet kan ligga hos företaget då man eventuellt skulle råka på en skatterevision.
Jag skulle då inte laborera för mycket då det blir väldigt konstiga siffror helt plötsligt gällande inköp och försäljning samt att inkomst på tid helt plötsligt ökar markant och då direkt på statens bekostnad.
Man kan lattja med siffror mycket men så fort det blir en fråga för skattemyndigheten om att man eventuellt lurar dom så ligger man pyrt till.
Ni har ju rätt båda två! Mathias vill på ren svenska att du fakturerar materialet med mindre påslag än vanligt och höjer timpenningen istället. Det kan ingen skatterevision i världen få till konstiga siffror.
MEN, debatten har redan gått het att hantverkare höjer timpriset p.g.a rot-avdraget.
Kanske ligger hantverkarna redan ett steg före ;). Materialet är sänkt. Har någon kollat det?

Denna konsumentidé kommer nästan enbart att gälla rörsidan men kanske drar den med sig hela rot-avdragskåren vilket kan innebära höjd timpenning för samtliga aktörer inom rot-avdrag. Bra tänk i längden?

Det Glufsglufs menar är kunden villa att hantverkaren blandar bort materialet och får det till timmar istället vilket i längden kommer att bli förödande för företaget.
Jag är helt övertygad om att där ligger det stora problemet. Beställare kräver och ställer ultimatum mot hantverkaren att stor del av materialet ska faktureras som tid, annars tar jag en annan som gör det.
Då är det fusk och vi alla är ute på hal is!!
 
Redigerat:
Jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter att man ska "omvandla" material till tid, men det kan väl knappast vara förbjudet enligt skatteverket att inte ta någon marginal på material och ta en högre timkostnad?
 
Jag hoppas att ni inte diskuterar olagliga saker här, för då raderar jag tråden. Jag tror inte att någon är betjänt av ROT-fusk. Tänk på att det är skattebetalarnas pengar, dvs allas våra pengar det handlar om. Om man fuskar med ROT-avdraget tycker jag att man är lite väl girig. Tänk så positivt det är att vi har fått det över huvud taget.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag hoppas att ni inte diskuterar olagliga saker här, för då raderar jag tråden. Jag tror inte att någon är betjänt av ROT-fusk. Tänk på att det är skattebetalarnas pengar, dvs allas våra pengar det handlar om. Om man fuskar med ROT-avdraget tycker jag att man är lite väl girig. Tänk så positivt det är att vi har fått det över huvud taget.
Med risk för att upprepa mig, men VAD är olagligt då? Att kalla något (material) för arbetstid förutsätter jag är olagligt, men det är inte vad jag är ute efter åtminstone, jag undrar dock om det jag frågat om tidigare är olagligt, (jag har som sagt svårt att se att det kan vara det men vore himla trevligt med ett klargörande...) ?
 
Det är väl just det som är frågeställningen i denna tråd egentligen. Vad är fusk? Både ur skatteverkets synvinkel och ur köparens/säljarens. Vad får man göra och inte göra.
 
Och vad som är lagligt/olagligt kontra moraliskt/omoraliskt...
Detta med materialpåslag kontra timpenning är svårt för egenföretagare. Man kan ju i princip sätta vilka siffror man vill, det viktigaste för kunden är nog ändå totalsumman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.