- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag kan ju garantera att min revisor inte skulle klappa mig på axeln för sån typ av "kreativ" fakturering.
Nu sa jag inte att hantverkaren fick ta igen det på en höjd timpeng. 
Det jag sa var att det finns inget som hindrar exempelvis en hantverkare att sälja sina varor med förlust så länge han inte säljer dem till sig själv.
Det jag sa var att det finns inget som hindrar exempelvis en hantverkare att sälja sina varor med förlust så länge han inte säljer dem till sig själv.
Lite extra lön utöver den andra lönen menar du?JPL skrev:
Alla hantverkare jag känner har en timlön de gå runt på i alla fall.
Sen att det ger ännu mer fördelar att sälja material till kunden är en annan sak.
Men är man hantverkare i Sthlm och ska ha råd med en 600.000kr picks som ska parkeras i centrala Sthlm varje dag så måste man ha in alla pengar man bara kan. Då är nog det man tjänar på material ett måste.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Totalt OT men eftersom det drogs upp måste det kommenteras... 
Det här med påslag på material kan ältas till fan löser av oss.
Många ggr är det som så att hantverkaren jobbar till sig bra rabatter för att de är trogna en viss leverantör och vem ska då ha nytta av den rabatten ?? ...kunden ??! ...- NOT !
Ta som exempel:
Sigro säljer LIP´s kakelfix för 230:- säcken... - Ej levererat !!
Lokala leverantören där man bara kan köra och hämta när man behöver tar 378:- ordinarie pris.
MEN...om du lägger på Sigros leveranskostnader på en säck så blir det inte så billigt längre.
Som hantverkare kan man inte handla via dess internetbutiker av en hel del olika anledningar...
- För att det ska bli lönsamt ska du köpa mycket och kunna husa ett lager.
- Leveransen sker 8-16 då man inte kan ta emot den p.g.a att man är och arbetar.
- Kan man inte husa ett lager så har man ju problem när man står och behöver någonting till ett arbete, och då måste man köra till lokala leverantören och betala fullpris för man inte är stammis längre.
- Internetbutiken säljer sällan fullt sortiment såsom den lokala leverantören gör så rabatterna på allt annat man ska ha hos den lokala leverantören blir betydligt sämre då man bara "utnyttjar" fördelarna hos dem.
****************************
Tillbaka till ämnet så är det upp till var och en vad samvetet tillåter gällande ROT.
Man kan omvandla körersättningar och avfallskostnader och annat till arbetskostnad också...
Själv skulle jag aldrig dribbla med företagets ekonomi för det är för mycket jag har att riskera för att en kund ska tjäna pengar på mig.
Får jag inte jobbet för en sådan sak så är jag hellre utan jobbet kan jag säga för vill kunden att jag fuskar med detta så kanske han vill att jag fuskar med jobbet också...
Det här med påslag på material kan ältas till fan löser av oss.
Många ggr är det som så att hantverkaren jobbar till sig bra rabatter för att de är trogna en viss leverantör och vem ska då ha nytta av den rabatten ?? ...kunden ??! ...- NOT !
Ta som exempel:
Sigro säljer LIP´s kakelfix för 230:- säcken... - Ej levererat !!
Lokala leverantören där man bara kan köra och hämta när man behöver tar 378:- ordinarie pris.
MEN...om du lägger på Sigros leveranskostnader på en säck så blir det inte så billigt längre.
Som hantverkare kan man inte handla via dess internetbutiker av en hel del olika anledningar...
- För att det ska bli lönsamt ska du köpa mycket och kunna husa ett lager.
- Leveransen sker 8-16 då man inte kan ta emot den p.g.a att man är och arbetar.
- Kan man inte husa ett lager så har man ju problem när man står och behöver någonting till ett arbete, och då måste man köra till lokala leverantören och betala fullpris för man inte är stammis längre.
- Internetbutiken säljer sällan fullt sortiment såsom den lokala leverantören gör så rabatterna på allt annat man ska ha hos den lokala leverantören blir betydligt sämre då man bara "utnyttjar" fördelarna hos dem.
****************************
Tillbaka till ämnet så är det upp till var och en vad samvetet tillåter gällande ROT.
Man kan omvandla körersättningar och avfallskostnader och annat till arbetskostnad också...
Själv skulle jag aldrig dribbla med företagets ekonomi för det är för mycket jag har att riskera för att en kund ska tjäna pengar på mig.
Får jag inte jobbet för en sådan sak så är jag hellre utan jobbet kan jag säga för vill kunden att jag fuskar med detta så kanske han vill att jag fuskar med jobbet också...
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
När jag drog igång den här tråden så tänkte jag att det fanns de som tyckte att det var OK att ROT-fuska. Svartjobb var ju inte så ovanligt före ROT.
Det intressanta är hur hantverkare och kunder motiverar det hela.
Det intressanta är hur hantverkare och kunder motiverar det hela.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Paul-Staffanstorp: Det är inte självklart att rabatter på material är något som "tillhör" hantverkaren. Det är lika mycket kundernas förtjänst. Inga kunder, inga rabatter.
Jag som kund blir överlycklig om jag bara betalar för material och sedan tiden det tar för hantverkaren att handla läggs på den vanliga arbetstiden. Både för att jag får lättare att jämföra priset på materialet och för att jag tycker det är ett ärligare sett att redovisa en faktura. Att jag i detta fall även då får göra avdrag på tiden är ju en fördel till.
OBS inte sälja till underpriser och lägga extra tid. Men ärlig redovisning tror jag alla tjänar på i längden.
Och jag försår inte varför inte kunden kan få nytta av att hantverkaren har upphandlat bra rabater. För den skull inte hela rabaten men en del iaf.
Och jag försår inte varför inte kunden kan få nytta av att hantverkaren har upphandlat bra rabater. För den skull inte hela rabaten men en del iaf.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om det nu är så att det finns folk som tycker det är Ok Urban, så är jag tveksam till att de skulle erkänna det i ett öppet forum...Snickar-Urban skrev:
Jag var väl lite snabb med inlägget men ska förtydliga att jag personligen ganska ofta delar rabatterna med de flesta kunder och framförallt till större kunder där det pratas en hel del material och där de inte envisas med att själv hålla på och köpa "vissa bitar" eftersom detta ofta ställer till mer problem än det hjälper någon part.Snickar-Urban skrev:
Dock är detta fortfarande OT ! :blushing:
Göra svarta jobb tycker inte jag kan jämföras med att fuska med ROT. Det ena är att undanhålla allt från staten vilket man kan komma undan med väldigt lätt och som inte syns något av i en bokföring, det andra är att bokföra delar som kan göra skattemyndigheten ganska nyfiken och då kan dom få för sig att göra en skatterevision.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Menar du då att det är mer OK med svartjobb än ROT-fusk eftersom upptäckten är minimal?Glufsglufs skrev:Göra svarta jobb tycker inte jag kan jämföras med att fuska med ROT. Det ena är att undanhålla allt från staten vilket man kan komma undan med väldigt lätt och som inte syns något av i en bokföring, det andra är att bokföra delar som kan göra skattemyndigheten ganska nyfiken och då kan dom få för sig att göra en skatterevision.
Jag sa inte att något av dom var ok men om man nu ska fuska så är man säkert mer "dold" om man gör ett svart jobb. Det jag menar är att det är två helt olika förutsättningar och risker för konsekvenser enligt min mening, jag tycker inte att dom kan jämföras på samma villkor.Snickar-Urban skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att det skulle vara ett stort fuskande med ROT tror jag inte på. Däremot så kan det säkert vara så att en hel del kunder blir mer påstridiga om materialpåslag, nu spelar det ju större roll hur fördelningen arbete material ser ut.
Pauls exempel på LIP flytspackel stämmer säkert hos vissa leverantörer. Jag handlade Lip prylar hos Sigro, kompletterade det jag glömt hos en lokal handlare i Bromma, priset där låg ca 15% över Sigro, känns helt OK, nästan så jag inte skulle handlat det hos Sigro om jag vetat att det fanns över disk för såpass lite extra. Nu vet jag inte om det gäller hela sortimentet, i mitt fall handlade jag fog.
Pauls exempel på LIP flytspackel stämmer säkert hos vissa leverantörer. Jag handlade Lip prylar hos Sigro, kompletterade det jag glömt hos en lokal handlare i Bromma, priset där låg ca 15% över Sigro, känns helt OK, nästan så jag inte skulle handlat det hos Sigro om jag vetat att det fanns över disk för såpass lite extra. Nu vet jag inte om det gäller hela sortimentet, i mitt fall handlade jag fog.
Själv kan jag bara konstatera att den nya folkrörelsen är att försöka få hantverkaren att mygla med ROT avdragen, Det är bara att konstatera att moralen är hög och fin tills det handlar om den egna plånboken.
Och det som är trist är att när man nobbar att mygla står det alltid någon firma bakom hörnet som är beredda att göra det, det måste finnas firmor nu i Sthlm med otroligt stora varulager som de inte kan redovisa om det skulle behövas.
Och det som är trist är att när man nobbar att mygla står det alltid någon firma bakom hörnet som är beredda att göra det, det måste finnas firmor nu i Sthlm med otroligt stora varulager som de inte kan redovisa om det skulle behövas.
