Ja det finns ju lite oklarheter men enkelt uttryck tolkar jag det som att man får dra av 50% av arbetskostnaden och avdraget får max bli 50.000 kr.

Synd att man redan har lagt ut 500.000-600.000 kr på arbetskostnad förra året men så är det ju.

Men för ett normalt hushåll kan det ju innebära 100.000 kr rabatt om året. om man gör större renoveringar.

Om jag tolkar det rätt.

Dublin skrev:
Eftersom avdraget gäller per år, torde väl förslaget skapa en hel del extra jobb mellan 8-31/12, åtminståne enl de fakturor som kommer in till skatteverket till nästa deklaration...
Tyvärr kommer 8-31/12 '08 "räknas in i" 2009

http://www.regeringen.se/sb/d/11257 fråga #7

Redigerat:
Just nu känns det jäkligt illa att h avslutat dränering och garagebygge och är klar lagom till nu.

Att kunna dragit av arbetskostnaderna till hälften hade vart lysande. Samman med frugan kunde man altså dragit av 100k. Surt.

Man undrar ju lite vilka som sitter och skriver hos regeringen:

"Om jag ska renovera ett badrum för 30 000 kronor, hur mycket får jag då dra av?
Förslaget innebär att man får en skattereduktion med 50 procent av kostnaden för arbetet, dock med max 50 000 kronor per år och individ.

I det här fallet ligger arbetskostnaden för renoveringen under taket så du får en skattereduktion med 50 procent på hela beloppet, det vill säga med 15 000 kronor.
"

I frågeställningen står inget om att renoveringskostnaden till 100% består av arbetskostnad, men svaret tycks utgå från att när man renoverar badrum är allt arbetskostnad.

Nu tror jag inte att det är så regeringen tänkt sig, men det är så de svarat på regeringens hemsida.

Personligen är jag tveksam till ROT-avdrag, även om jag kan tänka mig att utnyttja det, och tror inte att det skapar vidare värst många arbeten. Det är riktad till de som har de som redan har det bra ställt och kommer nog inte hjälpa konjunkturen i någons större utsträckning. Lika lite anser jag att staten ska renovera miljonprogrammen som byggnads skriver, det är fastighetsägarens ansvar att bekosta. Staten borde satsa på åtgärder inom infrastruktur som vägar, järnvägar, underhåll där den samhällsekonomiska nyttan blir störst. Möjligen även underlätta nybyggnation för att motverka den växande bostadsbristen.

Redigerat:
Men trädgårdsarbete finns ju med i RUT, så kolla med Skatteverket hur de definierar vad som ingår och inte.

Först hoppar man till av glädje, och sedan efter det första ruset så börjar hjärnan fungera igen.Fru Olofsson säger börja renovera på måndag, Men är är det så klokt? Är det klubbat och klart? Av en mille ger mig alltså femtio tusen i avdrag? Men om jag skriver över halva kåken på frugan kan jag då få hundra tusen eller? Gäller det att kåken varit skriven på frugan under en viss tidsrymd, eller kan jag skriva över den nu i december och gå iland med detta?
En frågeställning som också dök upp är om man delar upp renoveringen i olika faser
som t ex gör klart inomhus först sedan efter en tid börjar med steg två vilket är den utvändiga renoveringen fasadbyte, tillägsisolering, fönsterbyte kan detta räknas som ett och samma arbete eller kan man dela upp det i två faser?

Fy f-n för mögelhus......:(

En droppe i havet för min del.:mad:

P
Tycker det är otydligt, det sägs gäller bara nya jobb men också att arbetet inte får ha påbörjats före 8/12.

Vad menas med nya jobb, om man redan beställt arbetet men dom inte påbörjat arbetet ännu, gäller det då?

På regeringens hemsida står det visserligen att ROT-avdraget gäller för om- och tillbggnader. Men gäller det för nybyggnad? Är det någon som vet detta med säkerhet. T.ex om jag skall bygga ett garage, gäller avdraget eller inte?
Någon som har en känsla för om det kan tänkas gälla för att installera en braskamin?

Funderar på om rivning av fritidshus kan räknas som "reparation"? :)

Ja, någon som vet hur det funkar för oss som håller på och bygger redan? Vi anlitar olika hantverkare (alltså ingen totalentreprenad eller liknande), om badrummen görs i februari nästa år, kan vi då dra av för det?

Det är väldigt oklart vad som gäller för de fall som det frågats om i de senaste inläggen.

Jag rekommenderar alla med funderingar att vända sig till Skatteverket och fråga dem, gärna skriftligt.

Ett problem som jag ser är att det inte är klubbat av riksdagen. Gud vet vad frikyrkofolk som vill värna äktenskapet, fildelningsivrare, FRA-motståndare och liknande kan ta sig till i omröstningar för att få sin vilja igenom, och hur man sedan skall förhandla om allehanda modifieringar. Det har ju varit en del sådant under hösten där alliansen fått låta partipiskan vina rätt ordentligt för att få rättning i leden.

Mikael_L
Swetrot skrev:
Det är väldigt oklart vad som gäller för de fall som det frågats om i de senaste inläggen.

Jag rekommenderar alla med funderingar att vända sig till Skatteverket och fråga dem, gärna skriftligt.

Ett problem som jag ser är att det inte är klubbat av riksdagen. Gud vet vad frikyrkofolk som vill värna äktenskapet, fildelningsivrare, FRA-motståndare och liknande kan ta sig till i omröstningar för att få sin vilja igenom, och hur man sedan skall förhandla om allehanda modifieringar. Det har ju varit en del sådant under hösten där alliansen fått låta partipiskan vina rätt ordentligt för att få rättning i leden.
Och därmed är det ingen idé att vända sig till skatteverket, för dom kan antagligen inte uttala sig om något innan det finns inskrivet i lagen ... :o

Jaha då skall man gå och undra om det blir något. Och Olofsson säger börja renovera på måndag.... Kan det tänkas vara så att käkarna glappat för mycke igen??? Tänker på dem som drar igång med något och tror att ja kan få avdrag för en del av mina utlägg.Och sedan får beskedet att det blir inte mer än tio tusen max.och att det är en pott som pengarna skall tas ifrån.Och den potten är redan slut efter ett halvt år.:confused:

När skall man få något vettigt av denna regeringen????

Jag tycker det verkar finnas ett brett stöd för ROT-avdrag både i regering och hos oppositionen och det är absolut inte en så pass laddad fråga som FRA-lagen eller homoäktenskap. Finns det ens någon röst i media som är mot ROT-avdraget ?
Personligen känner jag inga tvivel om att avdraget kommer införas och det kommer leda till att jag lejer bort jobb jag annars skulle gjort själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.