45 660 läst ·
206 svar
46k läst
206 svar
ROT-avdrag införs! Vad gäller för att bygga nytt?
Perfekt detta, har iallfall en liten toalett som ska renoveras helst innan jul och sen ska det dräneras runt huset nästa år. Dessutom så kommer troligen avdraget att göras direkt på fakturan från hantverkaren efter 1:a januari enligt förslag. Sen får säljaren av arbetet söka om avdraget från skatteverket.
Från 8/12 står det. Har man hantverkare hemma just nu får man se till att de delar upp kostnaderna och anger vad som utförts fram tom 7/12 (antagligen väldigt lite ;-)) och det som utförts senare separat.High skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Exemplet är ganska intressant. Vad händer då om man är 3 delägare? Då borde man få dra av 45 000 för 30000 kr. arbetet. Kan ju bli riktigt lönsamt att ge bort lite av huset till barnen.
För att lämna diskussionen om konstigt formulerade exempel, så känns det som att detta kommer slå undan benen för svartjobbandet rätt ordentligt.
Att slippa momsen blir inte så värdefullt om det också innebär att man missar skattereduktionen på 50%.
Att slippa momsen blir inte så värdefullt om det också innebär att man missar skattereduktionen på 50%.
JA. Har precis varit i kontakt med Skatteverket - som i och för sig inte har fått alla uppgifter än - de vet inte mer än vi gör - men hon kunde säga att det gjorde det förre gången i alla fall - och att det bör göra det nu också.
Se t.ex. vad Maud Olofsson sa: Hon föreslår att man till exempel använder sig av avdraget för att göra huset energisnålare. Det gör bergvärme jo.
Jag antar att arbetet i en bergvärmeinstallation är ca. 40-50% (borrning, vvs-arbeten etc) - enligt specificerade offerter jag har fått - så för min del borde det ge en besparing på 35.000-40.000 (110.000-115.000 mot beräknade 150.000). Inte illa.
Se t.ex. vad Maud Olofsson sa: Hon föreslår att man till exempel använder sig av avdraget för att göra huset energisnålare. Det gör bergvärme jo.
Jag antar att arbetet i en bergvärmeinstallation är ca. 40-50% (borrning, vvs-arbeten etc) - enligt specificerade offerter jag har fått - så för min del borde det ge en besparing på 35.000-40.000 (110.000-115.000 mot beräknade 150.000). Inte illa.
ori skrev:
Det är tydligen politikers nya giv att det skall vara en massa dramatik kring besluten och så snabba puckar att ingen vet vad som menas.
Om jag fattat det hela rätt så bakar man in byggtjänster i det nuvarande systemet med skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Skattereduktion utgår med 50% av arbetskostnaden (exkl material, maskinhyror, reseersättningar, bilersättningar etc). Maximalt 50.000kr/person och år får man tillbaka. Ett par som äger en fastighet tillsammans kan få 50.000kr vardera, totalt 100.000kr.
Det finns några intressanta delar:
1: Förslaget är inte klubbat i riksdagen än, och blir inte klubbat förrän i vår. Om Riksdagen av någon anledning skulle välja att inte godkänna det hela finns det ingen att skicka räkningen till, man är blåst.
2: Begränsningen är borttagen vad gäller att närstående inte kan utnyttja tjänsten. Det är OK att man till och med utför arbeten med sitt eget företag i sitt eget hus.
Jag vill understryka att detta är MINA tolkningar. Vill manvara säker bör en kontakt tas med skatteverket.
Installation av bergvärme har ju en viss arbetskostnad så den delen borde gå att dra av. Kolla med skatteverket så att det inte finns några begränsningar i direktiven, t.ex. därför att det går att få stöd till bergvärmeinstallation på annat sätt.
En personlig reflektion är att det med ens kan bli en konkurrensfördel att ta ut vad man behöver som hantverkare genom sin timpenning och inte genom innovativa påslag och tillägg.
Om jag fattat det hela rätt så bakar man in byggtjänster i det nuvarande systemet med skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Skattereduktion utgår med 50% av arbetskostnaden (exkl material, maskinhyror, reseersättningar, bilersättningar etc). Maximalt 50.000kr/person och år får man tillbaka. Ett par som äger en fastighet tillsammans kan få 50.000kr vardera, totalt 100.000kr.
Det finns några intressanta delar:
1: Förslaget är inte klubbat i riksdagen än, och blir inte klubbat förrän i vår. Om Riksdagen av någon anledning skulle välja att inte godkänna det hela finns det ingen att skicka räkningen till, man är blåst.
2: Begränsningen är borttagen vad gäller att närstående inte kan utnyttja tjänsten. Det är OK att man till och med utför arbeten med sitt eget företag i sitt eget hus.
Jag vill understryka att detta är MINA tolkningar. Vill manvara säker bör en kontakt tas med skatteverket.
Installation av bergvärme har ju en viss arbetskostnad så den delen borde gå att dra av. Kolla med skatteverket så att det inte finns några begränsningar i direktiven, t.ex. därför att det går att få stöd till bergvärmeinstallation på annat sätt.
En personlig reflektion är att det med ens kan bli en konkurrensfördel att ta ut vad man behöver som hantverkare genom sin timpenning och inte genom innovativa påslag och tillägg.
Ja, lite snurrigt tycker jag det verkar. Jag trodde först det var själva skatten som man fick "rabatt" på. Ett försök till exempel, arbetskostnad 10.000kr:
Innan ROT-avdrag: 10000+moms = 12500:-
Efter ROT-avdrag:
Tolkning 1: 50% skattas som vanligt + 50% reduceras ("skattefritt")= 5000+moms+5000 = 11250:-
Tolkning 2: 50% av hela kostnaden får man tillbaka = 12500:- / 2 = 6250:-
Någon som vet vad som är rätt?
Innan ROT-avdrag: 10000+moms = 12500:-
Efter ROT-avdrag:
Tolkning 1: 50% skattas som vanligt + 50% reduceras ("skattefritt")= 5000+moms+5000 = 11250:-
Tolkning 2: 50% av hela kostnaden får man tillbaka = 12500:- / 2 = 6250:-
Någon som vet vad som är rätt?
Läge för prishöjningar från företagens sida också kan man tänka, vilket kommer dra ner totalförtjänsten en del.majorfixer skrev:JA. Har precis varit i kontakt med Skatteverket - som i och för sig inte har fått alla uppgifter än - de vet inte mer än vi gör - men hon kunde säga att det gjorde det förre gången i alla fall - och att det bör göra det nu också.