En hantverkare erbjöd ett pris för ett jobb utan faktura. Jag frågade hur mkt med faktura då sa han lägg bara till momsen, är inte så att jag betala mindra med moms + ROT-avdrag än utan faktura i så fall (30% ROT > 25% MOMS)? eller är jag ute o cyklar?

Det stämmer. ROT dras dock ändast på arbete.

Utan faktura betyder svarta pengar på hantverkarlingo. Så där får du bestämma om du är intresserad av det. Chansen att åka dit är liten men ändå ett brott.

• Gilla
yhzs8
  • Laddar…
Låter ju som en allmänt rätt låg minskning för att vara svart. Det är ju dock bara RUT/ROT på arbete, inte andra kostnader som ersättning för fordon och material. Men utan kvitto på betalning för ett utfört arbete är det ju svårt att bråka om något går fel, garantier blir ju rena good will. Kan ju bli mer kännbart för dig än hantverkaren, då varje försök till anmälan skulle visa att du använt dig av svart arbetskraft. Nej, hitta dig en hantverkare med rätt riktad moralisk kompass o kör som man ska med skatt o ROT och ett väl skrivet avtal så du får en väl underbyggd faktura. Folk som tar genvägar med så grundläggande saker i företagandet som att betala skatt för sig, tar nog genvägar på andra saker också. Öppnar någon diskussion med att de kan tänka sig att ta det under bordet så går dom bort hos mig. Men alla är olika och du har kanske turen att hittat någon som bara råkar hata Skatteverket på ett personligt plan. 😄

• Gilla
Cerb och 6 till
  • Laddar…
Tack! Ja det finns absolut inga fördelar alls att köra svart i så fall.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.