I stugan vid havet blir det rostfläckar på diskbänken trots att den skall vara rostfri.
Gammalt, mönstrat metallgolv och vägg med rost och smuts. Slitage synligt. Industriell eller funktionalistisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en vanlig klassisk diskbänk med 2 hoar och lätt räfflad avrinningsyta.
Finns det något medel man kan behandla med för att förhindra detta? Jag vill inte måla ytan.
Jag har sökt lite på nätet och mest hittat olika sprayprodukter för motorer, men osäker om de är lämpliga för en diskbänk. Funderingar eller råd?

P
Du har troligen väldigt mycket salt i ditt vatten om det blir så.

mnils skrev:
Du har troligen väldigt mycket salt i ditt vatten om det blir så.
Jo, det är så i havet... Vi har inget rinnande vatten och diskar i havsvatten när det är torrt och dåligt med vatten i brunnen.

• Haha
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J JosefinN skrev:
I stugan vid havet blir det rostfläckar på diskbänken trots att den skall vara rostfri.
[bild]
Det är en vanlig klassisk diskbänk med 2 hoar och lätt räfflad avrinningsyta.
Finns det något medel man kan behandla med för att förhindra detta? Jag vill inte måla ytan.
Jag har sökt lite på nätet och mest hittat olika sprayprodukter för motorer, men osäker om de är lämpliga för en diskbänk. Funderingar eller råd?
Lite rostlösning typ 5-56 eller WD40 och hederlig Svinto bör kunna ta bort det mesta.

P
J JosefinN skrev:
Jo, det är så i havet... Vi har inget rinnande vatten och diskar i havsvatten när det är torrt och dåligt med vatten i brunnen.
Då får ni skylla er själva, saltvatten är väldigt aggressivt, låt inte det stå och torka in.

Har en bekant som också bor vid havet med egen borrad brunn vilken har tämligen salthaltigt vatten, diskmaskin, varmvattenberedare och tvättmaskiner håller bara några år sedan är de helt slut. Glas och bestick ser för eländiga ut, helt matta med tjocka avlagringar. De hämtar dricksvatten i dunkar från kommunal tapp för det egna vattnet går inte att ha för matlagning på grund av salthalten.

L lindsmik skrev:
Lite rostlösning typ 5-56 eller WD40 och hederlig Svinto bör kunna ta bort det mesta.
Tack. Finns det något jag kan ha på för att hindra att det uppstår snabbt igen?

J JosefinN skrev:
Nja torka den torr så fort det går. Kanske ha något skydd under diskställ.

klorider i havsvatten orsakar rostskador. Enda råd jag har är att torka supertorrt hela plåten efter disken. Varje droppe som lämnas kvar på diskbänken för länge orsakar rostskador.
.... samma svar som ovan

B
Rostfri är egentligen ett dåligt begrepp, det är mer motståndskraftigt mot rost än vanligt stål, men med tillräckligt hög temp, lågt ph, eller närvaro av klorider (salt) rostar sönder alla stålsorter efter en viss tid. Av den anledningen finns "rostfritt" stål i extremt många kvaliteter.

Får ni bort det kommer det tillbaka igen, om ni fortsätter använda den på samma sätt.

Jag skulle kunna gissa att en poslinsho, eller möjligen en i komposit håller sig fin längre tid med ert vatten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
J JosefinN skrev:
inget som är livsmedelsgodkänt i alla fall

• Gilla
JosefinN och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.