I stugan vid havet blir det rostfläckar på diskbänken trots att den skall vara rostfri.
Det är en vanlig klassisk diskbänk med 2 hoar och lätt räfflad avrinningsyta.
Finns det något medel man kan behandla med för att förhindra detta? Jag vill inte måla ytan.
Jag har sökt lite på nätet och mest hittat olika sprayprodukter för motorer, men osäker om de är lämpliga för en diskbänk. Funderingar eller råd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något medel man kan behandla med för att förhindra detta? Jag vill inte måla ytan.
Jag har sökt lite på nätet och mest hittat olika sprayprodukter för motorer, men osäker om de är lämpliga för en diskbänk. Funderingar eller råd?
Lite rostlösning typ 5-56 eller WD40 och hederlig Svinto bör kunna ta bort det mesta.J JosefinN skrev:I stugan vid havet blir det rostfläckar på diskbänken trots att den skall vara rostfri.
[bild]
Då får ni skylla er själva, saltvatten är väldigt aggressivt, låt inte det stå och torka in.J JosefinN skrev:
Har en bekant som också bor vid havet med egen borrad brunn vilken har tämligen salthaltigt vatten, diskmaskin, varmvattenberedare och tvättmaskiner håller bara några år sedan är de helt slut. Glas och bestick ser för eländiga ut, helt matta med tjocka avlagringar. De hämtar dricksvatten i dunkar från kommunal tapp för det egna vattnet går inte att ha för matlagning på grund av salthalten.
Rostfri är egentligen ett dåligt begrepp, det är mer motståndskraftigt mot rost än vanligt stål, men med tillräckligt hög temp, lågt ph, eller närvaro av klorider (salt) rostar sönder alla stålsorter efter en viss tid. Av den anledningen finns "rostfritt" stål i extremt många kvaliteter.
Får ni bort det kommer det tillbaka igen, om ni fortsätter använda den på samma sätt.
Jag skulle kunna gissa att en poslinsho, eller möjligen en i komposit håller sig fin längre tid med ert vatten.
Får ni bort det kommer det tillbaka igen, om ni fortsätter använda den på samma sätt.
Jag skulle kunna gissa att en poslinsho, eller möjligen en i komposit håller sig fin längre tid med ert vatten.
Klicka här för att svara