352 läst ·
8 svar
352 läst
8 svar
Ansvar golvskydd diskbänk
Finns det någon VVS:are som kan svara på en fråga? Vem har ansvar för att installera golvskydd under diskbänken när VVS-installationen gjordes? Det handlar om ett trinett-kök och jag som lekman har inte utrustning för att göra hål för rör eller koppla från vatten och övrigt som behövs för att komma åt golvet. Det var det enda som Miljö- och Byggnadsnämnden i min kommun hade att anmärka på vid slutbesiktningen. Nu blev det bara ett interimbesked i väntan på att det finns golvskydd under diskbänken. Tacksam för svar för det är inte, som VVS:aren påstod, bara att skjuta in en platsbricka/golvskydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så vitt jag minns fungerade det att använda en kniv (morakniv) eller en sax för att göra skåror och hål i diskbänksskyddet. Har du inget sånt?
Man ska inte heller behöva koppla ifrån vattnet.
Sen behöver man tätningsmaterial, t.ex. Tollcos tätningssats.
Om rörmokaren borde ha gjort det beror på vad ni kom överens om. Men rörmokaren som jobbar enligt branschreglerna från Säker vatten borde åtminstone ha påpekat att det ska finnas skydd.
Man ska inte heller behöva koppla ifrån vattnet.
Sen behöver man tätningsmaterial, t.ex. Tollcos tätningssats.
Om rörmokaren borde ha gjort det beror på vad ni kom överens om. Men rörmokaren som jobbar enligt branschreglerna från Säker vatten borde åtminstone ha påpekat att det ska finnas skydd.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Man måste lyfta bort trinetten för att kunna komma åt att mäta för att se var hålen ska vara. I en trinett är det inte hela hyllor eller golv under diskbänken utan halva med en kant inemot väggen och där bakom är alla rör som kommer upp genom golvet. Om det hade varit hela hyllor så hade jag kunnat göra som du säger.BirgitS skrev:
Så vitt jag minns fungerade det att använda en kniv (morakniv) eller en sax för att göra skåror och hål i diskbänksskyddet. Har du inget sånt?
Man ska inte heller behöva koppla ifrån vattnet.
Sen behöver man tätningsmaterial, t.ex. Tollcos tätningssats.
Om rörmokaren borde ha gjort det beror på vad ni kom överens om. Men rörmokaren som jobbar enligt branschreglerna från Säker vatten borde åtminstone ha påpekat att det ska finnas skydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Om man behöver ha skyddet på golvet är det nog bäst att du pratar med rörmokaren. Har rörmokaren skrivit att hen jobbar enligt Säker vatten, är behörig/auktoriserad i sin marknadsföring etc. så ska branschreglerna följas.
Ska höra med honom imorgon. Jag vet inte vad som är rätt plats för läckageskyddet. Det är knepigare med trinetten än med ett vanligt diskbänkskåp med hel bottenskiva. Det får nog bli en speciallösning.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Man kan antingen ha golvskydd, dvs. på golvet under diskbänksskåpet, eller skydd inne i diskbänksskåpet. Det senare fungerar ju bara om rören går genom skåpbotten. Det ska vara tätt mot rören och under deras kopplingar.
Precis och det fungerade i vår förra stuga som hade ett vanligt diskbänkskåp. Med trinetten är det annorlunda. Skydd inuti skåpet blir svårt eftersom det är halva bredden på hyllan och golvet, alltså ingen heltäckande hylla och botten. Den enda lösningen som jag ser det är under diskbänkdelen. Annars måste man nog såga bort hyllan och tillverka en hel bottenskiva men då måste man först "vika" ner kanten eller såga bort den också. Då kan man ha golvskyddet i skåpet men det skulle nog kräva en skicklig snickare, inte en VVS-are, och skulle vara ett större jobb. Undrar hur andra som har ett trinettkök har gjort?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Vi har visserligen inte ett trinettkök, men botten i diskbänksskåpet går inte ända in till väggen och det går alltså inte att ha ett skydd på botten av diskbänksskåpet. Det är därför ett golvskydd och det las på plats, anpassat för avloppsröret, innan skåpet ställdes på plats. Vattenrören går in i väggen.
Tack för svar! Det får bli en sådan lösning hos oss också! Tänk om VVS-aren hade gjort det från början. Så mycket enklare det hade varit. 😊BirgitS skrev:
Vi har visserligen inte ett trinettkök, men botten i diskbänksskåpet går inte ända in till väggen och det går alltså inte att ha ett skydd på botten av diskbänksskåpet. Det är därför ett golvskydd och det las på plats, anpassat för avloppsröret, innan skåpet ställdes på plats. Vattenrören går in i väggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden