Vilket alternativ är bäst/snyggast?

• 1)

1 Röster 14,3%
  • 2)

6 Röster 85,7%
  • Antal röster
    7
Hej,

Nu är allt flytspacklat och klart, badrumsgolvet går ungefär en tredjedel in under karmen som ska komma på plats. Det är ca 6 cm höjdskillnad... Min fråga är vad ni anser är bäst/snyggast (se bild);

1) montera karmen i nivå med badrumsgolvet och stödja den underifrån med en regel och sedan dölja regeln med en list? nackdel: kommer se ut som att dörren svävar..

2) såga karmen så att den hamnar i nivå med golvet ute i hallen och sedan lägga en tröskel och mot flytspacklets höjd en ekbit?

• Handritad skiss som illustrerar två alternativ för att montera en dörrkarm vid en höjdskillnad mellan badrumsgolv och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger alternativ 2. Min karm satt ju kvar hela tiden men tycker att det blir ganska diskret med en högre tröskel, dock bara 45mm höjdskillnad.
En tröskel med en höjdskillnad på 45mm mellan två golvytor, fastsatt vid en dörrkarm.
Skapa konto

Absolut Alt 2. Mer genomtänkt och snyggre från båda sidor.
1:an kommer ni garanterat komma att reta er på ...

Nu när jag reflekterar över båda alternativen en gång till känns nr 2 bäst! Blir det :)

• Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
P
I Isak90 skrev:
Jag säger alternativ 2. Min karm satt ju kvar hela tiden men tycker att det blir ganska diskret med en högre tröskel, dock bara 45mm höjdskillnad.
[bild]
Hur fick du till uppviket mot tröskeln när den inte livar med väggen, klippte du till ett par ytterhörn eller ?

P Peter_K skrev:
Hur fick du till uppviket mot tröskeln när den inte livar med väggen, klippte du till ett par ytterhörn eller ?
Är inte riktigt med på vad du menar?:thinking:

Hade en befintlig låg tröskel som jag sedan byggde på med två ekbitar. Se bilder nedan:
Upphöjd tröskel gjord av två ekbitar mellan olika golvbeläggningar.
Skapa konto
Tröskel byggd med två ekbitar på en befintlig låg tröskel mellan kaklat och klinkerbelagt golv.
Skapa konto
Tröskel förstärkt med två ekbitar mellan rum med olika golvbeläggning.
Skapa konto
Nybyggd tröskel med två ekbitar på ett kaklat golv vid en öppen dörr.
Skapa konto

P
Illustration av korrekt anslutning av tätningsskikt vid dörrtröskel på ett badrumsgolv.
Skapa konto

Golvduken ska väl vikas upp mot tröskeln annars kan ju vatten rinna in under den.

Redigerat:
Endast om man inte uppnår fallet på minst 20mm till överkant golvbrunn. Har man ett större badrum så brukar det inte vara ett problem.

P
Ser ut som om duschen ligger precis in till höger. Kommer själv bygga med duschen direkt innanför dörren och är lite orolig att det ska bli vatten vid tröskeln.

P Peter_K skrev:
[bild]

Golvduken ska väl vikas upp mot tröskeln annars kan ju vatten rinna in under den.
Jaha du menade tätskiktet. Där har jag kletat på massa tätningsmassa upp mot karmen och sedan massa våtrumssilikon under tröskeln. Så jag är inte orolig för att det ska kunna läcka ut i hallen.

P
Snygg lösning med tröskeln för övrigt.

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.