Demmpa Demmpa skrev:
Det finns filterventiler, med utveckling gänga (som jag misstänker ditt filterhus har), så man slipper att tömma delar av fjv-centralen utan det blir bara det lilla i filtret, tex,
[länk]
Artikel, 182432 och 182433
(Nu är dotterns A-traktor under okt-nov reparerad i en rad avseenden och därtill avyttrad, så nu kan jag återgå till denna värmeproblematik...)
Det var ju ett bra tips. Jag undrar ändå om det löser problematiken eller genom minskad färskvattentillförsel begränsar den något? Jag hade önskat att det fanns en mer verkansfull åtgärd eller är det så att man ska måsta renspola systemet var 10-15:e år?

Jag lät i dec göra två vattenanalyser på jobbet där vi tydligen kan göra en del tester. Ett prov tog jag i fjärrvärmecentralen vilket denna gång var ovanligt klart (färre rostpartiklar) och det andra tog jag i radiatorn längst ut i uthuset där genomströmningen verkar vara noll (mycket partiklar).

Så här löd provsvaret:

"PET-flaska (från centralen)
Konduktivitet: 117,7 uS/cm.
pH: 7,2
Partikeltäthet: Väldigt svårfiltrerat på 0,45um-filter. Fick igenom ca. 15% av provet. Gulbruna partiklar med större rödbruna flarn som även kunde ses i vätskan.
Provflaska (från yttersta radiatorn)
Konduktivitet: 122,2 uS/cm
pH: 7,4
Partikeltäthet: Något lättare att filtrera men fortfarande svårt på 0,45um-filter. Fick igenom ca. 50% av provet. Mycket material på pappret i brunsvart nyans. Gick inte att se rödbruna flarn i vätskan pga. grumligheten men är sannolikt där.

Analys
  • pH, 7,2 till 7,4 är lågt för denna typ av system. Spädvattnet är sannolikt dricksvatten som brukar ligga kring pH 8,1. Detta är inte på något sätt katastrofalt men ger inte systemet bäst förutsättningar att stå emot korrosion. pH kan ha minskat pga. inläckage av syre + CO2.
  • Mycket material i yttersta radiatorn. Kunde tyvärr inte genomföra järnprover då reagenser har tagits bort från labbet. Materialet är antingen en järnbaserad korrosionsprodukt (pga. mix av gul, röd, brun och svart färg) eller något som infiltrerat systemet på annat sätt. Är sannolikt inte avlagring från någon gummislang utan snarare järnbaserat.
  • Konduktiviteten är okej. Kan jämföras med spädvattnets konduktivitet på 130 uS/cm. Detta tyder på att det inte är någon alarmerande mängd joner i systemet, vilket är bra. Hann inte ta hårdhetsprov men det är sannolikt inte ett problem med tanke på rimliga konduktiviteten.
Rekommendationer
Finns två troliga förklaringar till problemet:
  • 1. Inläckage av syre i systemet som minskar pH och på sikt skapar korrosionsproblem i nätet. Korrosionsprodukterna skapar sedan problem i nätet. Åtgärd: Säkerställ att nätet är tätt.
    2. Inläckage av annat material till nätet. Åtgärd: Säkerställ att nätet är tätt.
Problemet kan också bero på en kombination av dessa två orsaker."

Ger detta något underlag för ytterligare diagnos av felorsaken?

• Två filterpapper med märkningar som visar ledningsförmåga och pH-värde för PET-flaska och PP-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.