Vad är det för slang i golvet, foton är bra, som visar det.

Hmm, jag tog foton på badrumsbygget löpande och även inna gjutning, men tveksamt att något slangfabrikat går att utläsa av dem. Dock kan jag öppna luckan till kopplingarna i väggen (bakom tvättmaskinen). Går det kanske att avläsa någon märkning där de stiger upp från golvet tro? Kollar när jag kommer hem.

Sedan la jag iofs själv golvslangen i hallen 2009 och där har jag ev kvar kartongen...

Om det nu beror på syre i vattnet tänker jag att en vaccumavgasare kunde vara en lösning.

P Pistvakt skrev:
Hmm, jag tog foton på badrumsbygget löpande och även inna gjutning, men tveksamt att något slangfabrikat går att utläsa av dem. Dock kan jag öppna luckan till kopplingarna i väggen (bakom tvättmaskinen). Går det kanske att avläsa någon märkning där de stiger upp från golvet tro? Kollar när jag kommer hem.

Sedan la jag iofs själv golvslangen i hallen 2009 och där har jag ev kvar kartongen...
Är det vita slangar. S¨kan det vara OK, har du någon skrotbit kvar och se hur det ser ut i änden. Gärna med ett foto lite närmare. Brukar synas lite olika uppbyggnadslager.

Ulltand Ulltand skrev:
Om det nu beror på syre i vattnet tänker jag att en vaccumavgasare kunde vara en lösning.
Är det mycket lösa 2-värdiga järnjoner som letar efter syre för att att oxideras till 3-värda joner i elementvattnet så kommer det aldrig finnas någon fri syrgas att gasa av utan alla syremolekyler som tar sig in genom plastslangen splittas fort upp från syremolekyl till syreatomer och blir nära omedelbart 'uppäten' och bildar fast rost innan vattnet ens tagits sig ur plastslangen - kort sagt försök med avgasning med vakumsugning blir för sent på bollen då det inte finns någon fri syrgas i vattnet...

Om man kan mäta ORP-värde på elementvatten utan att hinna kontamineras med luft och mätvärde är under -100 mV så kan man nog säga att vattnet är helt syrefri i avseende mängden löst syrgas som syremolekyler som teoretiskt kan gasas ut som syrgas med vakum.

Vid rötning av organisk material kan man få värden mer än -400 mV vilket indikerar att det fins så mycket molekyler som vill bli av med elektroner att en syremolekyl där skulle omedelbart blir mättad på elektroner genom att bilda olika föreningar som med kol (och bilda koldioxid).

Redigerat:
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Ok en annan tanke från båtvärlden!¨ En offeranod angriper problemet vid roten. Genom galvanisnst skydd korroderar magnesiumanoden istället för järnkomponenterna, vilket drastiskt minskar frigöringen av järnjoner. Detta bryter den cirkeln där järnjoner "äter upp" allt syre och gör andra åtgärder verkningslösa.

Kostnadsmässigt är det nog överlägset - en anod kostar några hundralappar och håller 3-5 år. Jämför det med att byta ut hela rördragningen eller ständigt dosera kemikalier. Anoden är också miljövänlig och kräver minimal underhåll.

Visst, man måste dimensionera rätt för att undvika vätgasutveckling i slutna system, men det är teknisk kunskap som finns. Kritikerna glömmer att detta är beprövad teknik som skyddat fartyg och industriella system i decennier.

@Ulltand
Nu har @Pistvakt en fjärrvärmecentral och det lär i dagsläget inte finnas någon typ av tank på vare sig värmesystemet eller på tappvarmvattnet.

Det gäller att offeranoden sätts på metallytor som har elektrisk kontakt hela vägen och är det uppdelat med isolering eller strypningar (som längre rör) mellan kan det bli att placera ut en sådan på var större objekt.

sedan kan det troligen lösas med dito elektrisk med extern strömkälla med en lämplig satt negativ potential på alla metallobjekt refererat mot en (kol/grafit?)elektrod på en eller flera ställen som sticks in i systemvattnet.

Så visst, det kan finnas lösningar för den befintliga anläggningen att sluta att korrodera, men grundbulten oavsett är att syre diffunderar in med stor mängd per år och allt som är utfört med plast och är i långa längder är starkt misstänkt med tanke på hur mycket rost som bildats i bilderna.

Demmpa Demmpa skrev:
@Ulltand
Nu har @Pistvakt en fjärrvärmecentral och det lär i dagsläget inte finnas någon typ av tank på vare sig värmesystemet eller på tappvarmvattnet.
Ok men då får man bygga någon i rörsystemet som kan innehålla en anod,

Försök att lösa problemet med att det diffundera in syre i första hand, lösningar med offeranoder är mer av 'damage control'-typ och sådana lösningar gäller bara lokalt skydd i närheten kring av offenanoden, så det fins ingen '1' offeranodslösning som löser/skyddar hela anläggningen vid en enda punkt utan det blir lite här och var (tex. en i var varmvattenelement) och behöver också kontrolleras regelbundet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Försök att lösa problemet med att det diffundera in syre i första hand, lösningar med offeranoder är mer av 'damage control'-typ och sådana lösningar gäller bara lokalt skydd i närheten kring av offenanoden, så det fins ingen '1' offeranodslösning som löser/skyddar hela anläggningen vid en enda punkt utan det blir lite här och var (tex. en i var varmvattenelement) och behöver också kontrolleras regelbundet.
Jo det stämmer nog, ingen helhetslösning i ett större system men många kopplingar.

Värt att kolla vilket systemtryck du har? Ju högre tryck desto mindre syre kommer in i systemet. Inte ovanligt att systemtrycken IRL är lågt (1 bar) där man kunde haft 3 bar. Kan göra stor skillnad, om än inte lösa problemet för gott.

För diffusion har tryck mycket liten/ingen betydelse då hindret genom slangen är många tiopoteser högre, utan det är partialtrycksskillnaden för de olika gaserna som driver på i rörelse genom materialet tills det är lika på båda sidorna.

Du kan ha 100 bar i en slang rent kväve och det kommer ändå efter en tid sakta migrera in syre genom materialet i slangen till teoretisk samma partialtryck av syre på insidan som luftsyret utanför när tillräcklig tid förlöpt, när det inte fins någon metallfodring i slangen som hindrar diffusionen.

Klassiska är ju ballongen med ballonghelium (som har 21% med syrgas för att förhindra kvävningsrisk för att barn andas av gasen i sitt lek) - att först krymper ballongen ihop för att heliumet diffunderar ut relativt snabbt genom gummiytan, för att sedan växa lite igen när kvävet från luften tar sig in fortare med större mängd än syret tar sig ut för att jämna ut skillnaden i partialtryck på utsidan och insidan av ballongen, efter att heliumet läckt ut och i det närmast rena syret som är kvar i ballongen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för stort engagemang. Nu har de fysikaliska analyserna tagit ordentlig höjd och jag måste med begränsad tid senaste dagarna, i helgen läsa i detalj för att se om jag hänger med. Fysik var ändå favoritämnet men det är några år sedan. 😀
Fortsätt gärna diskussionen om möjlig orsak och konkret åtgärd! 👍🏼
Kort inspel är att:
- Slangen är vit men har inte hunnit dra fram tvättmaskinen och öppna skåpet för att se ev märkning. Någon restbit har jag inte.
- Trycket ligger nära 2 bar och gör så konstant, förutom när jag tömmer centralen för att rensa filtret...
- Skulle ringa försäkringsbolaget idag men hann inte innan de stängde kl 15. Måste få igång den formella processen mot åtgärd parallellt med felanalysen.
- Vid sen hemkomst ikväll var köksradiatorn åter kall (men radiatorn före i rummet intill inte alls lika kall) och jag måste imorgon rensa filtret igen (istället för att höja pumpens effekt). Senaste rensning var den 14/10... Ju oftare jag måste rensa filtret desto mer syresatt vatten tillför jag vid påfyllnad, osv...🫩

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.