Hur har du haft övergångarna mellan järn och kopparrören? Mässingbussningar eller inte?
Väldigt intressant tråd som berör oss alla vedeldare. Hoppas verkligen att någon kan peka ut den definitiva orsaken till ditt rostproblem.
Väldigt intressant tråd som berör oss alla vedeldare. Hoppas verkligen att någon kan peka ut den definitiva orsaken till ditt rostproblem.
Jag har sett liknande rost i toppen på större pannanläggningar (typ 25MW) vid olika inspektioner. Inspektören rekommenderade bara att köra pannan relativt hårt och under längre perioder för att bygga upp magnetitskiktet. Magnetiten är det svarta becket som ofta sprutar på finmattan när man luftar radiatorer eller kapar gamla ledningar. Dessa anläggningar står mest oanvända som reservkraft för fjärrvärme. Vi använde dock några kemikalier istället, vad de hette minns jag inte. Tilläggas ska att vattnet som anläggningen är fylld med är sedan tidigare avgasat och använt i fjärrvärmenätet. Rost i anläggningar är ingen lek, inte ens för kemiproffsen.
Skulle dock rekommendera, precis som Åskar säger, att ha kärlet kopplat varmt och isolerat. När tanken svalnar så kommer vattnet i kärlet som fyller tanken att ha lägre syremättnadsgrad än om det kopplas kallt.
Min gissning är att den lilla vattenpelaren gör att luft frigörs vid temperaturhöjning på i princip alla ytor i tanken. Kolla hur det ser ut i en vattenpanna innan det börjar koka, luftbubblor fälls ut på botten och väggar. Så fort man sen börjar sänka tempen så höjs syremättnaden för att sedan börja jobba vid nästa eldning. Med en högre vattenpelare kan du lösa mer luft i vattnet innan det fälls ut vid temperaturhöjning. Går det verkligen inte att ha kärlet högre upp?
Skulle dock rekommendera, precis som Åskar säger, att ha kärlet kopplat varmt och isolerat. När tanken svalnar så kommer vattnet i kärlet som fyller tanken att ha lägre syremättnadsgrad än om det kopplas kallt.
Min gissning är att den lilla vattenpelaren gör att luft frigörs vid temperaturhöjning på i princip alla ytor i tanken. Kolla hur det ser ut i en vattenpanna innan det börjar koka, luftbubblor fälls ut på botten och väggar. Så fort man sen börjar sänka tempen så höjs syremättnaden för att sedan börja jobba vid nästa eldning. Med en högre vattenpelare kan du lösa mer luft i vattnet innan det fälls ut vid temperaturhöjning. Går det verkligen inte att ha kärlet högre upp?
Jodå jag kan nog få upp kärlet ca 1 m över tanken men då den blir plats byggd inte kommer att klassas som en trycktank är jag lite orolig för vad den tål i tryck.
Troligen har en bidragande orsak till rosten varit att tanken står kall ca 5 månader om året då solfångarna endast värmer min tekniktank.
Och jag som varit så nöjd med att inte elda på sommarren.
Hur hänger syre och ph värde i hop.Har hört att syremängden och ph värdet har kopplingar.Någon som vet hur?
Troligen har en bidragande orsak till rosten varit att tanken står kall ca 5 månader om året då solfångarna endast värmer min tekniktank.
Och jag som varit så nöjd med att inte elda på sommarren.
Hur hänger syre och ph värde i hop.Har hört att syremängden och ph värdet har kopplingar.Någon som vet hur?
Man kan sova lugnt om all järnyta -rör, plåt är svarta på insidan. Det betyder att det finns minimalt med syre /luft i vatten och det svarta beläggningen=järnoxid=magnetit jobbar faktisk som rosthinder. Är ytan röd ( en annan järnoxid ) betyder det att det finns för mycket syre i vatten och det rostar utan någon hinder.aprilia-tobbe skrev:
Man får vara gladare om det sprutar svart sörja på mattan och inte den röda
Järn rostar snabbare i surt vatten och som bäst brukar rekommenderas pH 9 ( lätt basiskt) som är skonsam mot den skyddande svarta beläggningen.
Känner ingen tydlig samband mellan pH och syre men surt vatten och mycket syre = snabba rostskador.
gaia
Intressant - hade ingen koll på att det var magnetit som gjorde vattnet svart. Jag har stora problem att få vårt system syrefritt. Eller kanske snarare bubbelfritt. Däremot är vattnet i radiatorer och acktank helt klart förutom lite svarta flagor. De PEX-rör jag kan se har också efter 1,5 år blivit helt svarta på insidan. Någon rödaktig rostfärgning har jag aldrig sett. Kanske kan jag sova hyfsat bubblet till trots (jag avskyr rost och röta...)?gaia skrev:Man kan sova lugnt om all järnyta -rör, plåt är svarta på insidan. Det betyder att det finns minimalt med syre /luft i vatten och det svarta beläggningen=järnoxid=magnetit jobbar faktisk som rosthinder. Är ytan röd ( en annan järnoxid ) betyder det att det finns för mycket syre i vatten och det rostar utan någon hinder.
Vad är det förresten som gör magnetit mindre farligt än annan järnoxid(=rost)? Vad jag begriper är magnetit en delkomponent i det vi kallar rost?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion
Här kan man läsa om rost. Och det är nog mer komplicerat än att bara stänga ute luft.
Men klart är att övertrycksfria system är mer utsatta för rost.
Här kan man läsa om rost. Och det är nog mer komplicerat än att bara stänga ute luft.
Men klart är att övertrycksfria system är mer utsatta för rost.
Magnetiten fungerar som ett skydd, det är "delvis" oxiderat järn som är stabilt. Och ja aprilia-tobbe det är komplicerat till tusen!
Men det är ju bra att utreda vad som går att göra, vi skulle ha haft nån kemist/pannrumsfetishist här i forumet!
Hade du några svarta beläggningar på plåtarna?
Låter ju som om det kan ha med klorider att göra när man läser på wikipeda om gropfrätning, har du kommunalt vatten? Kanske skulle ringa till vattenverket och höra?
Hade du några svarta beläggningar på plåtarna?
Låter ju som om det kan ha med klorider att göra när man läser på wikipeda om gropfrätning, har du kommunalt vatten? Kanske skulle ringa till vattenverket och höra?
Jodå hela tanken var täckt med en svart beläggning (troligtvis magnetit) som nu återfinns på mitt pannrumsgolv.
Rost blåsorna fanns där lik väl under den svarta beläggningen.
Jo jag ska kolla med kommunen innan jag tar min nya anl i drift. Kommer nog också att kolla vattnet efter något år främst då för att kolla PH värde.Klorid joner gör vattnet surare och får därmed rost processen att accelerera.
Har aven pratat med en kille som arbetar med fjärrvärme och han kan ev hjälpa till med kemikalier om det behövs.
Rost blåsorna fanns där lik väl under den svarta beläggningen.
Jo jag ska kolla med kommunen innan jag tar min nya anl i drift. Kommer nog också att kolla vattnet efter något år främst då för att kolla PH värde.Klorid joner gör vattnet surare och får därmed rost processen att accelerera.
Har aven pratat med en kille som arbetar med fjärrvärme och han kan ev hjälpa till med kemikalier om det behövs.
Har för mig att glykol även sänker ytspänningen (rätta mig om jag har fel) vilket innebär att ett tidigare "tätt" värmesystem helt plötsligt kan börja läcka i skarvar/kopplingar, om man tillsätter glykol.Bengt_h skrev:
Bara en fundering.. Kan inte rosten ha suttit där redan när du köpte tanken? Hur (länge) har leverantören förvarat den innan den skickas till kund? Jag har hört fall där man fått skicka tillbaka acktanken till leverantören därför att den haft tvivelaktiga rostangrepp, troligen pga slarvig förvaring utomhus allt för länge.
Om det var rost i tanken när den var ny lär jag aldrig få reda på.Men troligen inte för rosten är sk gropfrätning och den kommer av kloidrjoner som fräter på plåten pungtvis.För att kloridjoner ska bildas krävs ett PH under 7
(Allt enligt olika web sidor)Så frågan är varför PH värdet var lågt?Det kommunala vattnet ska ha ett värde på ca 9-10.Enligt min röris har syre som kommit in tanken via det förkorta expantionsröret med för dåligt tryck.Syret har på börjat processen som sedan accelerera allt eftersom ph värdet sjunker.Rost angreppen får Ph att sjunka mer och mer och därmed går det fort på slutet.
Om hans teori är sann eller inte vet jag ej men om den stämmer så undrar jag om det inte finns fler övertrycksfria system som kommer att få problem.Han är själv inte glad åt tryckfria system som han menar brukar rosta upp snabbt.
(Allt enligt olika web sidor)Så frågan är varför PH värdet var lågt?Det kommunala vattnet ska ha ett värde på ca 9-10.Enligt min röris har syre som kommit in tanken via det förkorta expantionsröret med för dåligt tryck.Syret har på börjat processen som sedan accelerera allt eftersom ph värdet sjunker.Rost angreppen får Ph att sjunka mer och mer och därmed går det fort på slutet.
Om hans teori är sann eller inte vet jag ej men om den stämmer så undrar jag om det inte finns fler övertrycksfria system som kommer att få problem.Han är själv inte glad åt tryckfria system som han menar brukar rosta upp snabbt.
Att kloridjoner är aggressiva mot plåt vid lågt PH stämmer, vägsaltet är ju ett elände på bilen. Men kloridjoner kan ju inte bildas av lågt PH? De måste ju ha tillsatts ditt system i form som tex salt (NaCl).
Om det nu är kloridjoner som är boven så är ju frågan hur du fått in dem i systemet? Kommunalt vatten innehåller väl inga klorider
Om det nu är kloridjoner som är boven så är ju frågan hur du fått in dem i systemet? Kommunalt vatten innehåller väl inga klorider